DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of Asymmetric Price Transmission and Market Power between Producer and Wholesale Markets of Aquacultured Abalone

양식전복의 산지-도매시장 간 비대칭적 가격전이 및 시장지배력 분석

  • Kyung-Jun Cho (Department of Resource and Environmental Economics, Graduate School, Pukyong National University) ;
  • Heon-Dong Lee (Major of Resource and Environmental Economics, Division of Marine & Fisheries Business and Economics, College of Fisheries Sciences, Pukyong National University)
  • 조경준 (국립부경대학교 일반대학원 자원환경경제학과) ;
  • 이헌동 (국립부경대학교 수산과학대학 해양수산경영경제학부 자원환경경제학전공)
  • Received : 2024.01.09
  • Accepted : 2024.06.28
  • Published : 2024.06.30

Abstract

This study was conducted to determine the efficiency of the distribution process of the abalone industry, that is, whether there is market dominance. In addition, it was intended to find out whether there is an asymmetric price transfer phenomenon between the distribution stage of the abalone industry. The results of this study are summarized as follows. First, the asymmetric price transition effect on the abalone price between producer and wholesale market was found to be positive. It means that the distribution structure is incomplete between the producer and the wholesale market and the abalone market is operating inefficiently. Second, as a result of estimating the market power between the producer and the wholesale market, the market power coefficient between the producer and the Hanam wholesale market, and the producer and the Incheon wholesale market were 0.0618 and 0.0735. Summarizing the analysis results, the abalone market has an asymmetric price transition between producer and wholesale markets, but the market dominance coefficient is relatively low. These results suggest that the asymmetry of price transition is mainly caused by market dominance, but can also be caused by other factors such as information asymmetry. In the future, in addition to the market dominance of the abalone market, it is judged that research on factors related to the asymmetry of price transition is necessary.

