Abstract
This study conducted a team-based CPR simulation with 32 fourth-year emergency rescue students to determine the effectiveness of training feedback using body cameras used at emergency rescue sites, and measured awareness, training feedback effectiveness, and satisfactio+n before and after body camera feedback. , preferences and difficulties in using body camera devices were identified. Data analysis was performed using SPSS 27.0 program, including descriptive statistics, frequency analysis, paried t-test, and Wilcoxon signed rank test. As a result of the study, the perception of body camera use showed a positive change from 3.73±0.62 points to 4.45±0.54 points, and a positive satisfaction level of 3.98±0.51 was shown (p<.001). Additionally, there was a significant increase in self-check accuracy and performance score after body camera feedback (p<.001). Therefore, during team-based simulation resuscitation training, positive feedback effects in improving self-inspection ability and performance can be achieved by watching body camera videos and using self-checklists without direct feedback from the instructor.
본 연구는 구급현장에서 사용되고 있는 바디캠을 활용하여 교육피드백 효과를 파악하고자 응급구조학과 4학년 32명을 대상으로 팀단위 심폐소생술 시뮬레이션을 진행하여 바디캠 피드백 전후에 대한 인식도, 교육피드백 효과, 만족도, 바디캠 기기활용 선호도 및 애로사항을 파악하였다. 자료분석은 SPSS 27.0 프로그램을 이용하여 기술통계, 빈도분석, paried t-test, Wilcoxon signed rank test를 수행하였다. 연구결과 바디캠 사용에 대한 인식은 3.73±0.62점에서 4.45±0.54점으로 긍정적인 인식변화를 보였으며, 3.98±0.51의 긍정적인 만족도는 나타냈다(p<.001). 또한 바디캠 피드백 후 자가점검 정확도와 수행능력점수에서 유의한 상승효과를 나타냈다(p<.001). 따라서 팀단위 시뮬레이션 소생술 훈련 시 강사의 직접적인 피드백 없이도 바디캠 영상시청을 통한 자가피드백을 수행하여 자가점검능력 향상 및 수행능력향상의 긍정적인 교육피드백 효과를 발휘할 수 있다.