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과학과 교사용 지도서를 활용한 초등 예비교사의 교수 설계에서 나타나는 특징

Characteristics of Pedagogical Design of Pre-Service Elementary Teachers Using Science Teacher's Guides

  • 투고 : 2024.08.02
  • 심사 : 2024.09.06
  • 발행 : 2024.10.31

초록

이 연구에서는 과학과 교사용 지도서를 활용한 초등 예비교사들의 교수 설계에서 나타나는 특징을 분석하였다. 충청도 소재 교육대학교에 재학 중인 11명의 예비교사가 이 연구에 참여하였다. 예비교사들에게 교사용 지도서 3종을 제공하고 이를 활용하여 한 차시의 과학 수업을 설계하도록 하였으며, 예비교사의 교사용 지도서 활용 방식에 관한 정보를 반구조화된 면담으로 수집하였다. 분석 결과, 예비교사들은 주로 한 차시의 학습 내용을 선정하는 데 교사용 지도서를 활용했으며, 단원 학습 체계를 통해 내용의 유기적 연계를 파악하였다. 교사용 지도서에는 주로 지식 측면의 학습 목표가 제시되어 있었으며, 예비교사 중 과반수가 이를 따랐고 태도 측면을 고려한 경우는 없었다. 또한 자신이 적은 학습 목표를 중점적으로 활용하여 교수학습 평가를 구체화하였다. 학생의 인지적 수준, 오개념 등을 기준으로 교사용 지도서에 제시된 활동을 평가하여 교수학습 활동의 부족한 부분을 보완하였다. 교수 방법 측면에서는 교수학습 모형을 선정하거나 학생들의 흥미 및 동기 유발에 적절한 도입 활동을 구성하기 위해 교사용 지도서의 내용을 평가한 후 재구성하였다. 이상의 연구 결과를 바탕으로 교사용 지도서를 활용한 예비교사의 PDC 향상 방안과 교사용 지도서 개발 방향을 논의하였다.

In this study, the pre-service elementary teachers' characteristics of pedagogical design using science teacher's guides were analyzed. Eleven pre-service teachers at the University of Education in Korea participated in the study. They were provided with three types of teacher's guides and were asked to use them to design a science lesson. Semi-structured interviews were conducted to obtain specific information on how the guides were implemented. The analysis of the results revealed that they primarily used the guides to classify the learning content for each lesson and establish connections between the content of the particular lessons through the unit learning system. The teacher's guides mainly featured knowledge-based learning objectives, and most pre-service teachers accepted them without considering the attitudinal aspects. In the process of designing the assessments, the teaching goals written down by the pre-service teachers were used as the main source. Teaching and learning activities were supplemented by evaluating the activities presented in the teacher's guides based on the students' cognitive level and misconceptions. In terms of teaching methods, the teacher's guides were evaluated and reorganized to develop teaching-learning models and to construct introductory activities that cater to students' interests and motivations. Based on the results, we discussed the utilization of the guides to enhance their pedagogical design capacity and suggested directions to improve them.

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