DOI QR코드

DOI QR Code

Use of ChatGPT in college mathematics education

대학수학교육에서의 챗GPT 활용과 사례

  • Sang-Gu Lee (Sungkyunkwan University) ;
  • Doyoung Park (SUNY at Old Westbury) ;
  • Jae Yoon Lee (Procyan Co., Ltd) ;
  • Dong Sun Lim (Sungkyunkwan University) ;
  • Jae Hwa Lee (Hallym University)
  • 이상구 (성균관대) ;
  • 박도영 (뉴욕주립대) ;
  • 이재윤 ((주)프로키언) ;
  • 임동선 (성균관대) ;
  • 이재화 (한림대)
  • Received : 2024.02.27
  • Accepted : 2024.04.11
  • Published : 2024.05.31

Abstract

This study described the utilization of ChatGPT in teaching and students' learning processes for the course "Introductory Mathematics for Artificial Intelligence (Math4AI)" at 'S' University. We developed a customized ChatGPT and presented a learning model in which students supplement their knowledge of the topic at hand by utilizing this model. More specifically, first, students learn the concepts and questions of the course textbook by themselves. Then, for any question they are unsure of, students may submit any questions (keywords or open problem numbers from the textbook) to our own ChatGPT at https://math4ai.solgitmath.com/ to get help. Notably, we optimized ChatGPT and minimized inaccurate information by fully utilizing various types of data related to the subject, such as textbooks, labs, discussion records, and codes at http://matrix.skku.ac.kr/Math4AI-ChatGPT/. In this model, when students have questions while studying the textbook by themselves, they can ask mathematical concepts, keywords, theorems, examples, and problems in natural language through the ChatGPT interface. Our customized ChatGPT then provides the relevant terms, concepts, and sample answers based on previous students' discussions and/or samples of Python or R code that have been used in the discussion. Furthermore, by providing students with real-time, optimized advice based on their level, we can provide personalized education not only for the Math4AI course, but also for any other courses in college math education. The present study, which incorporates our ChatGPT model into the teaching and learning process in the course, shows promising applicability of AI technology to other college math courses (for instance, calculus, linear algebra, discrete mathematics, engineering mathematics, and basic statistics) and in K-12 math education as well as the Lifespan Learning and Continuing Education.

본 연구는 S대학 <인공지능을 위한 기초수학[Math4AI]> 강좌의 교수·학습과정에서 맞춤형 챗GPT를 개발하여 활용한 경험을 공유한다. 연구진은 ① 먼저 강좌 맞춤형 챗GPT (https://math4ai.solgitmath.com/)를 개발하였다. 이때 챗GPT가 부정확한 정보를 주지 않도록 수년간의 해당 강좌 주요 데이터(교재, 실습실, 토론 기록, 코드 등)를 우선적으로 학습하는 챗GPT의 기능을 적용하였다. ② 학생들이 교재를 스스로 학습하다 궁금한 부분이 생기면, 맞춤형 챗GPT 인터페이스를 통해 자연어로 수학 용어, 정리, 예제, 열린 문제 번호, 핵심어 등을 질문하여 도움을 얻을 수 있도록 하였다. 그러면 챗GPT는 관련된 주요 문제나 용어, 그리고 이전 학생들의 토론에 기반한 몇 가지 샘플 답안 또는 토론 내용과 함께 사용되었던 코드 샘플을 제공한다. ③ 학생들이 챗GPT를 통해 얻은 내용을 스스로 윤문하여 공유하고, 상호 토론하면서, 교재에서 제시하는 주요 개념과 열린 문제의 대부분을 이해하도록 하였다. ④ 학기 말에는 그간 본인이 얻은 열린 문제들에 대한 학습기록을 모아 PBL (Problem-Based Learning) 보고서로 제출하고, 발표하여 강좌를 수료하도록 하였다. 이러한 방식은 학생들이 학습을 포기하지 않고 한 단계 앞으로 더 나아갈 추진력과 동기를 주며, 궁극적으로 각각의 문제를 스스로 해결하는 자기 주도적 학습을 도울 수 있다. 또한 학생들 각자의 수준에 맞추어 실시간으로 최적화된 조언을 제시하므로 강좌뿐만 아니라 대학수학교육 전반에 대한 학생별 맞춤형 교육(personalized education)을 제공할 수 있다. 즉, 학생들이 담당교수(또는 조교)와 AI 조교의 도움으로 실시간 답변과 효과적인 조언을 받을 수 있게 됨을 의미한다. 이는 양질의 조교 부족에 대한 고민을 추가 비용 없이 획기적으로 해결할 수 있다. 본 연구는 강좌의 교수·학습과정에 교재 맞춤형 챗GPT를 접목한 것으로, 인공지능(AI) 기술을 기타 대학수학 과목들(미적분학, 선형대수학, 이산수학, 공학수학, 기초통계학 등)과 초·중·고 수학교육에 적용할 수 있는 새로운 방법을 제시한다. 특히 AI 기술을 적용하여 이전 수강생들의 학습기록(열린 문제 풀이, 토론 자료, 코드 등)을 참고하며, 각자 실습한 결과를 공유 및 상호 토론하여 문제를 해결하는 방식은, 다양한 전공의 학생들이 내용을 더 효과적으로 이해하고, 본인 전공 관련 문제 해결 능력을 향상시키는 데 획기적인 도움을 줄 것으로 예상된다. 또한 교재 맞춤형 챗GPT와 함께 자기주도적인 학습을 경험토록 하는 교수학습 방법은 평생 교육(lifelong learning, extension school, extension college, extended college) 또는 평생학습의 관점에서 중요하다.

