DOI QR코드

DOI QR Code

A Structural Relationship among Consumers' Consumption Values, Purchase Attitudes, and Purchase Intentions toward Upcycled Food Products

업사이클링 푸드의 소비가치가 소비자의 구매태도와 구매의도에 미치는 영향

  • Geum-Yeong Hwang (Department of Agricultural Economics, Sunchon National University) ;
  • Ji-Bum Um (Department of Agricultural Economics, Sunchon National University)
  • 황금영 (국립순천대학교 농업경제학과) ;
  • 엄지범 (국립순천대학교 농업경제학과)
  • Received : 2024.09.09
  • Accepted : 2024.09.20
  • Published : 2024.09.30

Abstract

This study aims to examine the structural relationship among consumers' consumption values, purchase attitudes, and purchase intentions toward upcycled food products. Survey data were collected from 400 consumers aged 20 and older between June 11 and June 20, 2024. The results revealed that functional value, ethical value, exploratory value, and situational value positively influenced purchase attitude, while social value, ethical value, exploratory value, and purchase attitude significantly influenced purchase intention. Purchase attitude, driven by ethical and exploratory values, was identified as a key factor explaining purchase intention. Based on these findings, the study suggests that developing innovative and original products is essential to attract consumer attention and stimulate the consumption of upcycled food. Additionally, marketing strategies that emphasize ethical responsibility and environmental benefits should be implemented. Furthermore, strengthening ESG management through sustainable business models, such as eco-friendly packaging and transparent information, can enhance positive consumer attitudes and lead to increased product purchases.

