DOI QR코드

DOI QR Code

The Influence of Engineering Students' Emotional Regulation Strategies on Interpersonal Conflict Coping Strategies

공과대학생의 정서조절전략이 대인관계 갈등대처전략에 미치는 영향

  • Choi, Jung Ah (School of General Education, Kumoh National Institute of Technology)
  • 최정아 (국립금오공과대학교 교양학부)
  • Received : 2023.11.13
  • Accepted : 2024.01.08
  • Published : 2024.01.31

Abstract

This study examined how emotion regulation strategies specifically function in the interpersonal conflict coping strategies of engineering students. For this purpose, a interpersonal conflict coping strategies and emotion regulation strategies scale was used for 548 engineering students. Multiple regression analysis was conducted. Among the emotion regulation strategies, the "return to body" strategy was related to understanding, validation, focusing, and the "stop action" strategy. In particular, the "stop action" strategy was closely related only to the "return to body" strategy. Among interpersonal conflict coping strategies, the dominating strategy used both positive emotion regulation strategies, such as high refocus on planning, and negative emotion regulation strategies, such as other-blame. Additionally, among negative conflict coping strategies, it was confirmed that both aggression and negative emotional expression, which seem to have similar attributes, share a common feature of having high difficulty in emotional clarity. However, in the case of negative emotional expression, it is characterized by a lack of putting into perspective and high other-blame. On the other hand, the agression strategy seemed to have different characteristics, such as high self-blame and low return to body. By investigating the relationship between interpersonal conflict coping strategies and specific emotion regulation strategies, this study provides implications for education and intervention on which specific emotion regulation strategies need to be cultivated for engineering students to improve their interpersonal conflict resolution capabilities.

Keywords

Acknowledgement

이 연구는 국립금오공과대학교 대학 연구과제비로 지원되었음(2022~2023).

