DOI QR코드

DOI QR Code

음성으로 제시되는 감정 맥락이 서열 위치 효과에 미치는 영향

The Effect of the Verbal Emotional Context on the Serial Position Effect

  • 서진선 (연세대학교 신촌캠퍼스 심리학과) ;
  • 오은미 (연세대학교 신촌캠퍼스 심리학과) ;
  • 한광희 (연세대학교 심리학과)
  • Jinsun Suhr ;
  • Eunmi Oh ;
  • Kwanghee Han
  • 투고 : 2024.01.08
  • 심사 : 2024.04.29
  • 발행 : 2024.06.30

초록

감정적 맥락이 기억에 미치는 영향을 이해하는 것은 인간의 인지 능력을 종합적으로 이해하는데 매우 중요하다. 이전 연구에서는 주로 시각적 자극에 초점을 맞춰 이러한 관계를 탐구했다면, 본 연구는 음성으로 제시되는 감정맥락으로 탐구의 영역을 확장하여 언어적 맥락의 각성도와 정서가가 기억에 미치는 영향을 조사하고 특히 서열 위치 효과를 완화하는지에 주목하였다. 연구 1에서는 단어 목록의 중반부에 제시되는 음성 감정 맥락의 각성도가 단어 음성 기억에 어떤 영향을 주는지 알아보았다. 실험 결과, 각성도가 낮은 맥락에 노출되었을 때 목록 후반부의 기억력이 저하되는 것으로 나타났다. 연구 2에서는 각성도 수준을 통제했을 때 목록의 중반부에 제시되는 음성 감정 맥락의 정서가가 단어 음성 기억에 미치는 영향을 조사했다. 실험 결과, 부정적 맥락은 함께 제시되는 단어의 기억력을 저하시킨다는 사실을 발견했다. 연구 결과는 음성을 통해 제시되는 감정 맥락이 음성 자극의 기억 처리를 촉진하지 못한다는 것을 시사한다. 특히 부정적 정서 맥락은 서열 위치 효과를 강화하는 것으로 나타났다. 즉, 맥락과 기억 자극이 음성으로 동일할 경우 부정적 감정 맥락은 과제 수행에 간섭으로 작용하여 감정 맥락의 기억 향상 효과를 유발하지 못하는 경향을 보인다. 이는 청각적으로 전달되는 감정 맥락이 언어 기억 과정에 미치는 영향을 이해하는데 중요한 통찰을 제공한다.

An understanding of the influence of emotional context on memory retrieval is crucial to our comprehensive understanding of human cognition. While previous research focused primarily on visual stimuli to address this relationship, this study ventures into the realm of speech-based emotional contexts. Building on previous findings, we examine the effects of arousal and the valence of verbal contexts on memory, with particular focus on mitigating the serial position effect. In Study 1, we investigated how the arousal level of verbal context in the middle of a word list affects memory retention. Our results demonstrated detriment to the memory of later parts of the word list when exposed to low-arousal contexts. In Study 2, we controlled for arousal levels and examined the impact of valence on memory. We found that negative verbal contexts impair the memory of the word when presented together. Our findings suggest that speech-based emotional contexts do not facilitate verbal memory processing. In particular, negative emotional contexts were found to reinforce the serial position effect. Negative emotional contexts tend to disrupt task performance and fail to elicit memory-enhancing effects, especially when both the context and memory stimulus are verbal. These insights offer a valuable contribution to our understanding of the nuances of auditorily delivered emotional context in verbal memory processes.

키워드

과제정보

이 논문은 2022년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임(NRF-2022S1A5C2A0309359721).

