DOI QR코드

DOI QR Code

공학교육에서 ChatGPT 활용의 실태 및 영향: 학습자 중심의 접근

The Utilization and Impact of ChatGPT in Engineering Education: A Learner-Centered Approach

  • 왕비 (한국에너지공과대학교 에너지공학부) ;
  • 배소현 (한국에너지공과대학교 교육혁신센터) ;
  • 부경호 (한국에너지공과대학교 에너지공학부)
  • Wang, Bi (Department of Energy Engineering, KENTECH) ;
  • Bae, So-hyeon (Center for Education Innovation, KENTECH) ;
  • Buh, Gyoung-ho (Department of Energy Engineering, KENTECH)
  • 투고 : 2024.03.26
  • 심사 : 2024.05.06
  • 발행 : 2024.05.31

초록

Since the launch of ChatGPT, many college students used it extensively in various ways in their curricular learning activities. This study investigates the utilization of ChatGPT in the curriculum of first and second-year engineering students, aiming to examine its influence from a learner perspective. We explored how ChatGPT is used in each subject and learning activity to understand how learners perceive the use of ChatGPT. From the survey data on engineering college students at E university, we examined students' perception on 'shortening time to perform tasks' through ChatGPT, 'dependence on ChatGPT', 'their contribution to individual capacity building', and 'their influence on academic grade'. The majority of students reported extensive use of ChatGPT for learning activities, particularly showing high dependency in liberal arts subjects and coding-related activities. While the use of ChatGPT in liberal arts was seen as not contributing to the enhancement of individual capacity, its use in coding was positively evaluated. Furthermore, the contribution of ChatGPT to the creativity in report writing tasks was highly rated. These findings offer several important implications for the use of AI tools like ChatGPT in engineering education. Firstly, the positive impact of ChatGPT's high usability and individual-capacity enhancement in coding should be expanded to other areas of learning. Secondly, as AI technology progresses, the contribution of AI tools compared to learners is expected to increase, suggesting that students should be encouraged to effectively use AI tools to achieve their learning objectives while maintaining a balanced approach to avoid overreliance on AI.

키워드

과제정보

이 논문은 2024년도 정부(산업통상자원부)의 재원으로 한국에너지기술평가원의 지원(20224000000100, 지능형 전기안전 인력양성을 위한 GAMS 융합전공)과 2024년도 KENTECH의 지원(202200024A)을 받아 수행된 연구임. 이준희 학생 연구자는 설문조사 데이터를 해석하는 데 도움을 주었음.

참고문헌

  1. 기혜선(2023). 대학생의 챗GPT 활용 글쓰기 경험 탐색. 문화와 융합, 45(9), 853-868.
  2. 나재호(2023). 기초 프로그래밍 과목에서의 ChatGPT의 코딩 역량 분석. 공학교육연구, 26(6), 71-78.
  3. 손달임(2023). 교양 글쓰기 수업에서 ChatGPT의 활용 가능성과 한계. 사고와 표현, 16(2), 33-65.
  4. 손세훈(2023). 챗GPT를 활용한 철학 교과목의 설계와 운영. 한국과 국제사회, 7(5), 367-397.
  5. 윤옥한(2023). Chat GPT 등장과 교양교육의 방향 탐색. 한국콘텐츠학회 논문지, 23(5), 86-96.
  6. 이금란(2023). Chat GPT 활용 수업을 통한 대학생의 생성형 AI에 대한 인식 및 자기주도학습 역량의 변화. 대학 교수-학습 연구, 16(3), 71-94.
  7. 이기종.곽수란(2010). 학업성취 변화에 영향을 미치는 공부시간 효과 추정. 조사연구, 11(1), 43-61.
  8. 이용환(2023). 생성형 인공지능 ChatGPT에 대한 대학생의 인식 분석. 조형미디어학, 26(4), 46-55.
  9. 이용희(2023). ChatGPT를 활용한 영시 쓰기 수업 사례. 영어 영문학연구, 65(2), 23-46.
  10. 정한별.한경희(2023). ChatGPT가 한국 공학교육에 던지는 질문: 그 의미와 과제. 공학교육연구, 26(5), 17-28.
  11. 장혜지.소효정(2023). ChatGPT의 교육적 활용 관련 연구동향 및 주제 분석. 교과교육학연구, 27(4), 387-401.
  12. 하상우(2023). 모의 실습 수업을 위한 예비물리교사들의 ChatGPT 활용 실천 사례 탐색. 새물리, 73(9), 734-749.
  13. 한송희(2023). 대화형 생성 AI(인공지능) ChatGPT를 활용한 한국어 말하기 연구: 역할극 중심으로, Talk-to-ChatGPT 사용하여, AIPRM-for-ChatGPT 활용까지. 학습자중심교과교육연구, 23(18), 651-674.
  14. 한형종(2023). 대학 교육에서의 ChatGPT 통합 활용을 위한 수업 설계 전략 개발. 교육문화연구, 29(4), 243-275.
  15. Katz, D. M. et al.(2023). Gpt-4 passes the bar exam. Available at SSRN 4389233.
  16. Open AI(2023b). GPT-4 Technical report. arXiv:2303.08774.
  17. Surameery, N. M. S., & Shakor, M. Y.(2023). Use chat gpt to solve programming bugs. International Journal of Information Technology & Computer Engineering (IJITC), (31), 17-22.
  18. Tu, X., et al.(2023). What should data science education do with large language models. arXiv preprint arXiv:2307.02792.
  19. West, Colin G.(2023). AI and the FCI: Can ChatGPT project an understanding of introductory physics?. arXiv preprint arXiv:2303.01067.