DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of Determinants of the Introduction of Maritime Autonomous Surface Ships

자율운항선박 도입의 결정요인 분석

  • 정수진 (한국해양수산연수원) ;
  • 윤희성 (한국해양대학교 해양금융대학원) ;
  • 김선태 (한국해양수산연수원) ;
  • 설진기 (한국해양수산연수원)
  • Received : 2024.08.30
  • Accepted : 2024.09.30
  • Published : 2024.09.30

Abstract

With the advancement of Fourth Industrial Revolution technologies, the maritime sector is actively developing technologies and policies related to autonomous ships. This study aims to identify and prioritize various factors influencing the adoption of Maritime Autonomous Surface Ships (MASS) by conducting surveys among experts and professionals in the maritime industry. To achieve this, relevant factors related to the adoption of autonomous ships were examined through a review of previous research, and survey questions for pairwise comparison using the Analytic Hierarchy Process (AHP) were developed based on the insights of industry experts. The pairwise comparison items were categorized into four main factors at the highest level, with each factor further subdivided into sub-factors to establish their priorities. The survey results, which distinguish between shipowner and non-shipowner groups, reveal that, among the main factors-economic, legal and policy, safety and security, and technical-the shipowner group prioritized economic factors, though the difference from safety and security factors was relatively minor. In contrast, the non-shipowner group rated safety and security factors as the highest priority, with economic factors ranked lowest. Further analysis of the sub-factors across both groups indicated that, for economic factors, the increase in operational profit was most critical; for legal and policy factors, regulations related to structural equipment were paramount; for safety and security factors, the risk of equipment and machinery failure was key; and for technical factors, accident response technology was most significant. This study provides strategic insights for stakeholders by systematically analyzing decision factors for adopting MASS through AHP analysis. The findings enable companies to establish efficient resource allocation and investment strategies, while policymakers can utilize the results to guide policy and regulatory directions. Moreover, the study contributes to the existing body of knowledge by solidifying the framework of determinants for MASS adoption, incorporating commercial considerations alongside technical and legal factors. The results not only offer fundamental information for future research but also provide a rationale for informed decision-making in the shipbuilding and maritime industries regarding MASS adoption and operation.

4차 산업기술의 발전과 함께 해운분야에서도 자율운항선박 관련 기술 및 정책 개발이 활발하게 진행되고 있다. 본 연구에서는 해운산업의 전문가 및 실무자를 대상으로 설문조사를 통하여 자율운항선박(MASS)의 도입에 영향을 미치는 다양한 요인들을 식별하여 우선순위를 파악하였다. 이 과정에 우선하여 자율운항선박 도입의 결정요인에 대한 선행연구를 검토하였으며, 해운산업 전문가들의 의견을 반영하여 계층화 분석법(AHP)의 쌍대비교를 위한 설문문항을 개발하였다. 쌍대비교 항목으로는 가장 높은 수준의 요인을 4가지의 대분류 요인으로 구분하였으며, 각각의 대분류 요인을 소분류 요인으로 세분화하여 우선순위를 파악하였다. 설문대상을 선박을 소유하여 실질적인 선박경영을 하는 회사 대표 및 선박도입 의사결정권자인 선주그룹과 선박을 실질적으로 소유하지는 않으나 선박의 운영 및 전문가로 구성된 비선주그룹 으로 나누어 설문하였다. 그 결과 대분류 요인인 경제성 요인, 법·제도·정책 요인, 안전·보안 요인 그리고 기술적 요인 중 선주그룹은 경제성 요인을 최우선순위로 선정하였으나 안전·보안 요인과 그 차이는 크지 않았다. 그러나 비선주그룹에서는 안전·보안 요인을 가장 높은 요인으로 선정하였으며, 경제성 요인은 가장 낮은 요인으로 선정하였다. 선주집단과 비선주집단을 모두 포함하는 전체집단에서 하위단계인 소분류 요인은 경제성 요인의 경우 운항이익증가 요인을, 법·제도·정책 요인의 경우 구조설비관련 법규를, 안전·보안 요인의 경우 기기장비설비의 고장 요인을, 기술적 요인의 경우 사고대응기술을 가장 높은 요인으로 선정하였다. 본 연구는 AHP 분석을 통해 MASS 도입 결정에 영향을 미치는 요인들을 체계적으로 분석함으로써 이해관계자들에게 중요한 전략적 통찰을 제공한다. 이러한 결과를 통해 기업은 효율적인 자원 배분 및 투자전략을 수립할 수 있으며, 정책 결정자들은 정책 및 규제 방향을 설정하는 데 도움이 될 것으로 여겨진다. 또한 이 연구는 기술적 및 법적 요소와 함께 상업적 고려 사항을 통합하여 MASS 도입 결정 요인의 프레임워크를 강화함으로써 기존 지식체계에 기여하며, 이러한 결과는 미래 연구를 위한 기본 정보를 제공할 뿐만 아니라 MASS 도입 및 운영과 관련하여 조선 및 해양 산업에서 정보에 입각한 의사결정을 위한 근거를 제공한다.

