Abstract
This study is meaningful in that it presents specific user experience improvement measures to promote donation participation by analyzing in-depth the MZ generation's donation platform user experience. Through this, we can identify key elements that promote donation behavior and improve the platform based on this to encourage donation participation among the MZ generation. The research results emphasized that the MZ generation values transparency and reliability, and prefers simple donation procedures and automatic transfer functions. Additionally, it was revealed that visual elements and experiential activities play an important role in strengthening donation motivation. These research results provide important implications for non-profit organizations and can contribute to revitalizing the donation culture and encouraging more people to continuously participate in donations. Furthermore, it is significant in that it provides important implications for creating a better environment in which non-profit organizations can realize social responsibility and contribute to the development of the community by improving the user experience of donation platforms.
본 연구는 MZ세대의 기부 플랫폼 사용자 경험을 심층적으로 분석함으로써, 기부 참여를 촉진하기 위한 구체적인 사용자 경험 개선 방안을 제시한 데 의의가 있다. 이를 통해, 기부 행동을 증진 시키는 핵심 요소를 파악하고 이를 바탕으로 플랫폼을 개선하여 MZ세대의 기부 참여를 독려할 수 있다. 연구 결과는 MZ세대가 투명성과 신뢰성을 중시하며, 간편한 기부 절차와 자동이체 기능을 선호한다는 점을 강조하였다. 또한, 시각적 요소와 체험 활동이 기부 동기를 강화하는 데 중요한 역할을 한다는 것을 밝혔다. 이러한 연구 결과는 비영리 기관에 중요한 시사점을 제공하며, 기부 문화를 활성화하고 더 많은 사람이 지속해서 기부에 참여하도록 유도하는 데 기여할 수 있다. 나아가, 비영리 기관이 기부 플랫폼의 사용자 경험 개선을 통해 사회적 책임을 실현하고 공동체의 발전에 기여하는 더 나은 환경을 조성하는 데 중요한 시사점을 제공한 데 그 의의가 있다.