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Study on the Design of the Standard Model for the Undergraduate Curriculum in Higher Education in Private Investigation Study

탐정학 고등교육 학부과정 표준모델 설계에 관한 연구

  • Cheong Kyuong-Hwan (Dept. Public Administration, Catholic University of Korea) ;
  • Lee Kyung-Han (Dept. Public Administration, Catholic University of Korea) ;
  • Yeom Keon Ryeong (Major on Private Investigation, Catholic University of Korea)
  • 정경환 (가톨릭대학교 행정학과) ;
  • 이경한 (가톨릭대학교 행정학과) ;
  • 염건령 (가톨릭대학교 행정학과)
  • Received : 2024.08.30
  • Accepted : 2024.09.26
  • Published : 2024.10.31

Abstract

In Korea, the permission for private investigation(PI) industry was implemented in 2020, and many PI associations and education institutions are currently training private investigators in the form of private qualifications. In line with the expansion of PI industry, universities are also establishing and operating private investigation study departments or major courses, and are constantly developing research and programs to provide education that meets the purpose and characteristics. This study compared and analyzed the subjects of various domestic universities that already operate the detective department and suggested the direction necessary for the development of PI market in Korea and the revival of private investigation studies in the future. The contents of the study include the composition of an educational model reflecting the field, the expansion of professors specializing in PI studies, and the development of original subjects in PI studies that break away from subjects such as police science and criminology. It is hoped that suggested direction will be actively reflected to lay the foundation for the development of private investigation studies and private investigation industry.

우리나라는 탐정업에 대한 허용이 2020년에 시행되었으며, 현재 많은 탐정협회와 탐정교육기관이 민간자격 형태의 탐정을 교육 양성하고 있는 실정이다. 대학교도 이와 같은 탐정산업의 확장에 발맞춰서 탐정학과 또는 탐정학 전공과정을 설립, 운영하고 있으며, 탐정학과의 설립 목적과 특성에 부합한 교육을 진행하기 위해 부단한 연구과 프로그램의 개발에 나서고 있다. 본 연구는 이미 탐정학과를 운영하고 있는 국내 여러 대학의 교과를 비교 분석하여, 향후 우리나라의 탐정시장 발전 및 탐정학의 중흥을 위해 필요한 방향성을 제안하고자 하였다. 연구를 통해 나온 내용으로 현장을 반영한 교육모델의 구성, 탐정학 전문 교수진의 확충, 경찰학과 범죄학 등의 과목을 탈피한 탐정학 본연의 과목 개발 등이 있다. 본 연구를 통해 제안된 탐정고등교육 모델의 방향성을 적극적으로 반영하여 탐정학과 탐정업의 발전을 위한 토대를 갖추었으면 한다.

Keywords

References

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