DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Prioritizing Success Factors for Village Art Festival Based on Innovation Ecosystem

혁신 생태계 기반의 농촌문화예술축제 성공요인의 우선순위 도출

  • Meng Li ;
  • Hyeog-In Kwon ;
  • Dae-Jin Kim
  • 이맹 (중앙대학교 문화예술경영학과) ;
  • 권혁인 (중앙대학교 경영학부) ;
  • 김대진 (중앙대학교 문화예술경영학과)
  • Received : 2024.09.02
  • Accepted : 2024.10.08
  • Published : 2024.10.31

Abstract

In recent years, local festivals have emerged as a promising strategy for regional regeneration, offering a cost-effective means of generating significant added value. Despite the significant growth in the number of local festivals, a number of challenges remain. These include strategic considerations, availability of expertise and financial independence. These issues raise concerns about the long-term viability of these festivals. Recent studies have explored various forms of convergence, including technological, business and cross-industry, with festivals identified as a representative example of such convergence. Local festivals that mobilise the local business service environment, specialised industries, specialities and products should be studied through the lens of an innovation ecosystem for service innovation. This study presents and verifies the key factors for successful festival organisation from an innovation ecosystem perspective. To achieve the research objective, a three-level success factor structure model of village arts festivals was developed based on the EPSS framework, with a focus on the Echigo-Tsumari Art Triennial in Japan. This model consists of 7 superordinate factors and 29 subordinate factors. The AHP analysis showed that the most important factors are strategy, service, institution, etc. The subsequent elements were ranked in descending order of importance, with the following factors considered to be of particular importance: excellence and representativeness of content, clarity of vision and goals, novelty and differentiation of theme, etc. The results of this analysis have implications for the development of strategies for the sustainable operation of village arts festivals and for the possibility of studying local festivals from an ecosystem perspective.

