A Study on Fairway Routeing in Sea Areas Adjacent to Mokpo Port

목포 인근해역 항로지정에 관한 연구

  • Hong Tae Ho (Graduate School of Mokpo National Maritime University) ;
  • Seong Yu Chang (Graduate School of Mokpo National Maritime University) ;
  • Jeong Jae Yong (Division of Maritime Trasportation System, Mokpo National Maritime University) ;
  • Jeong Dae Deuk (Division of Maritime Trasportation System, Mokpo National Maritime University) ;
  • Park Sung Hyeon (Division of Maritime Trasportation System, Mokpo National Maritime University) ;
  • Park Gyei Kack (Division of Maritime Trasportation System, Mokpo National Maritime University)
  • 흥태호 (목포해양대학교 대학원) ;
  • 성유창 (목포해양대학교 대학원) ;
  • 정재용 (목포해양대학교 해상운송시스템학부) ;
  • 정대득 (목포해양대학교 해상운송시스템학부) ;
  • 박성현 (목포해양대학교 해상운송시스템학부) ;
  • 박계각 (목포해양대학교 해상운송시스템학부)
  • Published : 2003.11.01

Abstract

Sea areas outside Mokpo-Gu are not routed to a fairway, and PTMS is not done there. And there are many dangerous elements because some fairways are crossed In this papar, we proposed a maritime traffic system which was designed with expert group's knowledge for sqfe navigation in the area and PIANC rule(1980).

목포 인근해역 특히 목포구 외측수역은 항로지정이 되어 있지 않고, 시하도 이남부터는 해상교통관제도 실시되고 있지 않으며, 항로가 여러 지점에서 교차하기 때문에 사고 위험이 높은 실정이다. 따라서 본 논문에서는 목포 인근해역에 대한 전문가 집단의 의견을 수렴하고, 해상교통환경 및 국내$\cdot$외 항로설계기준을 검토하여 목포 인근해역의 해상교통시스템을 설계하였다.

Keywords