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An Analysis of the Self-Assessments in the Matter Units of Elementary Science Textbooks for 3rd Grade Develop ed under the 2015 Revised National Curriculum

2015 개정 교육과정에 따른 초등학교 3학년 과학과 교과서의 물질 영역에 나타난 자기 평가 분석

  • Received : 2024.07.19
  • Accepted : 2024.08.13
  • Published : 2024.10.31

Abstract

In this study, we analyzed the self-assessments presented in the matter units of third grade science textbooks, according to the 2015 Revised National Curriculum. The analytical framework, comprising the 'position,' 'subject and content,' 'response form,' 'scoring criteria,' 'reference,' 'creation of assessment criteria,' and 'feedback,' was developed based on previous studies. We analyzed the science textbooks from seven publishers. The results revealed that self-assessments were primarily conducted in the 'closing' section of textbooks, showing a similar pattern to traditional result-oriented assessments. However, some textbooks presented the self-assessments in the 'body' and 'introduction' sections. The subjects of the self-assessments were mostly students, with a relatively balanced assessment of students' 'knowledge,' 'competency,' and 'attitude.' The most common 'response form' was 'rating,' although there was a tendency for the textbooks to standardize the response forms to either 'rating' or 'checklist.' Furthermore, none of the textbooks provided 'scoring criteria' or 'references' for the self-assessments. Only some textbooks used 'feedback' in a limited manner. Additionally, the 'creation of assessment criteria,' which was emphasized in the curriculum, was not presented at all. Based on the results of this study, we discussed strategies to improve the self-assessments presented in the science textbooks and implications for the effective use of self-assessments.

본 연구에서는 2015 개정 교육과정에 따른 초등학교 3학년 과학과 교과서의 물질 영역에 나타난 자기 평가를 분석하였다. 선행연구를 바탕으로 '위치', '평가 대상 및 내용', '응답 형태', '채점 기준', '레퍼런스', '평가 준거의 제작', '피드백'으로 구성된 분석 기준을 개발하였다. 7개의 출판사에서 발행한 과학 교과서와 실험관찰 교과서 총 14권을 모두 분석하였다. 분석 결과, 교과서에서 자기 평가는 주로 '마무리' 영역에서 이루어졌으며, 이는 전통적인 결과 중심적 평가와 유사한 양상이었다. 다만, 일부 교과서는 '본문'과 '도입'에서도 자기 평가를 제시하였다. 자기 평가의 평가 대상은 대부분 학생이었으며, 학생의 '지식'과 '역량', '태도'를 상대적으로 고르게 평가하고 있었다. 자기 평가에 대한 '응답 형태'는 '평정'이 가장 많았으나, 교과서별로는 '평정'이나 '체크리스트' 중 하나로 응답 형태를 단일화하는 경향이 있었다. 모든 교과서가 자기 평가에 대한 '채점 기준'과 '레퍼런스'는 제시하지 않으며, '피드백'은 일부 교과서에서만 제한된 방식으로 활용하였다. 마지막으로 교육과정에서 강조하고 있는 자기 평가를 위한 '평가 준거의 제작'도 전혀 제시되지 않았다. 이 연구 결과를 토대로 과학과 교과서에 제시된 자기 평가의 개선 방안과 효과적인 자기 평가 활용을 위한 시사점을 논의하였다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2023년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임(NRF-2023S1A5B5A17089236)

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