DOI QR코드

DOI QR Code

텍스트 마이닝을 활용한 AI 디지털교과서 키워드 분석

Analysis of AI Digital Textbook Keywords Using Text Mining

  • 민준홍 (성균관대학교 일반대학원 컴퓨터교육과) ;
  • 김미량 (성균관대학교 사범대학 컴퓨터교육과)
  • Junhong Min ;
  • Mi Ryang Kim
  • 투고 : 2024.07.31
  • 심사 : 2024.09.24
  • 발행 : 2024.10.31

초록

This study aims to explore the potential issues and challenges associated with the development, introduction, utilization, and stabilization of AI digital textbook, as well as to identify tasks necessary to address these challenges. We collected and analyzed data from domestic news articles and previous research literature related to "AI digital textbook" to derive key keywords using a comprehensive text analysis approach with Bigkinds and Textom. Through Bigkinds, we conducted keyword trend analysis, associated word analysis, and relationship analysis. Using Textom, we performed keyword frequency analysis, N-gram analysis, TF-IDF(Term Frequency-Inverse Document Frequency) analysis, and network analysis. This approach allowed us to identify the main issues related to the development, implementation, utilization of AI digital textbook and explore the necessary tasks to address these challenges.

키워드

참고문헌

  1. 관계부처합동, "디지털 인재양성 종합방안", 2022. 08, https://www.moe.go.kr/boardCnts/viewRenew.do?boardID=294&lev=0&statusYN=W&s=moe&m=020402&opType=N&boardSeq=92346 (Accessed on June, 20, 2024).
  2. 교육부, "2022 개정 초·중등학교 및 특수교육 교육과정 확정·발표 보도자료", 2022,12, https://www.moe.go.kr/boardCnts/viewRenew.do?boardID=294&lev=0&statusYN=W&s=moe&m=020402&opType=N&boardSeq=93459 (Accessed on June, 20, 2024).
  3. 교육부, "디지털 기반 교육혁신 방안", 2023, 02, https://www.moe.go.kr/boardCnts/viewRenew.do?boardID=72769&lev=0&statusYN=W&s=moe&m=0315&opType=N&boardSeq=94551 (Accessed on April, 25, 2024).
  4. 교육부, "AI 디지털 교과서 추진방안", 2023, 06, https://www.moe.go.kr/boardCnts/viewRenew.do?boardID=72770&boardSeq=95377&lev=0&searchType=null&statusYN=W&page=4&s=moe&m=0315&opType=N (Accessed on April, 25, 2024)
  5. 나혜진, 서순식, 양희원, "AI 디지털교과서에 대한 예비교사의 사용의도 및 인식 분석", 학습자중심교과교육연구, 제24권, 제5호, 2024, 469-484.
  6. 민지영, "서책형 교과서와 디지털 교과서의 주시 패턴에 관한 연구: 초등과학교과를 중심으로", 한국상품문화디자인학회, 제74권, 2023, 379-388.
  7. 박문영, "중학교 영어 AI 디지털교과서 도입을 둘러싼 쟁점과 과제", 중등영어교육, 제16권, 제4호, 2023, 151-167.
  8. 박현진, 조원환 "빅카인즈 시스템을 활용한 평생교육 관련 언론보도 분석 연구", 인문사회과학연구, 제32권, 제1호, 2024, 171-193.
  9. 안민환, 유희승 "AI 디지털 교과서에 대한 교사의 인식 유형 연구", 주관성연구, 제6호, 2024, 107-126.
  10. 안성훈, "AI 디지털교과서에서 학습 종합분석 고도화를 위한 AI 학습용 데이터셋 구축 방향", 창의정보문화연구, 제9권, 제3호, 2023, 289-295.
  11. 이가영, 차현진, 김정현, "시각장애학생 대상 디지털교과서 설계원리 개발연구", 한국시각장애연구회, 제.40권, 제1호, 2024, 53-79.
  12. 이상엽, 파이썬 텍스트 마이닝 바이블, 위키북스, 2023.
  13. 이은정, "국내 언론에 보도된 교사 인권 관련 빅카인즈 분석", 한국아동가족복지학회지, 제28권, 제4호, 2023, 569-586.
  14. 이정화, "초등학교 영어 AI 디지털교과서의 전망과 과제", 한국중등영어교육학회지, 제16권, 제4호, 2023, 51-65.
  15. 이정환, 안성훈, "AI 디지털교과서 주요 기능 개발을 위한 사례 분석", 창의정보문화연구, 제9권, 제4호, 2023, 379-387.
  16. 이화영, "개별 맞춤형 학습을 위한 인공지능(AI) 기반 수학 디지털교과서의 학습자 데이터 구축모델", 학국수학교육학회지, 제26권, 제4호, 2023, 333-348.
  17. 임철일, 임은선, 엄태연, 이은서, 정예일, 임민희, "교사의 교수설계 지원을 위한 AI 코스웨어 대시보드 프로토타입 개발 연구:초등 수학 교과를 중심으로", 교육정보미디어연구, 제30권, 제3호, 2024, 907-932.
  18. 정순원, "AI 디지털교과서 법령 현황 및 법적과제", 교육법학연구, 제35권, 제3호, 2023, 171-197.
  19. 정영식, 유정수, "체제적 교수설계에 따른 AI 디지털교과서 기반의 교수학습 모형 개발", 정보교육학회논문지, 제28권, 제1호, 2024, 37-46.
  20. 주성법, "가상현실(VR)과 인공지능(AI)을 활용한 스마트 수업 적용방안 탐색연구: 2022 개정 초등 체육교과 스포츠 영역을 중심으로", 초등교육연구, 제38권, 제3호, 2023, 261-274.
  21. 최준석, 안성훈, "AI 교과서의 학습 분석과 학습 활동 데이터 수집 표준 비교", 창의정보문화연구, 제9권, 제3호, 2023, 281-287.
  22. 한국교육학술정보원, "다보스포럼, 한국의 AI 디지털교과서에 주목하다 보도자료", 2024. 06, https://www.keris.or.kr/main/na/ntt/selectNttInfo.do?mi=1088&nttSn=40919&bbsId=1090 (Accessed on July, 28, 2024).
  23. Feng, L.I., J. Sheng, and W. Huang, "Design and Implementation of Intelligent Textbooks: From a Perspective of Digital Transformation in Education", Frontiers of Education in China, Vol.18, No.4, 2023. 460-478.
  24. Milic, M. and B. Divjak, "Innovative learning design and teachers' competencies: prerequisites for meaningful use of digital material in schools", Central European Conference on Information and Intelligent Systems. Faculty of Organization and Informatics Varazdin, 2023, 189-197.