DOI QR코드

DOI QR Code

The Dark Side of Social Capital in Communities and Social Organizations: A Case Study of a Traditional Market in a Rural Region

공동체 및 사회 조직에 사회적 자본의 어두운 면이 미치는 영향: 농촌 지역 전통시장을 사례로

  • 이준영 (인하대학교 소상공인 경제생태계 연구센터) ;
  • 전보강 (인하대학교 경제학과 / 인하대학교 소상공인 경제생태계 연구센터) ;
  • 최서희 (경희대학교 지리학과 / 인하대학교 소상공인 경제생태계 연구센터)
  • Received : 2024.09.19
  • Published : 2024.09.30

Abstract

This study aims to identify the mechanism of the dark side of social capital in traditional markets in rural areas and explain its impact on market members and commercial districts. As a result of qualitative analysis of interview data for merchants and visitors, the dark side of social capital in the traditional market appears in the form of exclusion, organized corruption, and in-group bonds. The dark side of social capital destroys trust and disconnects communication among the merchants and the members of merchant associations, which in turn changes the thoughts and behaviors of members and negatively affects the members and the commercial district. This study interprets the effects on the attitudes and behaviors of members through the framework of the dark side of social capital. It provides a new perspective on the impact of social capital on changes in rural areas, such as urban-to-rural migration and population decline, by attempting to interpret the attitudes and behaviors of members through the dark side of social capital.

본 연구는 농촌 지역 전통시장에서 사회적 자본의 어두운 면이 구성원들의 생각과 행동 및 상권 활성화에 영향을 미치는 메커니즘을 밝혔다. 상인과 방문객을 대상으로 한 인터뷰 내용을 정성적으로 분석한 결과, 사례지역 전통시장에서 사회적 자본의 어두운 면은 배척, 조직의 부패, 내집단의 결속으로 나타났다. 사회적 자본의 어두운 면은 구성원과 상인회의 생각과 태도를 변화시켜 소극적인 관계를 형성하게 하고 상인회에 대한 신뢰 상실, 소통의 분절 및 단절로 이어지게 하여 구성원의 생각과 행동, 상권 활성화에 부정적으로 작용하였다. 본 연구는 사회적 자본의 어두운 면이라는 틀로 국내 농촌 지역 전통시장 구성원의 태도 및 행동에 미치는 영향에 대한 해석을 시도하여, 귀농귀촌, 인구 감소 등 농촌 지역의 변화 속에서 사회적 자본의 작용에 대한 새로운 관점을 제시한다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2022년도 과학기술정보통신부의 재원으로 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 기초연구사업임(NRF-2022R1A5A7033499).

