DOI QR코드

DOI QR Code

Training Feedback effect of team-based CPR using a mobile video recording device body camera

이동용 영상촬영기기 바디캠을 활용한 팀단위 심폐소생술의 교육피드백 효과

  • Received : 2024.04.11
  • Accepted : 2024.04.26
  • Published : 2024.05.31

Abstract

This study conducted a team-based CPR simulation with 32 fourth-year emergency rescue students to determine the effectiveness of training feedback using body cameras used at emergency rescue sites, and measured awareness, training feedback effectiveness, and satisfactio+n before and after body camera feedback. , preferences and difficulties in using body camera devices were identified. Data analysis was performed using SPSS 27.0 program, including descriptive statistics, frequency analysis, paried t-test, and Wilcoxon signed rank test. As a result of the study, the perception of body camera use showed a positive change from 3.73±0.62 points to 4.45±0.54 points, and a positive satisfaction level of 3.98±0.51 was shown (p<.001). Additionally, there was a significant increase in self-check accuracy and performance score after body camera feedback (p<.001). Therefore, during team-based simulation resuscitation training, positive feedback effects in improving self-inspection ability and performance can be achieved by watching body camera videos and using self-checklists without direct feedback from the instructor.

본 연구는 구급현장에서 사용되고 있는 바디캠을 활용하여 교육피드백 효과를 파악하고자 응급구조학과 4학년 32명을 대상으로 팀단위 심폐소생술 시뮬레이션을 진행하여 바디캠 피드백 전후에 대한 인식도, 교육피드백 효과, 만족도, 바디캠 기기활용 선호도 및 애로사항을 파악하였다. 자료분석은 SPSS 27.0 프로그램을 이용하여 기술통계, 빈도분석, paried t-test, Wilcoxon signed rank test를 수행하였다. 연구결과 바디캠 사용에 대한 인식은 3.73±0.62점에서 4.45±0.54점으로 긍정적인 인식변화를 보였으며, 3.98±0.51의 긍정적인 만족도는 나타냈다(p<.001). 또한 바디캠 피드백 후 자가점검 정확도와 수행능력점수에서 유의한 상승효과를 나타냈다(p<.001). 따라서 팀단위 시뮬레이션 소생술 훈련 시 강사의 직접적인 피드백 없이도 바디캠 영상시청을 통한 자가피드백을 수행하여 자가점검능력 향상 및 수행능력향상의 긍정적인 교육피드백 효과를 발휘할 수 있다.

Keywords

References

  1. 소방청. "소방현장 활동 개인영상정보 관리가이드라인", 2022년
  2. 임성빈, 양현모, "119 구급대원의 바디캠 사용에 대한 인식 및 사용 실태 분석", 한국웰니스학회지, 제19권, 1호, 91-98쪽, 2024년
  3. Ho, J. D., Dawes, D. M,, McKay, E. M, Taliercio, J. J., White, S. D., Woodbury, B. J. & Miner, J. R, "Effect of body-worn cameras on EMS documentation accuracy: a pilot study," Prehospital Emergency Care, vol. 21, no. 2, pp. 263-271. 2017.
  4. Ho, J. D., Hick, J. L., Nystrom, P. C., Simpson, N. S., Jones, G. A., & Miner, J. R., "6 Effect of an EMS body-worn camera," BMJ, vol. 9, no.2, pp. A3-A3. 2019.
  5. 박인규, "배드민턴 수업에서 즉시영상피드백이 운동수행과 학습전략에 미치는 효과," 코칭능력개발지, 제13궈, 4호, 143-151쪽, 2011
  6. 김인수, 이현석, 정상렬, "360도 어라운드 뷰와 슬로우 모션 테크놀로지를 활용한 피드백 제공이 중학생 축구 수업만족도에 미치는 영향," Asian Journal of Physical Education of Sport Science, 제9권, 2호, 39-54쪽, 2011년
  7. 소방청, "119구급서비스 통계," 2023년
  8. 하태우, 최진혁, "자기관리중재전략을 포함한 자기점검표 사용이 지적장애 전공과 학생의 작업 생산성에 미치는 영향," 행동분석.지원연구, 제8권, 2호, 129-149쪽, 2021년
  9. 대한심폐소생협회, "한국심폐소생술 가이드라인," 2023년
  10. Polit, D. F., Beck, C. T., & Owen, S. V., "Is the CVI an acceptable indicator of content validity? Appraisal and recommendations." Research in nursing & health, vol. 30 no. 4, pp. 459-467, 2007.
  11. T. Levett-Jones, M. McCoy, S. Lapkin, D. Noble, K. Hoffman, et al., "The Development and Psychometric Tsting of the Satisfaction with Simulation Experience Scale," Nurse Education Today, vol. 31, no. 7, pp, 705-710, 2011.
  12. PHRAMPUS, Paul E, O'DONNELL, John M, "Debriefing using a structured and supported approach," The comprehensive textbook of healthcare simulation, pp. 73-84, 2013.
  13. 이현지, 황정현, "제세동 유형에 따른 제세동 효율성 비교 연구," 한국산학기술학회지, 제18권, 7호, 579-588쪽, 2017년
  14. Lemkin, D. L., Witting, M. D., Allison, M. G., Farzad, A., Bond, M. C., & Lemkin, M. A., "Electrical exposure risk associated with hands-on defibrillation," Resuscitation, vol. 85, no. 10, pp. 1330-1336, 2014.
  15. Code of practice for control of undesirable static electricity. General considerations, 1992.
  16. Ernst KD, Cline WL, Dannaway DC, et al, "Weekly and consecutive day neonatal intubation training: comparable on a pediatrics clerkship," Acad Med, vol. 89, no. 3, pp. 505-510, 2014.
  17. Swor R, Khan I, Domeier R, Honeycutt L, Chu K, Compton S. "CPR training and CPR performance: do CPR-trained bystanders perform CPR?", Acad Emerg Med, vol. 13, no. 6, pp. 596-601, 2006.
  18. 이문환, 이혁민, 정성택, "학습자 히스토리를 활용한 녹화 영상 기반 수업 지원 시스템 디자인에 대한 연구," Archives of Design Research, 제34권, 4호, 225-239쪽, 2021년
  19. 하태우, 최진혁, "자기관리중재전략을 포함한 자기점검표 사용이 지적장애 전공과 학생의 작업 생산성에 미치는 영향," 행동분석.지원연구, 제8권, 2호, 129-149쪽, 2021년
  20. 고상진, 최은희, "시뮬레이션 기반 심정지 응급간호교육에서 팀 디브리핑의 효과", Korean Journal of Adult Nursing, 제29권, 6호, 667-676쪽, 2017년