참고문헌

  1. Adolphs, R., Tranel, D., & Buchanan, T. W. (2005). Amygdala damage impairs emotional memory for gist but not details of complex stimuli. Nature Neuroscience, 8(4), 512-518. DOI: 10.1038/nn1413
  2. Anderson, L., & Shimamura, A. P. (2005). Influences of emotion on context memory while viewing film clips. The American Journal of Psychology, 118(3), 323-337. DOI: 10.2307/30039069
  3. Belke, E., Meyer, A., & Damian, M. F. (2005). Refractory effect in picture naming as assessed ina semantic blocking paradigm. Quarterly Journal of Experimental Psychology: Human Experimental Psychology, 58A, 667-692. DOI: 10.1080/027249804430001
  4. Bower, G. H., Monteiro, K. P., & Gilligan, S. G. (1978). Emotional mood as a context for learning and recall. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 17(5), 573-585. DOI: 10.1016/S0022-5371(78)90348-1
  5. Capitani, E., Della Sala, S., Logie, R. H., & Spinnler, H. (1992). Recency, primacy, and memory: Reappraising and standardising the serial position curve. Cortex, 28(3), 315-342. DOI: 10.1016/S0010-9452(13)80143-8
  6. Dan-Glauser, E. S., & Scherer, K. R. (2011). The Geneva affective picture database (GAPED): A new 730-picture database focusing on valence and normative significance. Behavior Research Methods, 43, 468-477. DOI: 10.3758/s13428-011-0064-1
  7. Giovannelli, F., Innocenti, I., Santarnecchi, E., Tatti, E., Cappa, S. F., & Rossi, S. (2022). Emotional context shapes the serial position curve. Brain Sciences, 12(5), 581. DOI: 10.3390/brainsci12050581
  8. Glanzer, M., & Cunitz, A. R. (1966). Two storage mechanisms in free recall. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 5(4), 351-360. DOI: 10.1016/S0022-5371(66)80044-0
  9. Hurlemann, R., Hawellek, B., Matusch, A., Kolsch, H., Wollersen, H., Madea, B., & Dolan, R. J. (2005). Noradrenergic modulation of emotion-induced forgetting and remembering. Journal of Neuroscience, 25(27), 6343-6349. DOI: 10.1523/JNEUROSCI.0228-05.2005
  10. Kensinger, E. A., Garoff-Eaton, R. J., & Schacter, D. L. (2007). Effects of emotion on memory specificity: Memory trade-offs elicited by negative visually arousing stimuli. Journal of Memory and Language, 56(4), 575-591. DOI: 10.1016/j.jml.2006.05.004
  11. Kim, J. S. C., Vossel, G., & Gamer, M. (2013). Effects of emotional context on memory for details: The role of attention. PloS One, 8(10), e77405. DOI: 10.1371/journal.pone.0077405
  12. Lang, P. J., Greenwald, M. K., Bradley, M. M., & Hamm, A. O. (1993). Looking at pictures: Affective, facial, visceral, and behavioral reactions. Psychophysiology, 30(3), 261-273. DOI: 10.1111/j.1469-8986.1993.tb03352.x
  13. Mahon, B. Z., Costa, A., Peterson, R., Vargas, K. A., & Caramazza, A. (2007). Lexical selection is not by competition: A reinterpretation of semantic interference and facilitation effects in the picture-word interference paradigm. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 33(3), 503-535. DOI: 10.1037/0278-7393.33.3.503
  14. Most, S. B., Chun, M. M., Widders, D. M., & Zald, D. H. (2005). Attentional rubbernecking: Cognitive control and personality in emotion-induced blindness. Psychonomic Bulletin & Review, 12(4), 654-661. DOI: 10.3758/BF03196754
  15. Mulatti, C., Ceccherini, L., & Coltheart, M. (2015). What can we learn about visual attention to multiple words from the word-word interference task?. Memory & Cognition, 43, 121-132. DOI: 10.3758/s13421-014-0450-x
  16. Murdock Jr, B. B. (1962). The serial position effect of free recall. Journal of Experimental Psychology, 64(5), 482-488. DOI: 10.1037/h0045106
  17. Murphy, D. H., Friedman, M. C., & Castel, A. D. (2022). Metacognitive control, serial position effects, and effective transfer to self-paced study. Memory & Cognition, 1-16. DOI: 10.3758/s13421-021-01204-y
  18. National Institute of the Korean Language. (2015). 한국어 교육 어휘 내용 개발(4단계) [Development of Korean instructional vocabulary content (Step 4)]. Seoul: National Institute of the Korean Language.
  19. Ohman, A., Flykt, A., & Esteves, F. (2001). Emotion drives attention: Detecting the snake in the grass. Journal of Experimental Psychology: General, 130(3), 466-478. DOI: 10.1037/0096-3445.130.3.466
  20. Olatunji, B. O., Ciesielski, B. G., Armstrong, T., & Zald, D. H. (2011). Emotional expressions and visual search efficiency: Specificity and effects of anxiety symptoms. Emotion, 11(5), 1073-1079. DOI: 10.1037/a0021785
  21. Pearl, C. (2016). Designing voice user interfaces: Principles of conversational experiences. California: O'Reilly Media, Inc.
  22. Proud, M., Goodhew, S. C., & Edwards, M. (2020). A vigilance avoidance account of spatial selectivity in dual-stream emotion induced blindness. Psychonomic Bulletin & Review, 27, 322-329. DOI: 10.3758/s13423-019-01690-x
  23. Reed, S., & Park, K. S. (2000). Cognition: Theories and Applications (인지심리학: 이론과 적용). Seoul: Sigmapress.
  24. Rowe, G., Hirsh, J. B., & Anderson, A. K. (2007). Positive affect increases the breadth of attentional selection. Proceedings of the National Academy of Sciences, 104(1), 383-388. DOI: 10.1073/pnas.0605198104
  25. Russell, J. A. (1979). Affective space is bipolar. Journal of Personality and Social Psychology, 37(3), 345-356. DOI: 10.1037/0022-3514.37.3.345
  26. Sakaki, M., Fryer, K., & Mather, M. (2014). Emotion strengthens high-priority memory traces but weakens low-priority memory traces. Psychological Science, 25(2), 387-395. DOI: 10.1177/09567976135047
  27. Shiffrin, R. M., & Atkinson, R. C. (1969). Storage and retrieval processes in long-term memory. Psychological Review, 76(2), 179-193. DOI:10.1037/h0027277
  28. Smith, A. P., Henson, R. N., Dolan, R. J., & Rugg, M. D. (2004). fMRI correlates of the episodic retrieval of emotional contexts. Neuroimage, 22(2), 868-878. DOI: 10.1016/j.neuroimage.2004.01.049
  29. Wear, K. K. (2000). The effects of emotional arousal on memory for verbal material. (Master's thesis). Available from ProQuest Dissertations & Theses Global. (UMI No. 1400952).
  30. Wiswede, D., Russeler, J., Hasselbach, S., & Munte, T. F. (2006). Memory recall in arousing situations-an emotional von Restorff effect?. BMC Neuroscience, 7, 1-12. DOI: 10.1186/1471-2202-7-57
  31. Zhang, Q., Liu, X., An, W., Yang, Y., & Wang, Y. (2015). Recognition memory of neutral words can be impaired by task-irrelevant emotional encoding contexts: behavioral and electrophysiological evidence. Frontiers in Human Neuroscience, 9(73), 1-12. DOI: 10.3389/fnhum.2015.00073