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3D 의류 시뮬레이션 Z-weave 프로그램을 이용한 실물 소재 비교와 지속 가능한 패션 산업에서의 실현성

Comparison of physical materials using the 3D Clothing Simulation Z-weave program and its feasibility in the sustainable fashion industry

  • 채희주 (경성대학교 예술종합대학 패션디자인학과) ;
  • 김도은 (경성대학교 예술종합대학 패션디자인학과) ;
  • 신윤지 (경성대학교 예술종합대학 패션디자인학과)
  • Heeju Chae ;
  • Doeun Kim ;
  • Yoonji Shin
  • 투고 : 2023.12.30
  • 심사 : 2024.04.09
  • 발행 : 2024.06.28

초록

본 연구는 지속적인 의류 환경 문제에 대응하기 위해, 지속 가능한 대안인 업사이클링(Upcycling)을 3D 의류 시뮬레이션 프로그램 Z-weave를 사용하여 해결책을 모색해 보는데 그 목적이 있다. 업사이클링 제품은 한정된 소재와 자원으로 샘플 제작이 어렵고, 폐의류들로 바로 완성품을 제작해야 한다는 한계점이 있다. 이러한 제약을 극복하기 위해 3D 의류 시뮬레이션 프로그램을 도입해 폐의류의 한정된 자원을 효과적으로 활용하고자 한다. 본 연구의 목표는 Z-weave를 통해 생성된 가상공간에서의 의류 원단과 현실 원단의 유사도를 확인하고, 이를 통해 실제 패션 산업에서의 활용 가능성을 평가하는 것이다. 연구 방법은 실제 작품과 유사하게 표현하기 위해 Z-weave 프로그램 안에서 물성을 조절해 실제 소재와 비교하고 전공자들을 대상으로 설문 조사와 인터뷰를 시행하였다. 이로써 Z-weave 프로그램의 패션업계에서 활용 가능성과 잠재적 한계점을 알아보고자 한다. 이 연구는 디지털 기술이 패션 산업에 미치는 영향에 관한 내용과 3D 의류 시뮬레이션 프로그램이 지속 가능한 패션 제작에 어떻게 활용될 수 있는지를 알아보고자 한다.

This study aims not only to address environmental issues caused by indiscriminate fashion consumption, specifically in the context of Fast Fashion but also to find an alternative and a sustainable solution that is 'Upcycling' using the 3D clothing simulation program Z-weave. Upcycling products have limitations in that it is difficult to produce samples since finished products must be produced directly with limited materials and resources like waste clothes. To overcome these limitations, a 3D clothing simulation program is introduced to effectively utilize the limited resources of waste clothing. The purpose of this study is to confirm the similarity between a virtual fabric created through Z-weave and a real fabric, through this, to evaluate the possibility of application in the actual fashion industry. As a research method, surveys and interviews were conducted with related majors on virtual clothing created as similar as possible to actual clothing by adjusting the physical properties within the Z-weave program. This study attempted to describe the impact of digital technology on the fashion industry and how 3D clothing simulation programs can be used in sustainable fashion production.

키워드

과제정보

이 논문은 2022년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임. (NRF-2022S1A5C2A02093162)

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