스타트업의 온라인 아웃소싱 활용이 구성원 조직몰입과 직무만족에 미치는 영향에 관한 연구

The Impact of Utilizing Online Outsourcing in Startups on Member Organizational Commitment and Job Satisfaction

  • 김준학 ((주)KT 제휴투자담당) ;
  • 박재환 (중앙대학교 경영경제대학)
  • Kim, Joonhak (Corporate Strategy Office of Korea Telecom) ;
  • Park, Jae-Whan (College of Business & Economics, Chung-Ang University)
  • 투고 : 2024.05.11
  • 심사 : 2024.06.25
  • 발행 : 2024.06.30

초록

세계적으로 기업의 지속성장과 원가절감의 중요성이 높아지며 기업의 아웃소싱 이용이 확대되었다. 또한 플랫폼 경제의 확산은 일하는 방식의 변화를 가져왔으며 플랫폼으로 과업이 중개되는 온라인 아웃소싱 시장이 성장하고 있다. 학문적으로는 일반 아웃소싱에 관한 연구는 활발히 진행되고 있으나 온라인 아웃소싱에 관한 연구는 실제 활용에 비해 미비한 수준이다. 본 연구에서는 스타트업을 대상으로 온라인 아웃소싱의 이용요인과 성과요인을 분석하여 온라인 아웃소싱 활용의 효과와 우려사항을 다각도로 규명하고, 온라인 아웃소싱의 효과적 활용과 해당 산업 발전을 위한 이해관계자별 역할을 제안하고자 한다. 본 연구를 위하여 온라인 아웃소싱 이용경험을 보유한 스타트업 재직자 281명을 대상으로 실증연구를 진행하였으며 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 온라인 아웃소싱 이용을 통한 효율성 및 수익성, 혁신성 강화는 스타트업 구성원의 조직몰입과 직무만족에 긍정적 영향을 주는 것으로 확인되었다. 특히 온라인 아웃소싱 이용에 따른 효율성 개선은 직무만족 향상에 큰 효과를 나타났다. 둘째. 온라인 아웃소싱 이용요금부담이나 불확실한 결과물에 대한 우려가 조직몰입과 직무만족에 부정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 셋째, 직급별로 온라인 아웃소싱 활용 동기와 성과에 관한 인식 차이가 확인되었다. 실무자는 온라인 아웃소싱 활용으로 자신들의 조직몰입도가 높아진다는 인식이 높았으며, 관리자는 아웃소싱 과업 결과의 불확실성이나 정보보안에 대한 우려가 상대적으로 높았다. 본 연구를 통해 스타트업의 인적자원 부족 및 직원관리 문제가 온라인 아웃소싱으로 개선될 수 있다는 가능성을 확인하였다. 다양한 온라인 아웃소싱 이용요인별 영향력을 검증함으로써 온라인 아웃소싱 중개플랫폼 기업의 사업전략 수립 및 정부를 비롯한 스타트업 지원기관의 스타트업 지원정책 수립에 활용할 수 있는 시사점을 제공한 것도 의미가 있다고 할 수 있다.

The importance of sustainable growth and cost reduction has increased globally, leading to the expansion of outsourcing by companies. Additionally, the spread of the platform economy has brought changes in the way we work, and the online outsourcing market, where tasks are mediated through platforms, is growing. Academically, while research on general outsourcing is actively conducted, studies on online outsourcing are relatively insufficient compared to its actual utilization. This study aims to analyze the factors and performance factors of online outsourcing utilization by startups, to identify the effects and concerns of using online outsourcing from multiple perspectives, and to suggest the roles of various stakeholders for effective utilization and industry development. For the research, a survey was conducted with 281 employees of startups who have experience in using online outsourcing, and the main findings are as follows. First, the enhancement of efficiency, profitability, and innovation through the use of online outsourcing positively affects organizational commitment and job satisfaction of startup members. Especially, the improvement of efficiency due to the use of online outsourcing has a significant effect on enhancing job satisfaction. Second, concerns about the burden of online outsourcing fees or uncertain outcomes negatively affect organizational commitment and job satisfaction. Third, there are perceptual differences in the motivations and performance regarding the utilization of online outsourcing depending on the job position. Practitioners perceive that the use of online outsourcing increases organizational commitment, whereas managers have relatively higher concerns about the uncertainty of outsourced task outcomes and information security. Through this study, the possibility that human resource shortages and employee management issues in startups can be improved through online outsourcing was confirmed. By verifying the influence of various factors of online outsourcing utilization, this study also provides meaningful implications for establishing business strategies for online outsourcing intermediary platform companies and for formulating startup support policies by government and other startup support organizations.

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