DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Factors Influencing Programming Academic Achievement of Engineering College Students

공학계열 대학생의 프로그래밍 학업성취 영향 요인에 대한 연구

  • Shin, Young-Suk (Department of Information & Communication Engineering, Chosun University)
  • 신영숙 (조선대학교 정보통신공학부)
  • Received : 2024.08.19
  • Accepted : 2024.09.30
  • Published : 2024.09.30

Abstract

The core of artificial intelligence technology is the power of software, and programming has become a craze in recent years due to the growing interest. The purpose of this study is to explore factors that affect the programming academic performance of engineering college students. In order to analyze the factors, 153 college students (4 classes) who applied for the 'Programming Language and Practice' course, which is a compulsory course in Information and Communication Engineering (ICE) at a university located in Metropolitan City, analyzed the relationship between their test scores, attendance, assignments reflecting the learner's personality type, SAT scores, and high school record. As a result of the analysis, it was found that attendance and assignments were found to have a positive correlation with programming performance at a significant level of 5% and 1%, and in particular, assignments provided a significant effect on programming performance through multiple regression analysis. In the analysis of the correlation between SAT scores and high school record with programming score, there were no significant correlation in all four classes. The implications of these results were examined in conjunction with prior studies, and the limitations of this study and points to be supplemented in future studies were suggested.

Keywords

Acknowledgement

본 연구는 2023년 조선대학교 학술연구비의 지원을 받아 수행되었습니다.

References

  1. 곽은주.배상훈(2019). 공학계열 여학생의 교수 및 교우와의 상호작용 유형과 예측요인. 학습자중심교과교육연구, 19(18), 995-1022.
  2. 김상호(1995). 대학수학능력시험 및 고등학교 내신성적과 대학학업성적과의 상관관계 연구. 한국교육문제연구, 10, 91-111.
  3. 김옥분.김혜진(2017). 튜터링 프로그램 참여 대학생의 전공별 학습몰입 영향요인 분석. 교양교육연구, 11(2), 563-584.
  4. 김현철(2004). 대학생의 학업성취(I): 대학입학 전형요소와 학습동기의 설명력 비교. 교육학연구, 42(4), 343-378.
  5. 류인평.강동원.이재곤(2019). 대학생의 교육서비스품질이 전공 만족, 전공몰입, 진로결정, 자기효능감에 미치는 영향. Tourism Research, 44(3), 81-106. https://doi.org/10.32780/KTIDOI.2019.44.3.81
  6. 송하나.권나현(2011). 대학생의 성격 특성과 학업성취와의 관계에서 정보활용 유능감의 매개효과 분석. 청소년학연구, 18(3), 331-353.
  7. 우정민.정다운(2012). 입학 전형요소와 학업성취도 관계분석을 통한 대학입학사정관제도 실효성 고찰. 입학전형연구, 1, 153-179.
  8. 이경희(2010). 고교성적, 수능성적, 대학학업성취도 분석을 통한 입학사정관제에 대한 고찰: 사례연구를 중심으로. 학습자중심교과교육연구, 10(3), 313-342.
  9. 이순주(2013). 공과대학생의 MBTI 성격유형과 학업성적과의 관계. 아시아교육연구, 14(2), 189-212. https://doi.org/10.15753/AJE.2013.14.2.008008
  10. 이영재.임연기.서광수(2005). 공주대학교 대학입학전형제도 개선을 위한 기초연구. - 수시.정시 합격자의 수능.학생부 성적이 학업성취도에 미치는 영향 분석 및 활용방안 모색 연구 -. 교육연구, 19, 73-96.
  11. 이혜연.조명희.이현우(2016). 대학입학전형에 따른 고교 학생부 성적, 대학수학능력시험 성적, 대학학업성취도 간의 관계:A 대학의 사례를 중심으로. 진로교육연구, 29(2), 109-127.
  12. 전영미(2015). 공과대학생들의 학습 과정 분석에 기초한 학습 지원 방안 연구 : 수도권 S대 사례를 중심으로. 공학교육연구, 18(1), 61-73. https://doi.org/10.18108/JEER.2015.18.1.61
  13. 정승아.신영숙(2022). Differences in Academic Achievement of Information and Communication Engineering and Counseling Psychology Students According to MBTI Personality Type. 아시아태평양융합연구교류논문지, 8(2), 151-164.
  14. 주영주 외(2011). 전문대학 공학계열 컴퓨터 수업에서 학업만 족도와 학업성취도 관련변인 연구. 전기학회논문지, 60(2), 56-62.
  15. 황순희(2021). 공과대학 여학생의 전공만족과 심리적 안녕감 과의 관계 탐색. 공학교육연구, 24(2), 29-40. https://doi.org/10.18108/JEER.2021.24.2.29
  16. Chaorro-Premuzic, T., & Furnham, A.(2003). Personality traits and academic examination performance. European Journal of Personality, 17, 237-250.
  17. Cross, L. H., Frary, R. B., & Weber, L. J.(1993). College grading: Achievement, attitudes, and effort. College teaching 41, 143-148.
  18. deJung, J. E., & Duckworth, K.(1986). Measuring student absences in the high schools. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, San Francisco, CA.
  19. Diseth, A.(2003). Personality and approaches to learning as predictors of academic achievement. European Journal of Personality, 17, 143-155.
  20. Donathan, D. A.(2003). The correlation between attendance, grades, and the nontraditional student. Business education forum, 58(1), 45-47.
  21. Druger, M.(2003). Being there: A perspective on class attendance. Journal of college science teaching, 32(5), 350-351.
  22. Friedman, P., Rodriguez. F., & McComb, J.(2001). Why students do and do not attend classes: myths and realities. College teaching, 49(4), 124-133.
  23. Moore, R.(2003). Attendance and performance: How important is it for students to attend class?. Journal of college science teaching, 32(6), 367-371.
  24. Moore, R. et al.(2003). Showing up: The importance of class attendance for academic success in introductory science courses. American biology teacher, 65(5), 325-329.
  25. Myers, I. B. et al.(1985). Manual: A guide to the development and use of the Myers-Briggs Type Indicator. Palo Alto, CA: CPP, Inc.