초록
본 연구는 초등 예비교사들의 탄소중립교육에 대한 인식을 정량적으로 연구하는 데 그 목적이 있다. 이를 위해 B교육대학교 4학년 인문 계열 심화 과정 재학생 45명, 자연 계열 심화과정 재학생 49명, 그리고 예체능 계열 심화과정 재학생 47명을 연구대상자로 선정하였다 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 초등 예비교사들은 기후변화가 매우 심각하거나 심각하다고 인식하며 기후변화가 탄소중립과 관계가 매우 깊거나 관계가 있다고 인식하는 결과를 보였다. 그리고 탄소중립교육을 담당해야 하는 교과로 사회와 과학 교과를 많이 선택하였다. 둘째, 교육대학교 심화과정별 인문계열, 자연계열, 예체능계열의 초등 예비교사들은 탄소중립과 탄소중립교육에 대해 인식의 차이가 없는 것으로 나타났다. 셋째, 초등 예비교사들과 초등교사들의 기후변화에 대한 인식, 탄소중립교육에 대한 인식, 탄소중립 교과 교육에 대한 인식에 차이가 없었다. 하지만 초등 예비교사는 학교에서 탄소중립교육 실행율이 중간 정도라고 인식하는 데 비해 초등교사들은 초등학교에서 탄소중립교육이 잘 실행되고 있지 못하다고 인식하고 있었다.
The purpose of this study is to quantitatively examine the awareness of the elementary school pre-service teachers about carbon neutral education. To achieve this purpose, 45 students in the advanced humanities course, 49 students in the advanced science course, and 47 students in the advanced arts and physical education course at B University of Education were selected as the research subjects. The results of this study are as follows. First, the elementary school pre-service teachers recognized that climate change is a very serious problem and that it may be is closely related to carbon neutrality. In addition, they chose social studies and science as the subjects that would be in charge of carbon neutral education. Second, the elementary school pre-service teachers in the advanced humanities, sciences, and arts and physical education courses at the universities of education showed no difference in their awareness of the carbon neutral education. Third, there was no difference in the awareness about the climate change, carbon neutrality education, and carbon neutral subject education between the elementary school pre-service teachers and the elementary school teachers. However, while the elementary school pre-service teachers thought that the implementation rate of the carbon neutral education in schools was average, the elementary school teachers thought that carbon neutral education was not being implemented well in elementary schools.