References

  1. 구혜경, 2013, "전통시장 상인조직의 변화와 갈등양상," 지역사회연구 21(4), pp.101-124. 
  2. 남기범, 2001, "청계천로변 전문상가의 신산업집적체형성과 사회적 자본의 특성," 한국경제지리학회지 4(2), pp.79-96. 
  3. 남기범, 2003, "서울 신산업집적지 발전의 두 유형: 동대문시장과 서울벤처벨리의 산업집적, 사회적 자본의 형성과 제도화 특성에 대한 비교," 한국경제지리학회지 6(1), pp.45-60. 
  4. 문미성, 2014, "창조경제와 지역: 창조도시의 세가지 원천," 한국경제지리학회지 17(4), pp.646-659. 
  5. 박순호, 2020, "'김광석 다시 그리기 길'의 장소 만들기와 장소성," 한국경제지리학회지 23(4), pp.438-453. 
  6. 유상춘, 2020, "농촌지역 축제가 지역사회에 미치는 영항: 진안홍삼축제를 중심으로," 전북학연구 2, pp.229-265. 
  7. 윤수종, 2011, "나주지역 농촌시장의 변화와 실태에 관한 연구," 농촌사회 21(1), pp.77-122. 
  8. 이태겸.정남식, 2019, "농촌중심지 활성화 사업을 통해 본 지역재생사업의 성과와 제안 -금산읍 중심지활성화 사업을 중심으로," 한국지적정보학회지 21(2), pp.159-176. 
  9. 이해진, 2012, "농촌지역개발사업 성과의 차이와 농촌사회 발전에 대한 함의," 농촌사회 22(2), pp.7-48. 
  10. 이홍택.정성훈, 2012, "커뮤니티 비즈니스와 지역발전: 서울특별시 마포구 성미산 마을을 사례로," 한국경제지리학회지 15(4), pp.708-720. 
  11. 이희태, 2012, "지방정부의 경쟁력 강화를 위한 사회적 자본 확충 전략," 지방정부연구 16(3), pp.69-89. 
  12. 최기조, 2008, "사회적 자본의 지역발전 기여도에 대한 실증연구," 한국행정연구 17(3), pp.249-277. 
  13. 한주성, 2020, "생산.가공공동체의 사회자본과 지역재활성화 -충북 괴산군을 사례로," 대한지리학회지 55(6), pp.573-588. 
  14. 홍미나, 2023, "사회적경제 참여에 미치는 사회적 자본의 효과: 도시와 농촌의 비교," 시민사회와 NGO 21(1), pp.147-186. 
  15. Adler, P. S. and Kwon, S.-W., 2002, "Social capital: prospects for a new concept," Academy of Management Review 27(1), pp.17-40. 
  16. Baycan, T. and Oner, O., 2023, "The dark side of social capital: a contextual perspective," The Annals of Regional Science 70(3), pp.779-798. 
  17. Bourdieu, P., 1986, The Forms of Capital, in Richardson, J.(ed.), Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education, Greenwood, pp.241-258. 
  18. Chen, M., Chen, C. C. and Sheldon, O. J., 2016, "Relaxing moral reasoning to win: how organizational identification relates to unethical pro-organizational behavior," Journal of Applied Psychology 101(8), pp.1082-1096. 
  19. Coleman, J. S., 1988, "Social capital in the creation of human capital," American Journal of Sociology 94, pp.S95-S120. 
  20. Corden, A. and Sainsbury, R., 2006, Using Verbatim Quotations in Reporting Qualitative Social Research: Researchers' Views, Toronto, University of York. 
  21. Dakhli, M. and De Clercq, D., 2004, "Human capital, social capital, and innovation: a multi-country study," Entrepreneurship & Regional Development 16(2), pp.107-128. 
  22. Denzin, N. K., 2017, "Critical qualitative inquiry," Qualitative Inquiry 23(1), pp.8-16. 
  23. Estrin, S., Korosteleva, J. and Mickiewicz, T., 2013, "Which institutions encourage entrepreneurial growth aspirations?" Journal of Business Venturing 28(4), pp.564-580. 
  24. Fiske, S. T., 2018, Social Beings: Core Motives in Social Psychology, John Wiley & Sons. 
  25. Freisitzer, K., 1981, Gesellschaftliche Bedingungen der Korruption-Versuch einer Verhaltenswissenschaftlichen Deutung, in C. Brunner(eds.), Korruption und Kontrolle, Wien: Bohlau, pp.151-163. 
  26. Fukuyama, F., 1996, Trust: The Social Virtues and the Creation of Prosperity, Simon and Schuster.
  27. Hallahan, K., 2004, ""Community" as a foundation for public relations theory and practice," Annals of the International Communication Association 28(1), pp.233-279. 
  28. Hirschle, J. and Kleiner, T. M., 2014, "Regional cultures attracting interregional migrants," Urban Studies 51(16), pp.3348-3364. 
  29. Kawachi, I. and Berkman, L., 2000, "Social cohesion, social capital, and health," Social Epidemiology 174(7), pp.290-319. 
  30. Kidder, L. H. and Fine, M., 1997, Qualitative Inquiry in Psychology: A Radical Tradition, in Fox, D & Prilleltensky, I.(eds.), Critical Psychology: An Introduction, Sage Publications, pp.34-50. 
  31. Kleiner, T. M., 2016, "Why we trust other nations: the role of cultural values and corruption in generating transnational trust," Comparative Sociology 15(1), pp.85-111. 
  32. Kleiner, T. M., 2018, "Public opinion polarisation and protest behaviour," European Journal of Political Research 57(4), pp.941-962. 
  33. Kleiner, T. M., 2021, "Civic participation and social embeddedness: differences between urban and rural communities," The International Journal of Community and Social Development 3(1), pp.45-67. 
  34. Matherne III, C. F. and Litchfield, S. R., 2012, "Investigating the relationship between affective commitment and unethical pro-organizational behaviors: the role of moral identity," Journal of Leadership, Accountability and Ethics 9(5), pp.35-46. 
  35. Metz, I., Stamper, C. L. and Ng, E., 2022, "Feeling included and excluded in organizations: the role of human and social capital," Journal of Business Research 142, pp.122-137. 
  36. Nespor, J., 2000, "Anonymity and place in qualitative inquiry," Qualitative Inquiry 6(4), pp.546-569. 
  37. Pena Lopez, J. A. and Sanchez Santos, J. M., 2014, "Does corruption have social roots? the role of culture and social capital," Journal of Business Ethics 122, pp.697-708. 
  38. Portes, A., 1998, "Social capital: its origins and applications in modern sociology," Annual Review of Sociology 24, pp.1-24. 
  39. Putnam, R. D., 2000, Bowling Alone: The Collapse and Revival of American Community, Simon and Schuster. 
  40. Scheiner, J. and Kasper, B., 2003, "Lifestyles, choice of housing location and daily mobility: the lifestyle approach in the context of spatial mobility and planning," International Social Science Journal 55(176), pp.319-332. 
  41. Umphress, E. E. and Bingham, J. B., 2011, "When employees do bad things for good reasons: examining unethical pro-organizational behaviors," Organization Science 22(3), pp.621-640. 
  42. Uribe, C. A., 2014, "The dark side of social capital re-examined from a policy analysis perspective: networks of trust and corruption," Journal of Comparative Policy Analysis: Research and Practice 16(2), pp.175-189. 
  43. Valentini, C., Kruckeberg, D. and Starck, K., 2012, "Public relations and community: a persistent covenant," Public Relations Review 38(5), pp.873-879. 
  44. Van den Hooff, B. and Huysman, M., 2009, "Managing knowledge sharing: emergent and engineering approaches," Information & Management 46(1), pp.1-8. 
  45. Van Deth, J. W., 2010, "Participation in voluntary associations: dark shades in a sunny world?" American Behavioral Scientist 53(5), pp.640-656. 
  46. Villena, V. H., Revilla, E. and Choi, T. Y., 2011, "The dark side of buyer-supplier relationships: a social capital perspective," Journal of Operations Management 29(6), pp.561-576. 
  47. Walford, G., 2005, "Research ethical guidelines and anonymity," International Journal of Research & Method in Education 28(1), pp.83-93. 
  48. Wiles, R., Charles, V., Crow, G. and Heath, S., 2006, "Researching researchers: lessons for research ethics," Qualitative Research 6(3), pp.283-299. 
  49. Wiles, R., Crow, G., Heath, S. and Charles, V., 2008, "The management of confidentiality and anonymity in social research," International Journal of Social Research Methodology 11(5), pp.417-428. 
  50. Zmerli, S., 2010, "Social capital and norms of citizenship: an ambiguous relationship?" American Behavioral Scientist 53(5), pp.657-676.