DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of Research Trends and Issues in Smart Tourism: A Comparative Study between South Korea and China

스마트관광 연구 동향 및 이슈 분석: 한국과 중국 비교연구

  • Soo Jin Kim ;
  • Yang Gi Kim (Qilu Institute of Technology(China), School of business) ;
  • Sang Jeong Moon
  • 김수진 (호남대학교 IR센터) ;
  • 김양기 ;
  • 문상정 (김천대학교 기초교양학부)
  • Received : 2024.08.22
  • Accepted : 2024.09.19
  • Published : 2024.09.30

Abstract

The development of information and communication technology and advanced technologies has led to the full-fledged implementation of smart tourism in the tourism industry. Concurrently, both domestic and international research on smart tourism has been actively pursued. This study aimed to compare and analyze the trends and issues in smart tourism research between South Korea and China, to identify differences in issues related to smart tourism in both countries, and to suggest directions for future research in smart tourism. For this purpose, a text mining analysis was conducted on 69 Korean papers and 42 Chinese papers related to smart tourism published from January 2020 to June 2024. The analysis showed that Korean research on smart tourism focused heavily on improving the quality and satisfaction of tourists' experiences and understanding their behavioral intentions, while Chinese research emphasized provision of immersive contents and studies on sustainable tourism. Based on the analysis results, implications for smart tourism research were presented, along with limitations of this study and future research directions.

정보통신기술과 첨단기술의 발달로 관광산업 분야에서는 스마트관광이 본격화되고 있으며, 이에 발맞추어 국내외적으로 스마트관광에 대한 연구가 활발히 진행되고 있다. 본 연구는 한국과 중국의 스마트관광 연구 동향과 이슈를 비교분석함으로써, 양국의 스마트관광 관련 이슈의 차이를 확인하고, 향후 스마트관광 관련 연구방향을 제안해 보고자 하였다. 이를 위해 2020년 1월부터 2024년 6월까지 발간된 스마트관광 관련 한국 논문 69편과 중국 논문 42편에 대한 텍스트 마이닝 분석을 하였다. 분석 결과 한국의 스마트관광 연구는 관광객의 경험의 질과 만족도 향상 및 행동의도를 알아보는 연구가 많았으며, 중국의 연구는 실감나는 콘텐츠 제공과 지속가능한 관광 관련 연구가 많았다. 분석 결과를 바탕으로 스마트관광 연구에 대한 시사점을 제시하고 한계점과 향후 연구방향을 제안하였다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 Qilu Institute of Technology(China)의 지원을 받아 수행된 연구임(QIT23TP030)

