Gamut Mapping Using Variable Anchor Points for Continuous Color Reproduction between Devices

장치간 연속 색 재현을 위한 가변 닻점 방식의 색역 사상

  • 이채수 (경운대학교 소프트웨어공학과) ;
  • 윤태진 (경운대학교 소프트웨어공학과) ;
  • 한찬호 (경운대학교 소프트웨어공학과)
  • Published : 2001.05.01

Abstract

In this paper, new gamut-mapping algorithm (GMA) that utilizes variable anchor points (center of gravity on the luminance axis) is proposed. The proposed algorithm increases luminance range, which is reduced from conventional gamut mapping toward an anchor point. In this process, this algorithm utilizes multiple anchor points with constant slopes to both reduce a sudden color change on the gamut boundary of the printer and to maintain a uniform color change during the mapping process. Accordingly, the proposed algorithm can reproduce high quality images with low-cost color devices.

본 논문에서는 가변하는 닻점을 이용하는 새로운 색역 사상 방법을 제안한다. 제안된 방법은 기존의 닻점을 사용하는 색역 사상에서 발생하는 휘도 범위의 축소를 가변하는 닻점을 이용하여 보상하여 준다. 또한 이과정에서 연속 계조 칼라를 재현하기 위하여 색역을 여러 영역으로 구분하여 각각의 영역에서 다른 닻점을 사용하는 다중 닻점 방식을 제안한다. 따라서 본 논문에서는 저가의 칼라 출력장치에서 고화질의 칼라를 재현할 수 있게 한다.

Keywords