Keywords

References

  1. 강재희, & 강진희. (2017). 떡류 쌀 가공식품의 소비가치가 태도와 구매의도에 미치는 영향. 관광연구저널, 31(9), 217-232. doi: 10.21298/ijthr.2017.09.31.9.217
  2. 강지원, 이청천, & 고재윤. (2017). 국내 먹는샘물 용기디자인이 구매태도 및 구매의도에 미치는 영향. 호텔경영학연구, 26(6), 1-17. doi:10.24992/kjht.2017.08.26.06.01.
  3. 김경희, & 박예나. (2023). 민재한 농촌성 인식 치유관광 태도, 행동의도 간의 구조관계 분석. 농촌지도와 개발, 30(1), 31-41. doi:10.12653/JECD.2023.30.1.0031
  4. 김덕현, 하지영, 이승현, & 박정운. (2014). 대형마트 pb상품의 브랜드 이미지, 품질수준, 지각된 가치가 브랜드 신뢰와 구매의도에 미치는 영향-pb 사과 상품을 중심으로. 농촌지도와 개발, 21(1), 83-115. doi:10.12653/jecd.2014.21.1.0083
  5. 김수인, & 박지인. (2016). 떡, 한과의 디저트로서의 이미지가 소비가치와 구매의도에 미치는 영향. 외식경영연구, 19(3), 51-74.
  6. 김원빈, 안주영, & 엄지범. (2023). 계획된 행동이론 (tpb)을 이용한 소비자의 대체육 구매의도에 관한 연구. 농촌지도와 개발, 30(3), 143-155. doi:10.12653/jecd.2023.30.3.1043
  7. 김희주. (2015). 호텔 베이커리 이용객의 소비가치가 태도 및 구매의도에 미치는 영향. 관광레저연구, 27(11), 155-174.
  8. 남승규. (1996). 소비자 의사결정에서 가치의 영향. 성균관대학교 박사학위논문.
  9. 박희우, & 조영현. (2023). 보험회사 esg 투자의 현황과 과제. 보험연구원 연구보고서, 2023(1), 1-58.
  10. 서주원, 이지혜, & 이정규. (2023). 업사이클링 푸드와 인공지능의 추천이 구매의도에 미치는 영향: 소비자 신뢰와 식품 수용의도의 연속 매개효과를 중심으로. 생산성연구: 국제융합학술지, 37(1), 47-74. doi:10.15843/kpapr.37.1.2023.2.47
  11. 식품시장 뉴스레터. (2022). ATFIS와 함께 읽는 식품산업통계정보시스템.
  12. 원종현, & 정재은. (2015). 소비가치에 따른 1인 가구 세분화와 구매행동-sheth 의 소비가치이론을 중심으로. 소비자학연구, 26(1), 73-99.
  13. 유소미. (2023). 새활용 (업사이클링) 제품 시장에서의 주요 소비자 이슈 및 정책 방향. 소비자정책동향, (132), 1-33.
  14. 윤효실, & 윤혜현. (2013). 개인소비가치가 친환경 농산물 구매의도에 미치는 영향: 환경의식행동의 조절효과: 환경의식행동의 조절효과. 호텔경영학연구, 22(1), 253-267.
  15. 이순필, & 황진수. (2024). 계획행동이론을 적용한 푸드업사이클링에서의 내적통제소재(ineloc) 연구. Culinary Science & Hospitality Research, 30(1), 86-98. doi:10.20878/cshr.2024.30.1.010
  16. 이영주, & 여운승. (2014). 환경의식과 소비가치가 친환경식자재 구매의도에 미치는 영향. 관광연구저널, 28(6), 181-199.
  17. 이찬우. (1999). 인터넷 쇼핑몰 사이트가 가지는 매체 풍부성이 소비자의 구매의도 및 사이트 만족도에 미치는 영향분석. 한양대학교 대학원 석사학위논문.
  18. 이학식, 김장현, & 양신혜. (2009). 소비자의 사회심리적성, 그리고 소비자-브랜드 성 일치성과 브랜드 태도의 관계. 소비자학연구, 20(1), 177-208.
  19. 이희진. (2019). 소비가치가 사회적기업 상품에 대한 태도, 구매의도 및 프리미엄 가격 지불의도에 미치는 영향. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.
  20. 장재봉, & 윤성주. (2024). 식품기업의 esg 경영이 재무성과와 기업가치에 미치는 영향. 농업경제연구, 65(1), 23-42. doi:10.24997/kjae.2024.65.1.23
  21. 전은하, 강미, 유지혜, & 고은주. (2018). 업사이클링 패션제품에 대한 지각된 소비가치, 환경친화적 신념, 태도, 온라인구전의도 및 구매의도에 관한 연구. 한국의류산업학회지, 20(2), 177-190. doi:0.5805/SFTI.2018.20.2.177 https://doi.org/10.5805/SFTI.2018.20.2.177
  22. 정수현, 김숙연, 김재환, & 이정화. (2013). 사회적기업 제품에 대한 소비가치가 태도 및 구매의도에 미치는 영향; 대학생을 중심으로; 대학생을 중심으로. 서비스경영학회지, 14(5), 229-249. doi:10.15706/jksms.2013.14.5.010
  23. 정진혁, 김혜진, & 윤혜현. (2017). 개인소비가치가 글루텐 프리 가공식품에 대한 태도와 구매의도에 미치는 영향. 한국식품조리과학회지, 33(2), 218-227. doi:10.9724/kfcs.2017.33.2.218
  24. 한국식품개발연구소. (2023). 푸드 업사이클링(Food upcycling) 사업 타당성 검토 용역 완료보고서. 완주: 한국식품개발연구소.
  25. 한희정, & 김미숙. (2002). 소비가치와 의복구매전 의사결정과의 관계. 한국의류학회지, 26(6), 853-864.
  26. 황민우, & 정헌배. (2007). 감성적 소비가치에 관한 연구: 소비자 혁신성과 신제품 수용도 및 감성적 소비가치 요소의 관계를 중심으로: 소비자 혁신성과 신제품 수용도 및 감성적 소비가치 요소의 관계를 중심으로. 광고연구, (77), 145-172.
  27. Aaker, J. L. (1997). Dimensions of brand personality. Journal of Marketing Research, 34(3), 347-356. doi:10.1177/002224379703400304
  28. Ajzen, I. (1980). Understanding attitudes and predictiing social behavior. Englewood Cliffs,
  29. Ajzen, I., & Madden, T. J. (1986). Prediction of goaldirected behavior: Attitudes, intentions, and perceived behavioral control. Journal of Experimental Social Psychology, 22(5), 453-474. doi:10.1016/0022-1031(86)90045-4
  30. Betra, R., & Ray, M. L. (1986). Affective response mediating acceptances of advertising. Journal of Consumer Research, 13(2), 234-249. doi:10.1086/209063
  31. Bhatt, S., Ye , H., De utsch, J., Ayaz, H., & Suri, R. (2020). Consumers' willingness to pay for upcycled foods. Food Quality and Preference, 86, 104035. doi:10.1016/j.foodqual.2020.104035
  32. Chen, M. (2007). Consumer attitudes and purchase intentions in relation to organic foods in taiwan: Moderating effects of food-related personality traits. Food Quality and Preference, 18(7), 1008-1021. doi:10.1016/j.foodqual.2007.04.004