References

  1. 문준환, 김성현, 노희섭, 구철모, "빅 데이터를 활용 한 스마트 관광 도시 사례 분석 연구: 제주특별자치도 관광객 데이터를 중심으로," 경영정보학연구, 제21권, 제2호, 1-27쪽, 2019년 5월
  2. A. Velentza and T. Metaxas, "The role of digital marketing in tourism businesses: An empirical investigation in Greece," Businesses, vol. 3, no. 2, pp. 272-292, Apr. 2023.
  3. 김정서, 이걸재, "코로나 19 위험지각과 스마트관광 인식, 스마트관광 태도, 행동의도의 영향 관계에 관한 연구," 한국외식산업학회지, 제17권, 제1호, 147-161쪽, 2021년 3월
  4. 서형준, "텍스트 마이닝을 활용한 지방정부의 지역 스마트시티계획 분석," 한국정책과학학회보, 제27권, 제2호, 129-158쪽, 2023년 6월
  5. 서유강, "혁신기술의 적용과 지속 가능한 스마트 관광 구현전략-싱가포르, 두바이, 암스테르담의 스마트관광 사례 분석, " 한국디자인포럼, 제29권, 제2호, 181-190쪽, 2024년 5월
  6. 서유강, "스마트시티 관점에서 본 국내 스마트관광의 전환-스마트관광 도시 성공 사례 분석과 지속 가능성의 탐구, " 한국디자인포럼, 제28권, 제4호, 97-106쪽, 2023년 11월
  7. A. Kontogianni and E. Alepis, "Smart tourism: State of the art and literature review for the last six years," Array, vol 6, 100020 (doi.org/10.1016/j.array.2020.100020), 2020.
  8. 장원중, "관광 빅데이터와 인공지능 기술을 활용한 스마트관광 활성화 방안 제언: 강원지역 사례를 중심으로, " 아시아태평양융합연구교류논문지, 제9권, 제4호, 17-33쪽, 2023년 4월
  9. 김이은, 박재홍, 이상호, "지역 스마트관광 생태계 구축을 위한 정책 우선순위 분석," 관광레저연구, 제32권, 제12호, 417-431쪽, 2020년 12월
  10. 김정훈. "국내 스마트관광에 관한 연구동향 분석: KCI 등재지 학술논문을 중심으로," 인문사회21, 제 12권, 제4호, 145-160쪽, 2021년 8월
  11. 김준국, 김도희, "코로나 19 이후 K-영상콘텐츠 소비량의 변화가 영상콘텐츠에 대한 태도, 제품구매, 방한 및 추천 의도에 미치는 영향: 중국 및 일본 MZ 세대를 중심으로," 대한경영학회지, 제36권, 제9호, 1435-1458쪽, 2023년 9월
  12. S.Y. LEE and H.S. LEE, "A study on the smart tourism awareness through bigdata analysis, The Journal of Industrial Distribution & Business, vol. 11, no. 5, pp. 45-52, May 2020.
  13. 송영선, "스마트관광을 위한 개방 공간정보 현황 분석," 관광레저연구, 제30권, 제11호, 205-219쪽, 2018년 11월
  14. 권순범, 김형렬, 오정주, 이환수, "포스트 코로나 시대의 관광매력도와 스마트 관광플랫폼의 역할," 관광연구저널, 제36권, 제11호, 5-20쪽, 2022년 11월
  15. 정소연, "텍스트 마이닝을 활용한 스마트관광의 미래 연구주제 발굴에 관한 연구," 관광연구논총, 제34권, 제1호, 171-194쪽, 2022년 2월
  16. 이유나, 한무명초, 유선영, 소미기, 노미진, 김양석, "스마트관광 활성화를 위한 트립어드바이저 애플리케이션 리뷰 분석: 토픽 모델링을 중심으로," 스마트미디어저널, 제12권, 제8호, 9-17쪽, 2023년 10월
  17. W. Boonma and H. Jang, "Tourists' Perceptions towards Smart Tourism Applications in Bangkok, Thailand: An Exploratory Study, 동남 아시아연구, 제33권, 제4호, 323-355쪽, 2023년 11월
  18. 서지훈, "국내 관광지 정보 공유를 위한 참여형 평판 분석 플랫폼 개발," 융복합지식학회논문지, 제11권, 제4호, 81-92쪽, 2023년 12월
  19. 김규미, 한진석. "메타버스 시대 스마트관광도시 인천의 관광플랫폼 (인천е지) 정보공유의도 연구: 확장된 통합기술수용이론(UTAUT2)과 자기결정이 론(SDT)의 이론통합적 분석," 도시연구, 제24호, 129-168, 2023년 12월
  20. F.L. Mao and W. Ting, Analysis of the Impact of Electronic Payment System on the Economy and Tourism between China and Russia/' Business study, vol. 31 no. 1, pp. 66-71, 2019.
  21. Y. Wang and D.S Chang, "A Study on the Development Direction of Chinas Mobile Payment Market," Journal of Corporation and Innovation, vol. 44, no 4, pp. 27-48, 2021.
  22. S. Liu and X.Y. Ma, "How Social Networks Affect the Spatiotemporal Planning of Smart Tourism: Evidence from Shanghai, Sustainability, vol. 13, no. 13, pp. 7394, 2021.
  23. G.X. Zhang, 智憲旅遊硏究的熱点与趨勢-基于 CiteSpace的知識圖譜分析 [Hotspot and Trend of Smart Tourism Research-An Analysis of Knowledge Graph Based on CiteSpace]. 西部旅遊, no. 18, pp. 39-41, 2023.
  24. 이혜미, "텍스트 마이닝 기법을 활용하여 사회적 재난에 따른 관광산업 이슈 분석: 사스, 신종플루, 메르스, 코로나19의 비교를 중심으로," 호텔경영학연구, 제30권, 제4호, 181-200쪽, 2021년 6월
  25. T. G. Harwood and T. Garry, "An overview of content analysis," The marketing review, vol. 3, no. 4, pp. 479-498, 2003.
  26. Z. Zeng, R.Y. Wang and Z. Wang, "Study on tourist perception of scenic spot tourism image using ROST-CM6 text analysis-a case study of Guangjiqiao in Chaozhou, China," Global Journal of Arts Humanity and Social Sciences, vol. 3, no. 3, pp. 249-256, Sep. 2023.
  27. X. Guo, S. Du, and C. Zhang, "Visual Analysis of Tourist Destination Perception Based on Text Mining Platform Named 'weiciyun', " In 2023 IEEE 6th International Coherence on Information Systems and Computer Aided Education (ICISCAE), pp. 195-199. Sep. 2023.