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민간감항 기준 소음비행시험 결과를 통한 헬리콥터 소음 특성 연구

Investigation of Helicopter External Noise Characteristics Analysis Through Noise Flight Test Results Based on Civilian Airworthiness

  • 투고 : 2024.05.20
  • 심사 : 2024.09.29
  • 발행 : 2024.10.31

초록

헬리콥터 소음에 대한 기존의 연구는 시험의 편의성과 소음원을 명확히 식별하기 위해 제자리 비행조건이나 Non-Lifting 조건을 대상으로 한 사례가 많다. 이러한 연구는 소음원의 이해와 해석 툴의 검증에는 유리하지만, 소음 감항 인증 비행시험과는 괴리가 있다. 소음 감항인증 비행시험에 대한 예측 및 시험 결과에 대한 분석을 위해서는 헬리콥터 소음이 비행시험 동안 마이크로폰과 항공기의 위치에 따라 어떤 특성을 갖는지에 대한 연구가 필요하다. 소음 비행시험 결과, 전진비행 시 HSI(High Speed Impulsive) 소음이 지배적이며, 전진깃의 마하수 증가에 따른 소음 증가가 확인 되었다. 헬리콥터가 마이크로폰을 지나간 후에는 블레이드 소음 보다 광대역 소음이 우세하였다. 착륙 접근 시 소음은 블레이드와 와류의 간섭에 의해 복잡하고 불규칙적인 특성을 보였다.

Previous researches on helicopter noise have often focused on hovering conditions or non-lifting conditions to facilitate testing and clearly identify noise sources. While these studies are beneficial for understanding noise sources and validating analysis tools, they may not align well with noise certification flight tests. To predict and analyze results from noise certification flight tests, it is necessary to study the characteristics of helicopter rotor noise depending on microphone and aircraft positions during flight tests. Results from noise flight tests indicate that high-speed impulsive (HSI) noise dominates during forward flight, with an increase in noise observed with an increase in forward Mach number. Broadband noise is predominant after the helicopter passes the microphone compared to blade noise. Noise during landing approaches exhibits complex and irregular characteristics due to interference between blades and tip vortex.

키워드

과제정보

이 논문은 2023년도 정부(방위사업청)의 재원으로 국방기술진흥연구소의 지원을 받아 수행된 연구임. (No. KRIT-CT-22-026, 저소음 로터 블레이드 플랜폼 설계 기술)

참고문헌

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