Keywords

References

  1. 김대정, 이춘기, 임정빈(2023), 자율운항선박의 항로추종성능평가기법 개발에 관한 연구, 한국항해항만학회지, 47(1), 237, 10-17.
  2. 김성범, 정현재, 이호영, 여기태 (2013), 우리나라 해운기업의 선박확보 투자 의사결정요인에 관한 연구, 한국항만경제학회지, 29(2), 137-157.
  3. 김태규(2021), 자율운항선박 상용화 이후 선박사고에 있어 선장과 원격원항자간 형사책임에 관한 연구, 한국해양경찰학회보, 11(4), 105-133.
  4. 대한민국 정책브리핑(2021), 자율운항선박 개발.
  5. 박정현(2019), 자율운항선박(MASS)의 개발현황과 법률제정 필요성에 관한 연구, 성균관대학교 석사논문.
  6. 박준모(2024), 자율운항기술 기반의 선박 통항 안전성 평가방법론 개선 연구, 해양환경안전학회지, 30(1), 74-81.
  7. 산업통상자원부(2024). 자율운항선박 실증으로 국제 표준 선도. 정부정책 보도자료.
  8. 유지운, 조용현, 차영균(2022), 자율 운항 선박의 인공지능:잠재적 사이버 위협과 보안. 정보보호학회지, 32(2), 447-463.
  9. 이광일(2018), 자율운항선박을 위한 원격제어관리시스템, 한국융합학회논문지, 9(11), 45-51.
  10. 이영규(2019), 자율운항선박 도입을 위한 기술적 쟁점에 관한 연구 : 전문가 심층 인터뷰를 중심으로. 부경대학교, 석사논문.
  11. 이재영(2019), 자율운항선박의 개발동향 및 쟁점분석을 통한 정책적 제언, 한국해운물류학회지, 35(1), 73-97.
  12. 이현균(2023), 자율운항선박 해상실증을 위한 법적 규제 및 법적 개선방안에 관한 연구, 한국해법학회지, 45(2), 67-106.
  13. 임성주, 신용존(2022), 자율운항선박 도입에 따른 해기사 직능 변화와 인력양성에 관한 연구, 한국항해항만학회, 46(1), 1-10.
  14. 법무부(2024), 자율운항선박 개발 및 상용화 촉진에 관한 법률, 법률 제19909호, 제2조 1항.
  15. 최혜진, 서강현, 이재웅(2024), 추진 축거동 상시 모니터링 시스템 구축에 관한 연구, 한국동력기계공학회지, 28(2), 20-26.
  16. Abeera Akbar, Anna K.A. Aasen, Mohamed Kais Msakni, Kjetil Fagerholt, Elizabeth Lindatad, Frank Meisel.(2021), An economic analysis of introducing autonomous ships in a short-sea liner shipping network. International Transactons I, Operational Research. 28(4), 1740-1764.
  17. Crawford, M. and Wright, G.(2016), "Delphi Method", ResearchGate, Wiley StatsRef : Statistics Reference Online, 1-6.
  18. Ewelina Ziaika-Poznansk Montewka.(2021), Cost and Benefits of Autonomous Shipping-A Literature Review. MDPI, Appl. Sci. 11,4553.
  19. Fang, S., Wang, Y., Gou, B., & Xu, Y.(2020), Toward future green maritime transportation: An overview of seaport microgrids and all-electric ships. IEEE Transactions on Vehicular Technology, 69(1), 207-219.
  20. Gal, T., Stewart, T. J., & Hanne, T.(1999), Multicriteria decision making: Advances in MCDM models, algorithms, theory, and applications, volume 21 of international series in operations research & management science, Kluwer Academic Publishers, Boston, Dordrecht, London.
  21. IMO(2018), Maritime Safety Committee 99. IMO tankes first steps to address autonumous ships.
  22. IMO(2023), Maritime Safety Committee 107/WP.9 Annex 1.
  23. IMO(2024), Maritime Safety Committee 108/WP.7 Annex 2.
  24. Krzysztof Wrobel, Mateusz Gil, Chong-Ju Chae(2021), On the influence of human factors on safety of remotely-controlled merchant vessels. Applied Sciences, 11(3):1-17, p 1145.
  25. Li, X. & Yuen, K. F.(2023), A human-centred review on maritime autonomous surfaces ships: impacts, responses, and future directions, Transport Review, 44(4), 791-810.
  26. Lutz Kretschmann & Hans-Christoph Burmeister & Carlos Jahn(2017), Analyzing the economic benefit of unmanned autonomous ships: An exploratory cost-comparison between an autonomous and a conventional bulk carrier, 25. 76-86.
  27. Saaty, T. L.(1980), The analytic hierarchy process Mcgraw Hill, New York.