초록
본 연구는 초등학교 3학년 학생을 대상으로 하브루타 기반 수학 수업이 학생들의 수학 학업성취도와 수학적 태도 측면에서 어떤 영향이 있는지 알아보는 것이다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 하브루타를 활용한 수학수업이 3학년 학생들의 수학 학업성취도 향상에 긍정적인 효과가 있다는 것을 확인하였다. 실험집단 학생들의 반응을 분석한 결과, 학생들도 '분수와 소수' 단원의 개념에 대한 이해도가 향상되었다는 점을 인식하고 하브루타의 효과에 대해 느끼고 있었다. 둘째, 하브루타를 활용한 수학 수업이 학생들의 수학적 태도의 하위요인 중 가치 하위요인에는 유의미한 향상 효과가 있다는 것을 확인하였다. 학생들의 반응을 분석해 보니 흥미 하위요인에서도 학생들의 긍정적인 변화를 확인할 수 있었다. 다만 학생들의 이해 수준을 고려하여 질문 중심 하브루타를 진행할 때는 질문을 생각해 낼 시간을 충분히 제공하거나 많은 예시를 보여주며 학생들이 심리적 장벽을 낮출 수 있도록 할 수 있는 수행 과제를 더 개발할 필요가 있다.
The purpose of this study is to investigate the effect on students' attitude and achievement in mathematics by employing Havruta-based Learning to third grade students. The results of this study are as follows. First, it was found that the class to which the Havruta-based Learning was applied had a positive effect on improving the mathematics academic achievement of third grade students. In particular, when analyzing the responses of the students, the students themselves were also aware that their understanding of the 'Fraction and Decimal' unit had improved. Second, it was found that the class to which the Havruta-based Learning was applied had a significant improvement effect on value among the factors of students' mathematical attitude. Analyzing the students' responses, it was able to know a positive change of value. But when learning Havruta-oriented question, conducting students' level of understanding, It seems necessary to develop more performance tasks that can provide enough time to come up with questions or show many examples and allow students to lower their psychological barriers.