Keywords

References

  1. 강대운.안병일(2015), "Threshold Vector Error Correction Model을 이용한 수산물의 유통단계 간 가격전이 현상 분석: 오징어와 굴을 중심으로", 해양정책연구, 30(2), 1-25. https://doi.org/10.35372/KMIOPR.2015.30.2.001
  2. 강석규(2014), "양식 넙치가격 변동성의 구조변화와 비대칭성 검증", 수산경영론집, 45(2), 29-59.
  3. 강전상(2022), "수입과일의 시장지배력 추정", 석사학위논문, 고려대학교.
  4. 김병률.안병일(2022), "깐마늘 가공업체의 시장지배력 분석", 식품유통연구, 39(3), 1-16.
  5. 김철현.남종오(2018), "신선 물오징어의 도.소매시장 간 가격변동성의 전이 및 비대칭성 분석에 관한 연구", 수산경 영론집, 49(2), 21-35.
  6. 김태훈.안병일(2010), "가격전이의 비대칭성을 이용한 유통과정의 비효율성 검정: 농산물 시장에의 적용", 산업조직 연구, 18(4), 137-163.
  7. 송성환.순병민.한석호(2023), "주요 양념채소류의 도.소매 가격 간 비대칭적 가격전이 분석", 한국식품유통학회 동계학술발표논문집, 97-112.
  8. 승준호.콘도 타쿠미(2022), "미국 곡물 수출시장의 비대칭적 가격전이와 시장지배력 분석", 농촌경제, 45(3), 1-25. https://doi.org/10.36464/JRD.2022.45.3.001
  9. 신영태.장홍석.김봉태(2008), "생산조정 및 유통혁신을 통한 전복양식업의 발전방안", 한국해양수산개발원.
  10. 안병일(2006), "백색시유 가공업자의 시장지배력 추정", 농촌경제, 29(2), pp. 39-54.
  11. 양승룡.이원진(2001), "한국 농산물 수입시장에서의 주요 수출국의 시장지배력 분석", 한국농업경제학회, 42(1), 99-115.
  12. 오선아.최고봉.김현중(2015), "국내 석유제품 시장의 가격비대칭과 시장지배력 연구", 에너지경제연구, 14(3), 1-25. https://doi.org/10.22794/KEER.2015.14.3.001
  13. 이남수.박은영(2010), "전복의 거래에 있어 덤의 의미와 영향", 수산경영론집, 41(3), 79-102.
  14. 이미진(2014), "전복 산지유통구조의 합리화 방안에 관한 연구", 전남대학교 대학원 석사학위논문.
  15. 이미진.최양호.강연실(2016), "전복 산지 유통구조의 합리화 방안에 관한 연구 -완도지역을 중심으로-", 한국도서 연구, 28(1), 35-55.
  16. 이미진.최양호.박성진(2019), "전복 산지 가격 변화와 유통", 한국해양과학기술협의회 공동학술대회.
  17. 이정미.김기수(2010), "수산물 시장의 유통단계별 가격전달의 비대칭성에 관한 실증 분석", 수산경영론집, 41(3), 59-78.
  18. 이헌동.마창모(2020), "양식넙치 산지-도매가격 간 비대칭적 가격전이 분석", 수산경영론집, 51(4), 69-83.
  19. 전상곤.채상현.김현중(2010), "국산 쇠고기의 유통단계별 시장지배력 측정", 농업생명과학연구, 44(6), 201-211.
  20. 전용한.남종오(2022), "양식 조피볼락의 산지.도매시장 간 비대칭적 가격전이 분석", 수산해양교육연구, 34(1), 76-86.
  21. 정세이(2015), "국내 우유시장의 가격비대칭성과 수요과점력", 석사학위논문, 건국대학교.
  22. 최영태(2009), "전복산업 발전을 위한 제언", 수산정책연구, 16-22.
  23. 추연원(2013), "전력산업 자유화 정책이 시장효율성과 혁신유인에 미치는 여향 분석", 석사학위논문, 서울대학교.
  24. 한석호.장희수.허수진.이남수(2020), "부분균형모형을 이용한 전복 수급전망모형 구축에 관한 연구", 수산경영론 집, 51(2), 51-69.
  25. 해양수산부(2022), 2022년 수산물 생산 및 유통산업 실태조사.
  26. Bresnahan, T. F. (1982), "The Oligopoly Solution Concept Is Identified", Economics Letters, 10, 87-92. https://doi.org/10.1016/0165-1765(82)90121-5
  27. Bresnahan, T. F. (1989), "Empirical studies of industries with market power", Handbook of Industrial Organization, 11, 1011-1057. https://doi.org/10.1016/S1573-448X(89)02005-4
  28. Granger, C. and Lee, T. H. (1989), "Investigation of production, sales and inventory relationships using multicointegration and non-symmetric error correction models", Journal of Applied Econometrics, 4, S145-S159. https://doi.org/10.1002/jae.3950040508
  29. O'Donnell, C. J. (1999), "Marketing margins and Market power in the Australian dairy processing and retailing sectors", Paper Presented in the 43rd Annual Conference of the Australian Agricultural and Resource Economics Society.
  30. Stephan, V. C.-T. (1998), "Estimating asymmetric price transmission with the error correction representation: An application to the German pork market", European Review of Agricultural Economics, 25(1), 1-18. https://doi.org/10.1093/erae/25.1.1
  31. Vrinda, K., Sudhir, K. and Vithala, R. R. (2001), "Structural analysis of competitive behavior: New Empirical Industrial Organization methods in marketing", International Journal of Research in Marketing, 18, 161-186. https://doi.org/10.1016/S0167-8116(01)00031-3
  32. 뉴스1, https://www.news1.kr/articles/?3190083.
  33. 뉴스1, https://www.news1.kr/articles/?4645648.
  34. 매일일보, https://www.m-i.kr/news/articleView.html?idxno=800682.
  35. 아시아투데이, https://www.asiatoday.co.kr/view.php?key=20160921010010808.
  36. 조선일보, https://www.chosun.com/site/data/html_dir/2015/09/10/2015091004517.html.
  37. 통계청, 국가통계포털(http://kosis.kr), 어업생산동향조사.
  38. 한국수산경제, http://t633.ndsoftnews.com/news/articleView.html?idxno=31238.
  39. 한국해양수산개발원 수산업관측센터(https://www.foc.re.kr).