Keywords

References

  1. 고진현, 정유경, "소셜 빅데이터를 이용한 한국내의 대만음식 트렌드 분석: 블로그 텍스트 분석을 중심으로", 관광경영연구, 제24권, 제3호, 2020, 71-91.
  2. 권혁인, 에코사이언스 = Eco science: 새로운 패러다임의 생존 전략: 신산업을 기획하고 적합한 생존전략을 만들어서 시장을 지배하게 하는 방법, 서울, 한경사, 2015.
  3. 권혁인, 류승완, 진현정, 현명호, 이진화, 이현정, 문화예술산업 생태계 서비스 모델, 서울, 한경사, 2015.
  4. 권혁인, 백보현, 김주호, 전용수, 산업융합을 위한 서비스 혁신 방법론, 서울, 한경사, 2021.원형을 입력하세요.
  5. 권혁인, 박주연, 김주호, "온라인 커머스 서비스 혁신을 위한 비즈니스 생태계적 접근", 한국IT서비스학회지, 제20권, 제4호, 2021, 1-21.
  6. 권혁인, 정순규, 하누리, 김현수, 이혜림, "공연예술산업 생태계 육성을 위한 발전방안에 관한 연구: 뮤지컬 산업을 중심으로", 서비스경영학회지, 제16권, 제1호, 2015, 201-224.
  7. 김광선, 한이철, 서형주, "농촌축제 실태와 지역활성화 효과 제고 방안", 한국농촌경제연구원 기본연구보고서, 2020, 1-260.
  8. 김미정, 남아영, "인구소멸시대 농촌축제를 통한 지역관광활성화 방안 연구: 2023 함평 대한민국 국향대전을 중심으로", 융합관광콘텐츠연구, 제9권, 제3호, 2023, 21-36.
  9. 김현수, "산업 생태계분석에 따른 클래식음악공연 시장의 활성화 요인이 경영성과에 미치는 영향: 공급자 유형 중심으로", 중앙대학교 박사학위논문, 2016.
  10. 김홍길, 구정대, "지역축제 서비스품질과 이미지, 지각된 가치, 만족 및 충성도에 대한 영향", 관광연구저널, 제28권, 제3호, 2014, 147-159.
  11. 대지의 예술제 집행위원회(大地の芸術祭実行委員会), "제1~7회 대지의 예술제 종합보고서(大地の芸術祭越後妻有アートトリエンナーレ)", 자료 출처: 도카마치시 지자체 공식 사이트: https://www.city.tokamachi.lg.jp/kanko_bunka_sports/rekishi_bunka/bunkageijutsu/4181.html, 2000/2003/2006/2010/2013/2016/2019.
  12. 류정아, 축제와 융합 콘텐츠 전략, 서울, 커뮤니케이션북스, 2015.
  13. 류준호, 윤승금, "생태계 관점에서의 문화콘텐츠 산업구성 및 구조", 한국콘텐츠학회논문지, 제10권, 제4호, 2010, 327-339.
  14. 맞추, 최욱희, 김남현, "문화관광축제의 진정성이 몰입과 만족도에 미치는 영향: 몰입의 매개효과 중심으로", 관광레저연구, 제32권, 제6호, 2020, 117-139.
  15. 백성우, 정강환, "농촌지역 축제전담조직(재단)의 축제경영 성과지표에 필요한 결정요인 분석: 그룹(공무원, 축제실무자, 일반인)간의 인식차이 비교", 비즈니스융복합연구, 제5권, 제3호, 2020, 31-41,
  16. 서휘석, 이동기, "지방정부 지역축제 성공요인의 우선순위 결정: AHP를 활용하여", 한국거버넌스학회보, 제11권, 제2호, 2004, 67-84.
  17. 성도경, 이지영, "지역경제 활성화에 영향을 미치는 축제영향 요인 분석", 한국지방자치연구, 제15권, 제1호, 2013, 135-156.
  18. 손상희, "지역문화축제 프로그램이 방문객 만족도 및 구매태도에 미치는 영향: 여주도자기축제를 중심으로", 한국디자인문화학회지, 제23권, 제2호, 2017, 335-347.
  19. 안순이, "음식축제 관광의 활성화를 위한 K-푸드의 홍보방향 : 소셜 빅데이터를 활용한 떡볶이 연관어 분석을 중심으로", 관광진흥연구, 제11권, 제2호, 2023, 213-234
  20. 윤남경, 김태영, "지속가능한 지역발전을 위한 지역축제 성공요인에 관한 연구", 한국지방행정학보, 제10권, 제2호, 2013, 275-303.
  21. 윤성진, "지속가능한 축제생태계를 위한 플랫폼형 축제 연구: <한강몽땅> 축제를 중심으로", 전남대학교 박사학위논문, 2020.
  22. 윤여연, "지역축제의 성공요인에 관한 연구", 전북대학교 박사학위논문, 2021.
  23. 이준엽, "축제 성공요인에 대한 프리리스팅 연구", 이벤트컨벤션연구, 제14권, 제3호, 2018, 1-18.
  24. 이충기, 김남현, "AHP를 활용한 메가 이벤트의 관람수요 영향요인 분석", 관광연구, 제30권, 제2호, 2015, 1-20.
  25. 임영준, 최일준, "제천국제음악영화제 성공 우선순위 결정요인에 관한 연구: AHP 분석기법 중심으로", 이벤트컨벤션연구, 제35권, 2019, 21-40.
  26. 정현승, 박선호, 현대원, "빅데이터 산업 활성화를 위한 정책추진 과제의 우선순위 분석: AHP를 활용한 정책 중요권 분석을 중심으로", 한국방송학보, 제35권, 제1호, 2021, 283-313.
  27. 정혜진, 정승환, 최영재, "문화관광 축제체험이 진정성과 참여의도에 미치는 영향: 수원화성문화제를 중심으로", 호텔관광연구, 제243권, 제1호, 2022, 78-92.
  28. 조미령, 김인태, 김유신, 백보현, 김주호, 권혁인, "신재생 에너지 공유 공동체 활성화를 위한 비즈니스모델 개발 연구: Eco-science 방법론을 기반으로", 한국건축친환경설비학회 논문집, 제15권, 제1호, 2021, 40-51.
  29. 주성돈, 김정인, "문화예술을 활용한 지역 활성화 성공요인 분석: 일본지역 사례 비교를 중심으로", 한국행정논집, 제27권, 제4호, 2015, 1107-1133.
  30. 한양명, "요사코이소란마츠리를 통해 본 지역축제의 성공요인", 비교민속학, 제28권, 2005, 457-484.
  31. 함석종, 박선희, "지역축제의 영향에 대한 지역주민 인식: 동해수평선축제를 사례로", 관광연구저널, 제23권, 제1호, 2009, 191-206.
  32. 홍무궁, "가상현실 콘텐츠를 활용한 박물관 생태계 활성화 전략 연구, 중앙대학교 박사학위논문, 2020.
  33. Adner, R., "Match your innovation strategy to your innovation ecosystem", Harvard Business Review, Vol.84, No.4, 2006, 98-107.
  34. Caim, G., L. Xu, W. Gao, Y. Hong, X. Ying, Y. Wang, and F. Qian, "The positive impacts of exhibition-driven tourism on sustainable tourism, economics, and population: The case of the Echigo-Tsumari Art Triennale in Japan", International Journal of Environmental Research and Public Health, Vol.17, No.5, 2020, 1489.
  35. Christensen, C.M. and R.S. Rosenbloom, "Explaining the attacker's advantage: Technological paradigms, organizational dynamics, and the value network", Research Policy, 24(2), 1995, 233-257.
  36. Crawshaw, J. and M. Gkartzios, "Getting to know the island: Artistic experiments in rural community development", Journal of Rural Studies, Vol. 43, 2016, 134-144.
