초록
이 연구는 이 연구는 온실가스 배출 규제에 대응하기 위한 친환경 선박 선조와 도입을 위한 선박금융의 문제점과 활성화 방안을 분석하였다. 선행연구와 선박금융 실무 담당자들의 인터뷰 조사를 통해 문제점과 18개 활성화 방안을 도출하고, 해운기업과 금융기관 그리고 학계 전문가 대상의 설문조사를 통해 진단 및 평가하였다. 친환경 선박의 건조 및 도입 수요가 아직 크지 않아서 문제점 인식 수준은 전반적으로 보통 수준(4.0점 ~ 4.53)으로 나타났지만, 친환경 선박 중요성에 대한 금융기관의 인식 부족은 응답이 3.35로 낮게 나타났다. 친환경 선박 금융 활성화 방안에서 증권토큰 발행과 원화금융 결제 전환은 그 필요성이 낮으며, 녹색채권 발행, 국부펀드 조성, 연기금 활용, 건조 후 가속상각, 정부 2차 보전, 해운거래소 설립(친환경 선박 도입 촉진), 친환경 선박 공급체인 연계 발전 등은 보통수준 보다 약간 높게 평가되었다. 그러나 해운보조금 지원, 금융기관 특별 혜택 제공, 신용보증 강화, 선박투자 펀드 세제혜택 부활, 조기퇴출 인센티브, 협력네트워크 구축, 연구개발 지원, 친환경 선박 정량화 기준 마련에 대해서는 그 필요성이 높은 것으로 나타났다. 그런데 신용보증 공급 강화, 선박펀드 투자 세제혜택 부활, 조기퇴출시 인센티브 제공, 친환경 선박정량화 기준 마련, 해운보조금 지원, 금융기관 이자율 특별 혜택 등의 활성화 방안에 있어서는 해운기업 담당자들의 필요성 인식 수준이 금융기관 담당자들의 인식 수준보다 통계적으로 유의하게 높게 나타나, 친환경 선박의 도입 및 운영을 촉진하는 다양한 재정지원과 제도적, 정책적 지원 방안의 도입 및 실행을 요구하고 있다. 업계 및 학계 전문가를 대상으로 친환경 선박 금융의 문제점 및 활성화 방안을 분석한 본 연구결과는 친환경 선박 건조 및 도입을 위한 촉진하기 위한 정책수립에 유용한 자료로 활용될 것이다.
This study analyzed the problems and promotion plans of shipping finance for eco-friendly ships to respond to marine pollution reduction regulations. The overall level of awareness of the problems of eco-friendly ship financing was found to be average(4.0~4.53), as the demand for construction and introduction of eco-friendly ships is not yet high. However, the response to the item about shipping fiance companies' lack of awareness of the importance of eco-friendly ships was low at 3.35. In the plan to promote eco-friendly ship finance, The need for security token offering(STO) and converting financial settlement to Korean won were low. Issuance of green bonds, creation of sovereign wealth fund(SWF), utilization of pension and superannuation fund, accelerated depreciation after construction, interest subsidy of government, establishment of a shipping exchange(promoting the introduction of eco-friendly ships), and development of eco-friendly ship supply chain connections were evaluated slightly higher than average. However, it was found that there is a high need for supporting shipping subsidies, providing special benefits for financial institutions, strengthening credit guarantees, reviving tax benefits for ship investment funds, providing incentives for early retirement vessels, establishing cooperative networks, supporting research and development, and establishing standards for operation eco-friendly ships. However, in seven promotion plans, such as strengthening credit guarantees, the level of awareness of shipping companies was statistically significantly higher than that of shipping fiancé companies.