DOI QR코드

DOI QR Code

Software Education Class Model using Generative AI - Focusing on ChatGPT

생성형 AI를 활용한 소프트웨어교육 수업모델 연구 - ChatGPT를 중심으로

  • Myung-suk Lee (Tabularasa of College, Keimyung University)
  • 이명숙 (계명대학교 타불라라사칼리지)
  • Received : 2024.05.14
  • Accepted : 2024.06.19
  • Published : 2024.06.30

Abstract

This study studied a teaching model for software education using generative AI. The purpose of the study is to use ChatGPT as an instructor's assistant in programming classes for non-major students by using ChatGPT in software education. In addition, we designed ChatGPT to enable individual learning for learners and provide immediate feedback when students need it. The research method was conducted using ChatGPT as an assistant for non-computer majors taking a liberal arts Python class. In addition, we confirmed whether ChatGPT has the potential as an assistant in programming education for non-major students. Students actively used ChatGPT for writing assignments, correcting errors, writing coding, and acquiring knowledge, and confirmed various advantages, such as being able to focus on understanding the program rather than spending a lot of time resolving errors. We were able to see the potential for ChatGPT to increase students' learning efficiency, and we were able to see that more research is needed on its use in education. In the future, research will be conducted on the development, supplementation, and evaluation methods of educational models using ChatGPT.

본 연구는 생성형 AI를 활용한 소프트웨어교육에 관한 수업모델을 연구하였다. 연구 목적은 ChatGPT를 소프트웨어교육에 활용함으로써 비전공학생들의 프로그래밍 수업에서 교수자의 보조자 역할로 ChatGPT를 활용하기 위함이다. 또한, ChatGPT를 이용해 학습자 개별 교육이 가능하도록 설계하고, 학생들이 필요로 한 시점에 즉각적인 피드백을 제공하고자 하였다. 연구 방법은 교양과목의 파이썬 수업을 듣는 컴퓨터 비전공자를 대상으로 ChatGPT를 보조자로 활용하여 수업을 진행하였다. 그리고 비전공학생의 프로그래밍 교육에서 ChatGPT가 보조자로서 가능성이 있는지 확인하였다. 학생들은 ChatGPT를 과제작성, 오류수정, 코딩 작성 및 지식 습득에 활발히 사용하였으며, 오류 해결에 많은 시간이 걸리는 것을 프로그램을 이해하는데 집중할 수 있는 등 다양한 이점을 확인하였다. ChatGPT가 학생들의 학습 효율을 높일 수 있는 가능성 볼 수 있었으며, 교육에 활용하는 데 있어서 더 많은 연구가 필요함을 알 수 있었다. 향후에는 ChatGPT를 활용한 교육 모델의 발전과 보완, 평가 방법에 관한 연구가 이루어질 것이다.

Keywords

Acknowledgement

이 연구는 2023년도 계명대학교 비사연구기금으로 이루어졌음(과제번호: 20230712).

References

  1. T. Brown, B. Mann, N. Ryder, M. Subbiah, J. D Kaplan, P. Dhariwal, A. Neelakantan, P. Shyam, G. Sastry, A. Askell, S. Agarwal, A. Herbert-Voss, G. Krueger, T. Henighan, R. Child, A. Ramesh, D. Ziegler, J. Wu, C. Winter, C. Hesse, M. Chen, E. Sigler, M. Litwin, S. Gray, B. Chess, J. Clark, C. Berner, S. McCandlish, A. Radford, I. Sutskever, and D. Amodei, "Language models are few-shot learners," Advances in Neural Information Processing Systems, vol. 33, pp. 1877-1901, 2020.
  2. Ministry of Education, Explore future education directions by learning digital new technologies, https://www.moe.go.kr/
  3. Education Policy Network Information Center, Overseas exchange trends, https://edpolicy.kedi.re.kr/
  4. Stanford University, USA, https://uit.stanford.edu/service/techtraining/class/etting-started-chatgpt
  5. The Guardian, https://www.theguardian.com/technology/2023/jan/13
  6. Korea University, https://www.korea.edu/user
  7. SNU, https://en.snu.ac.kr/snunow/snu_media/news?md=v&bbsidx=140930
  8. M. Vukojicic and J. Krstic, "ChatGPT in programming education: ChatGPT as a programming assistant," Journal for Contemporary Education. InspirED Teachers' Voice, pp. 7-13, 2023.
  9. M. Jukiewicz, "The future of grading programming assignments in education: The role of ChatGPT in automating the assessment and feedback process," Thinking Skills and Creativity, vol. 52, 101522, 2024.
  10. N. M. S. Surameery and M. Y. Shakor, "Use Chat GPT to solve programming bugs," International Journal of Information Technology and Computer Engineering, vol. 3, pp. 17-22, 2023.
  11. D. Sobania, M. Briesch, C. Hanna, and J. Petke, "An analysis of the automatic bug fixing performance of ChatGPT," arXiv preprint arXiv:2301.08653, 2023.
  12. S. R. Piccolo, P. Denny, A. Luxton-Reilly, S. Payne, and P. G. Ridge, "Many bioinformatics programming tasks can be automated with ChatGPT," arXiv preprint arXiv:2303.13528, 2023.
  13. M. S. Lee, "A study on university student users' perception and experience of ChatGPT," The Journal of East Asian Humanities, vol. 65, pp. 1-26, 2023.