초록
본 연구는 광양항 컨테이너터미널이 탄소중립을 기반으로 한 친환경 항만으로 거듭나기 위하여 우선적으로 고려해야 할 결정요인의 상대적 중요도를 규명하는 것을 목적으로 진행하였다. 이를 위해 3개의 상위 결정요인과 12개의 하위 결정요인을 도출하여 해운항만 전문가 및 항만 이용자들을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 퍼지계층화분석(Fuzzy- Analytic Hierarchy Process) 기법을 활용하여 우선순위를 파악하였다. 그 결과 상위 우선요인 3개의 중요도는 저탄소 인프라 구축, 법제도 개선, 운영관리 효율화 순으로 평가되었다. 상위요인의 중요도와 하위요인의 곱으로 산정한 복합가중치 분석 결과 12개 하위계층 요인의 종합적인 결합중요도는 ① 기존 하역장비 등 친환경 동력 전환이 가장 높았으며 이어 ② 항만 신재생에너지 확대 ③ 에너지절감형 장비 및 시설물 도입 ④ 광양만권 순환형 수소 공유망 구축 ⑤ 저탄소 항만 중장기 전략 수립 및 이행 ⑥ 탄소중립 실현 이용사 인센티브 제공 ⑦ 탄소부담금 제도 등 규제 조치 시행 ⑧ 친환경 항만 경영시스템 구축 ⑨ AMP 사용 의무화 제도 도입 ⑩ 저속운항 프로그램 확대 운영 ⑪ 탄소중립 실무 조직 운영 및 교육 확대 ⑫ 항만 및 인근지역 온실가스 모니터링 등의 순이었다. 본 연구는 광양항 컨테이너터미널이 글로벌 탄소중립 항만으로 도약하는데 있어 결정요인 우선순위분석을 통해 기초적인 근거와 토대를 제공하였으며 정부와 지자체, 항만 관리운영 주체인 항만공사와 해운항만 관계기관이 참고해야 할 도입 결정요인의 객관적인 기준을 제시하였다.
This study was conducted to identify the relative importance of the decision factors that should be given priority in order for Gwangyang Port Container Terminal to transform into an eco-friendly port based on carbon neutrality. To this end, three upper decision factors and 12 lower decision factors were derived, and a survey was conducted targeting shipping port experts and port users. The priorities were identified using the Fuzzy-Analytic Hierarchy Process(Fuzzy-AHP) technique. As a result, the importance of the three upper priority factors was evaluated in the order of low-carbon infrastructure construction, legal system improvement, and operational management efficiency. As a result of the composite weight analysis calculated by multiplying the importance of the upper factor by the lower factor, the comprehensive combined importance of the 12 lower-level factors was highest in ① conversion to eco-friendly power such as existing unloading equipment, followed by ② expansion of renewable energy in ports, ③ introduction of energy-saving equipment and facilities, ④ establishment of a circular hydrogen sharing network in the Gwangyang Bay area, ⑤ establishment and implementation of a low-carbon port mid- to long-term strategy, ⑥ provision of incentives to users to achieve carbon neutrality, ⑦ implementation of regulatory measures such as a carbon burden system, ⑧ establishment of an eco-friendly port management system, ⑨ introduction of a mandatory AMP use system, ⑩ expansion of the low-speed operation program, ⑪ expansion of operation of a carbon-neutral working-level organization and education, and ⑫ greenhouse gas monitoring in ports and nearby areas. This study provided the basic basis and foundation through an analysis of the priority of decision factors for Gwangyang Port Container Terminal to leap forward as a global carbon-neutral port, and presented objective criteria for introduction decision factors that should be referenced by the government, local governments, port authorities, and shipping and port-related organizations.