Keywords

Acknowledgement

The authors would like to thank Professor JinYeong Bak and Procyan Co., Ltd for the technical advice and development of this customized ChatGPT for Math4AI.

References

  1. Atlas, S. (2023). ChatGPT for higher education and professional development: A guide to conversational AI. https://digitalcommons.uri.edu/cba_facpubs/548
  2. Gao, Y., Xiong, Y., Gao, X., Jia, K., Pan, J., Bi, Y., Dai, Y., Sun, J., Guo, Q., Wang, M., & Wang, H. (2023). Retrievalaugmented generation for large language models: A survey. arXiv:2312.10997v4. https://doi.org/10.48550/arXiv.2312.10997
  3. Kang, B., Yoo, Y., Shin, I., & Lim, J. (2023, Dec). A study on tutoring scenario by error type for the development of tutoring Chatbot for elementary school students. In Proceedings of the 2023 International Conference of Joint Societies for Mathematics Education: KSESM & KSME (pp. 107-109). Seoul, Korea: Korea University.
  4. Kim, H., & Ko. H. K. (2023, Dec). A study on the development of artificial intelligence mathematics teaching and learning materials using ChatGPT. In Proceedings of the 2023 International Conference of Joint Societies for Mathematics Education: KSESM & KSME (pp. 101-102). Seoul, Korea: Korea University.
  5. Kwon, O. N., Oh, S. J., Yoon, J., Lee, K., Shin, B. C., & Jung, W. (2023). Analyzing mathematical performances of ChatGPT: Focusing on the solution of national assessment of educational achievement and the college scholastic ability test. Communications of Mathematical Education, 37(2), 233-256. https://doi.org/10.7468/jksmee.2023.37.2.233
  6. Lee, H., & Kim, R. Y. (2023, Dec). Analysis of research trends on mathematics education using generative AIs. In Proceedings of the 2023 International Conference of Joint Societies for Mathematics Education: KSESM & KSME (pp. 145-147). Seoul, Korea: Korea University.
  7. Lee, S. -G., & Lee, J. H. (2019). [BigBook] Basic mathematics for artificial intelligence. Kyobo Book Centre. http://matrix.skku.ac.kr/math4ai/Math4AI.pdf
  8. Lee, S. -G., Lee, J. H., & Ham, Y. (2020a). Artificial intelligence and college mathematics education. Communications of Mathematical Education, 34(1), 1-15. https://doi.org/10.7468/jksmee.2020.34.1.1
  9. Lee, S. -G., Lee, J. H., Ham, Y., & Park, K. -E. (2020b). Introductory mathematics for artificial intelligence. Kyung Moon Sa. http://matrix.skku.ac.kr/math4ai-intro/
  10. Lee, Y. (2023). An analysis of pre-service teachers' mathematics lesson design using ChatGPT. Communications of Mathematical Education, 37(3), 497-516. https://doi.org/10.7468/jksmee.2023.37.3.497
  11. Mollick, E. R., & Mollick, L. (2023). Using AI to implement effective teaching strategies in classrooms: Five strategies, including prompts. The Wharton School Research Paper. https://doi.org/10.2139/ssrn.4391243
  12. Rudolph, J., Tan, S., & Tan, S. (2023). ChatGPT: Bullshit spewer or the end of traditional assessments in higher education? Journal of Applied Learning and Teaching, 6(1), 342-363. https://doi.org/10.37074/jalt.2023.6.1.9
  13. Wardat, Y., Tashtoush, M. A., AlAli, R., & Jarrah, A. M. (2023). ChatGPT: A revolutionary tool for teaching and learning mathematics. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 19(7), em2286. https://doi.org/10.29333/ejmste/13272
  14. Wei, J., Wang, X., Schuurmans, D., Bosma, M., Ichter, B., Xia, F., Chi, E., Le, Q., & Zhou, D. (2023). Chain-of-thought prompting elicits reasoning in large language models. arXiv:2201.11903v6. https://doi.org/10.48550/arXiv.2201.11903
  15. Yoon, O. -H. (2023). The emergence of Chat GPT and exploration of the direction of liberal arts education. The Journal of the Korea Contents Association, 23(5), 86-96. https://doi.org/10.5392/JKCA.2023.23.05.086