  37. Dalgic, A. and K. Birdir, "Key success factors on loyalty of festival visitors: The mediating effect of festival experience and festival image", Tourism & Management Studies, Vol.16, No.1, 2020, 28-38.
  38. Tagore, E., "Art festivals in Japan: Fueling revitalization, tourism, and self-censorship", Contemporary Japan, Vol.36, No.1, 2024, 7-19.
  39. Gawer, A. and M.A. Cusumano, "Industry platforms and ecosystem innovation", Journal of Product Innovation Management, Vol. 31, No.3, 2014, 417-433.
  40. Granstrand, O. and M. Holgersson, "Innovation ecosystems: A conceptual review and a new definition", Technovation, Vol.90, 2020, 102098.
  41. Hjalager, A.M. and G. Kwiatkowski, " Entrepreneurial implications, prospects and dilemmas in rural festivals", Journal of Rural Studies, Vol.63, 2018, 217-228.
  42. Iansiti, M. and R. Levien, "Strategy as ecology", Harvard Business Review, Vol.82, No.3, 2004, 68-78.
  43. Jackson, D.J., What is an innovation ecosystem?, Notional Science Foundation, Arlington, VA. 2011.
  44. Jesty, J., "Japan's Rural Art Festivals: The Echigo-Tsumari Paradigm", In The Routledge Companion to Art in the Public Realm, Routledge, 2020, 23-36.
  45. Kitagawa, F., Art Place Japan: The Echigo-Tsumari Triennale and the Vision to Reconnect, New York, Princeton Architectural Press, 2015.
  46. Klien, S., "Contemporary art and regional revitalisation: Selected artworks in the Echigo-Tsumari Art Triennial 2000-6", Japan Forum, Taylor &Francis Group, Vol.22 No.3-4, 2010, 513-543.
  47. Kwon, H.I., B.H. Baek, and Y.S. Jeon, "A study of the business model development of human centric lighting: Based on eco-science methodology", Energies, Vol.14, No.16, 2021, 4868.
  48. Lade, C. and J. Jackson, "Key success factors in regional festivals: Some Australian experiences", Event Management, Vol.9 No.1-2, 2004, 1-11.
  49. Lee, W., L. Xiong, and C. Hu, "The effect of Facebook users' arousal and valence on intention to go to the festival: Applying an extension of the technology acceptance model", International Journal of Hospitality Management, Vol.31, No.3, 2012, 819-827.
  50. Mahon, M. and T. Hyyrylainen, "Rural arts festivals as contributors to rural development and resilience", Sociologia Ruralis, Vol.59, No.4, 2019, 612-635.
  51. Matanle, P. and A. S. Rausch, "Japan's shrinking regions in the 21st century: Contemporary responses to depopulation and socioeconomic decline", The Journal of Asian Studies, Vol.73, No.04, 2011, 1135-1137.
  52. Moore, J.F., "Predators and prey: A new ecology of competition", Harvard Business Review, Vol.71, No.3, 1993, 75-86.
  53. Qu, M., "Art Interventions on Japanese Islands: The Promise and Pitfalls of Artistic Interpretations of Community", The International Journal of Social, Political and Community Agendas in the Arts, Vol.14, No.3, 2019, 19-38.
  54. Rubens, N., K. Still, J. Huhtamaki, and M.G. Russell, "A Network Analysis of Investment Firms as Resource Routers in Chinese Innovation Ecosystem", Journal of Software, Vol.6, No.9, 2011, 1737-1745.
  55. Saaty, T.L., Analytic heirarchy process, Wiley StatsRef: Statistics reference online, 2014.
  56. Saaty, T.L., "Decision making with dependence and feedback: The analytic network process", Pittsburgh: RWS Publications, Vol.4922, No.2, 1996.
  57. Tagore, E.E., "Contemporary Japanese art: between globalization and localization", Arts Market, Vol.8, No.2, 2018, 137-151.
  58. Wilson, J., N. Arshed, E. Shaw, and T. Pret, "Expanding the domain of festival research: A review and research agenda", International Journal of Management Reviews, Vol.19, No.2, 2017, 195-213.
  59. 松浦 美帆, "[新潟]アートと最も縁遠い農地,6億円の芸術祭が続いた奇跡", NewsPicks. https://newspicks.com/news/9243380/body/, 2023, December 13 (검색일: 2024.1.30.)