Abstract
Due to the high inflation rate of dining out, along with changes in group meals or cafeteria services, office workers are increasingly using workplace cafeterias to reduce their meal expenses even slightly. With the recent development of ICT technology, various fields are realizing that not only are smartphones becoming more popular, but they are also becoming an integration of the latest technologies. In this paper, we analyze the current status of cafeterias with a large number of customers and propose ways to improve problems or difficulties. Since most people always carry their smartphones for urgent communication or work tasks, we aim to develop a cafeteria management system that utilizes the NFC function of smartphones. By presenting the process from customer entry to menu selection, it will enable more efficient use of the cafeteria.
단체급식 또는 구내식당의 변화와 더불어 높은 외식 물가상승률로 인해 직장인들은 조금이라도 식사비용을 줄이기 위해 구내식당을 이용하는 횟수가 증가하고 있다. 최근의 ICT 기술발전으로 스마트폰의 대중화 뿐만 아니라 스마트폰은 최신기술들의 집약체가 되고 있음을 다양한 분야에서 실감하고 있다. 본 연구에서는 이용하는 고객수가 많은 구내식당의 현황을 분석하여 문제점 또는 애로사항을 개선하기 위한 방안을 제시한다. 긴급연락이나 업무처리를 위해 대부분의 사람들이 스마트폰을 항상 휴대하고 있으므로, 스마트폰의 NFC 기능을 이용하는 구내식당 관리시스템을 개발하고자, 고객입장부터 메뉴선택까지의 과정을 제시하여, 보다 효율적으로 식당이용이 가능할 수 있다.