Abstract
This study presents an innovative framework for comprehensively evaluating the competitiveness of maritime logistics hub cities through the development of the Global Maritime Logistics Hub Index(GMLHI) model. This model departs from traditional cargo volume-centric assessments, establishing a balanced evaluation system that encompasses various dimensions including shipping, ports, logistics, urban competitiveness, and sustainability. The Delphi survey method applied in developing the GMLHI model significantly enhanced its validity and practicality by systematically incorporating expert opinions from diverse fields. This approach enabled an objective assessment of the index composition's appropriateness and the importance of each indicator, while fostering consensus among experts to improve the model's reliability. Furthermore, the use of data from reputable international organizations such as the OECD, UNCTAD, and the World Bank strengthened the objectivity and reliability of the evaluation. This contributed to ensuring consistency in comparisons between cities and countries, while laying the groundwork for future time-series analyses. The results of this study can serve as valuable foundational data for objectively diagnosing the current competitiveness of global maritime logistics hub cities and formulating future development strategies. In particular, by enabling a multifaceted understanding of each city's strengths and weaknesses, it supports policymakers in making decisions based on more accurate situational analyses. Moreover, this research is expected to provide important evidence for developing concrete and effective policies to enhance the global competitiveness of major domestic maritime logistics hub cities. By offering useful insights in various aspects such as setting investment priorities, establishing a foundation for international cooperation, and promoting sustainable development, it can ultimately contribute to national economic development.
본 연구는 글로벌해상물류허브지수(GMLHI) 모델을 개발함으로써 해상물류허브도시의 경쟁력을 종합적으로 평가할 수 있는 혁신적인 프레임워크를 제시하였다. 이 모델은 기존의 물동량 중심의 단편적 평가 방식에서 탈피하여, 해운, 항만, 물류, 도시경쟁력, 그리고 지속가능성 등 다양한 차원을 포괄하는 균형 잡힌 평가 체계를 구축하였다. GMLHI 모델의 개발 과정에서 적용된 델파이 조사 방법은 다양한 분야의 전문가들의 견해를 체계적으로 수렴함으로써 모델의 타당성과 실용성을 크게 향상시켰다. 이를 통해 지수 구성의 적절성과 각 지표의 중요도를 객관적으로 평가할 수 있었으며, 전문가들 간의 합의를 도출하여 모델의 신뢰성을 제고하였다. 더불어, OECD, UNCTAD, 세계은행 등 국제기구와 공신력 있는 기관에서 제공하는 데이터를 활용함으로써 평가의 객관성과 신뢰성을 한층 강화하였다. 이는 도시 간, 국가 간 비교의 일관성을 확보하고, 향후 시계열 분석의 기반을 마련하는 데 기여하였다. 본 연구의 결과는 글로벌 해상물류허브도시들의 현재 경쟁력 상태를 객관적으로 진단하고, 미래 발전전략을 수립하는 데 있어 귀중한 기초자료로 활용될 수 있을 것이다. 특히, 각 도시의 강점과 약점을 다각도로 파악할 수 있게 함으로써, 정책 입안자들이 보다 정확한 현황 분석을 바탕으로 의사결정을 할 수 있도록 지원한다. 나아가, 이 연구는 국내 주요 해상물류허브도시들의 글로벌 경쟁력 강화를 위한 구체적이고 실효성 있는 정책 수립에 중요한 근거를 제공할 것으로 기대된다. 투자 우선순위 설정, 국제 협력의 기반 마련, 지속가능한 발전 도모 등 다양한 측면에서 유용한 통찰을 제공함으로써, 궁극적으로 국가 경제 발전에 기여할 수 있을 것이다.