Survey of Capability Maturity for Digital Contents Process

디지털 콘텐츠 프로세스를 위한 역량성숙도 조사

  • Published : 2004.05.01

Abstract

It is being emphasized that management of core process is another crutial factor in the development of a product, besides of management of quality factors for the product itself. The study purposes to introduce process quality concept to digital contents market, and also aimes at meauring of process maturity, based on level 2 and 3 of Capability Maturity Model, for domestic companies especially devoted to digital contents area. The result shows that the maturity level of most of companies surveyed is very low and that mobile and game fields are slightly more matured than animation field. The paper also proposes some of future efforts to be made fur improving maturity level of digital contents companies.

제품 개발에 있어 제품 자체의 품질요소를 관리하는 것 뿐 아니라 제품개발 과정의 핵심 프로세스를 관리하는 것 역시 중요하다는 점이 강조되고 있다. 이 연구는 향후 높은 시장규모가 예상되는 디지털 콘텐츠의 개발에 프로세스 관점의 품질개념을 도입, 활용하기 위하여 국내의 콘텐츠 개발업체를 대상으로 역량성숙도 모델의 레벨 2와 3을 중심으로 프로세스 성숙도를 측정해 보기 위하여 추진되었다. 연구결과는 업종에 관계없이 대체적으로 프로세스 성숙도가 미흡한 것으로 나타났으며, 업종별로는 모바일 및 게임 업체가 애니메이션 업체들보다 다소 성숙한 프로세스를 운용하는 것으로 나타났다. 아울러 논문은 디지털 콘텐츠 업체들의 프로세스성숙도를 개선을 위해 필요한 사항들을 제시하고 있다.

Keywords