  33. Dichter, E. (1985). What's in an image. Journal of Consumer Marketing, 2(1), 75-81. doi:10.1108/eb038824
  34. Dunlap, R. E., Grieneeks, J. K., & Rokeach, M. (1983). Human values and pro-environmental behavior. energy and material resources: Attitudes, values, and public policy. Boulder, CO: Westview, doi:10.4324/9780429049521-8
  35. Fishbein, M., & Ajzen, I. (1977). Belief, attitude, intention, and behavior: An introduction to theory and research. Contemp Sociol, 6(2), 244-249. doi:10.2307/2065853
  36. Flavian, C., Martinez, E., & Polo, Y. (2001). Loyalty to grocery stores in the spanish market of the 1990s. Journal of Retailing and Consumer Services, 8(2), 85-93. doi: 10.1016/s0969-6989(99)00028-4
  37. Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50. doi:10.1177/002224378101800104
  38. Grankvist, G., & Biel, A. (2001). The importance of beliefs and purchase criteria in the choice of eco-labeled food products. Journal of Environmental Psychology, 21(4), 405-410. doi:10.1006/jevp.2001.0234
  39. Grasso, S., & Asioli, D. (2020). Consumer preferences for upcycled ingredients: A case study with biscuits. Food Quality and Preference, 84, 103951. doi:10.1016/j.foodqual.2020.103951
  40. Holbrook, M. B. (1999). Consumer value. New York: Routledge.
  41. Holbrook, M. B. (2002). Introduction to consumer value. In Consumer value (pp. 17-44). New York: Routledge.
  42. Honkanen, P., Verplanken, B., & Olsen, S. O. (2006). Ethical values and motives driving organic food choice. Journal of Consumer Behaviour: An International Research Review, 5(5), 420-430. doi:10.1002/cb.190
  43. Hussain, R., & Ali, M. (2015). Effect of store atmosphere on consumer purchase intention. International Journal of Marketing Studies, 7(2), 35-43. doi:10.5539/ijms.v7n2p35
  44. Kotler, P., Bowen, J. T., Makens, J. C., & Baloglu, S. (2017). Marketing for hospitality and tourism. Pearson.
  45. Mirabi, V., Akbariyeh, H., & Tahmasebifard, H. (2015). A study of factors affecting on customers purchase intention. Journal of Multidisciplinary Engineering Science and Technology(JMEST), 2(1), 267-273.
  46. Moshtaghian, H., Bolton, K., & Rousta, K. (2021). Challenges for upcycled foods: Definition, inclusion in the food waste management hierarchy and public acceptability. Foods, 10(11), 2874. doi:10.3390/foods10112874
  47. Peschel, A. O., & Aschemann-Witzel, J. (2020). Sell more for less or less for more? the role of transparency in consumer response to upcycled food products. Journal of Cleaner Production, 273, 122884. doi:10.1016/j.jclepro.2020.122884
  48. Rokeach, M. (1969). Part I. value systems in religion. Review of Religious Research, 11(1), 3-23. doi:10.2307/3510550
  49. She th, J. N., Ne wman, B. I., & Gross, B. L. (1991). Why we buy what we buy: A theory of consumption values. Journal of Business Research, 22(2), 159-170. doi:10.1016/0148-2963(91)90050-8
  50. Taylor, S. A., & Baker, T. L. (1994). An assessment of the relationship between service quality and customer satisfaction in the formation of consumers' purchase intentions. Journal of Retailing, 70(2), 163-178. doi:10.1016/0022-4359(94)90013-2
  51. Woodruff, R. B. (1997). Customer value: The next source for competitive advantage. Journal of the Academy of Marketing Science, 25, 139-153. doi:10.1007/bf02894350
  52. Yilmaz, E., & Kahveci, D. (2022). Consumers' purchase intention for upcycled foods: Insights from turkey. Future Foods, 6, 100172. doi: 10.1016/j.fufo.2022.100172
  53. Zhang, J., Ye, H., Bhatt, S., Jeong, H., Deutsch, J., Ayaz, H., et al. (2021). Addressing food waste: How to position upcycled foods to different generations. Journal of Consumer Behaviour, 20(2), 242-250. doi:10.1002/cb.1844
  54. Zhu, J., Luo, Z., Sun, T., Li, W., Zhou, W., Wang, X., et al. (2023). Cradle-to-grave emissions from food loss and waste represent half of total greenhouse gas emissions from food systems. Nature Food, 4(3), 247-256. doi: 10.1038/s43016-023-00710-3