References

  1. 강헌주(2017). 호텔조직에서 변혁적 리더십과 서번트 리더십이 갈등관리전략과 혁신행동에 미치는 영향. Tourism Research, 42(2), 1-27. https://doi.org/10.32780/KTIDOI.2017.42.2.1
  2. 김나리(2002). 대학생의 이성관계에서 애착이 갈등 해결 전략에 미치는 영향:부정적 기분조절 기대치를 매개변인으로. 석사학위논문. 연세대학교 대학원.
  3. 김선규.최성환(2019). 다문화주의에서의 도덕과 정치의 변증법-당위와 존재 사이에서의 갈등과 대립을 중심으로. 다문화콘텐츠연구, 31, 143-171.
  4. 김영수(2022). 분리-개별화와 갈등해결전략의 관계: 인지적 정서조절의 매개효과. 한국웰니스학회지, 17(1), 327-336.
  5. 김완석.심교린.조옥경(2016). 한국판 다차원 신체자각척도(K-MAIA): 개발과 타당화. 스트레스, 24(3), 177-192.
  6. 김원표(2017). 다시쓰는 통계분석: 고급회귀분석. 서울:와이즈인 컴퍼니.
  7. 김지현(2006). 조망수용, 관계귀인, 갈등대처행동 및 이성교제 만족도 간의 관계. 석사학위논문. 가톨릭대학교 상담심리대학원.
  8. 김혜림(2015). 대학생의 자아분화가 대인관계에 미치는 영향: 정서표현양가성과 갈등해결전략의 매개효과. 석사학위논문. 건국대학교 대학원.
  9. 김희숙(2006). 정서조절양식, 사회적 문제해결 능력 및 대학생활 적응의 관계. 석사학위논문. 가톨릭대학교 대학원.
  10. 류정화.정남운(2023). 대학생의 개별성-관계성의 하위집단에 따른 갈등해결전략이 이성 관계 만족도에 미치는 영향. 학습자중심교과교육연구 23(15), 463-483.
  11. 박경옥.박기환(2007). 정서강도와 정서인식의 명확성, 정서조절양식이 대인관계에 미치는 영향. 가톨릭대학교 사회과학연구소, 23, 77-95.
  12. 박소연(2019). 대학생의 정서인식 명확성과 대인관계능력 간의 관계에서 정서조절능력에 의한 갈등대처방식의 조절된 매개효과. 석사학위논문. 단국대학교 대학원.
  13. 박승민.이수원(1995). 갈등관리훈련을 통한 갈등대처행동의 인지적 구성변인 분석. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 5(1), 90-117.
  14. 박지숙(2001). 청소년기 이성관계에서의 갈등협상전력과 자아중심성과의 관계. 석사학위논문. 경산대학교 대학원.
  15. 박희경(2011). 성인애착과 갈등해결전략의 관계: 거부민감성의 매개효과. 석사학위논문 이화여자대학교 대학원.
  16. 사공미숙(2006). 대학생의 애착과 정서조절 양식이 갈등해결전략에 미치는 영향. 석사학위논문. 경북대학교 대학원.
  17. 안도연.이훈진(2019). 중용적 태도 함양 프로그램의 개발과 효과검증: 대인관계 문제를 중심으로. 한국심리학회지: 일반, 38(2), 147-183. https://doi.org/10.22257/KJP.2019.6.38.2.147
  18. 안현의.이나빈.주혜선(2013). 한국판 인지적 정서조절전략 척도(K-CERQ)의 타당화. 상담학연구, 14(3), 1773-1794. https://doi.org/10.15703/KJC.14.3.201306.1773
  19. 윤석빈(1999). 경험하는 정서의 종류와 선행사건에 따른 정서조절양식의 차이. 석사학위논문. 서울대학교 대학원.
  20. 이나빈.민정아.채정호(2011). 우울장애에서 지각된 스트레스 정도가 희망감에 미치는 영향: 인지적 정서조절 전략 차이. 우울조울병, 9(2), 78-86.
  21. 이수진.안경식(2010). 청소년의 자의식과 정서조절양식이 또래간 갈등해결정략에 미치는 영향. 청소년학연구, 17(5), 151-170.
  22. 이아라.김원호.이주영(2018). 공과대학생의 진로결정 어려움과 정서.성격적 진로문제 분석. 공학교육연구, 21(3), 20-30. https://doi.org/10.18108/JEER.2018.21.3.20
  23. 이은해.고윤주.오원정(2000). 청소년기 친구에 대한 만족감과 친구의 지원 및 갈등해결. 한국심리학회지: 발달, 13(3), 105-121.
  24. 이정석(2013). 거부민감성과 정서강도가 대인불안에 미치는 영향: 갈등해결전략의 매개효과. 석사학위논문 대구가톨릭대학교 대학원.
  25. 이학식.임지훈(2023). 구조방정식 모형분석과 AMOS 22. 서울: 집현재.
  26. 임전옥(2003). 정서인식의 명확성,정서조절양식과 심리적 안녕의 관계. 석사학위논문. 가톨릭대학교 대학원.
  27. 장희순(2019). 청소년기 친구관계의 발달적 특성과 성차: 관계유지전략과 갈등해결전략, 우정만족도 간의 관계를 중심으로. 발달지원연구, 8(1), 37-57. https://doi.org/10.22839/ADP.2019.8.1.37
  28. 전인수(2017). 대학생의 정서표현양가성이 대인관계문제에 미치는 영향: 갈등해결전략의 매개효과. 석사학위논문. 군산대학교 대학원.
  29. 조성현(2012). 청소년의 자아분화와 인지적 정서조절이 갈등해결전략에 미치는 영향. 석사학위논문. 숙명여자대학교 교육대학원.
  30. 조용래(2007). 정서조절곤란의 평가(Assessing Emotion Dysregulation). 한국심리학회지: 임상, 26(4), 1015-1038.
  31. 최규련(1995). 가족체계의 기능성, 부부간 갈등 및 대처방안과 부부의 심리적 적응과의 관계. 대한가정학회지, 33(6),99-113.
  32. 최정아(2020). 관계갈등 정서인식곤란 척도 개발 및 타당화. 학습자중심교과교육연구, 20(15), 43-64.
  33. 최정아(2019). 공과대학생의 대인관계문제, 정서인식명확성, 공감능력 탐색. 공학교육연구, 22(6), 63-72.
  34. 최창욱 외(2004). 청소년 갈등해결프로그램 개발 및 효과연구. 한국청소년개발원, 7(5), 1-180.
  35. 태연우(2014.). 공과대학생의 지각된 스트레스와 정서조절능력이 학교적응에 미치는 영향. 석사학위논문. 전주대학교 대학원.
  36. 하지원(2004). 아동이 지각한 가족관계 및 정서조절능력이 친구 간 갈등해결전략에 미치는 영향. 석사학위논문. 숙명여자대학교 대학원.
  37. 황여주(2013). 미혼남녀의 정서조절과 이성관계만족도 관계에서 갈등대처방략의 매개효과와 갈등빈도의 조절효과. 석사학위논문. 이화여자대학교 대학원.
  38. Alexander, K. L.(2000). Prosocial Behavior of Adolescence in Work and Family Life: Empathy and Conflict Resolution Strategies with Parent and Peers. doctoral dissertation (Ph. D). Ohio State University.
  39. Arellano, C., & Markman, H.(1995). The Managing Affect and Differences Scale(MADS): Self-report Measures Assessing Conflict Management in Couples. Journal of Family Psychology, 9(3), 319-334.
  40. Beck, A. T. et al.(1979). Cognitive Therapy of Depression. The Guilford Press.
  41. Blake, R. R., & Mouton, J. S.(1964). The Managerial Grid. Houston, Texas: Gulf publishing.
  42. Brehm, S. et al.(2002). Intimate Relationships (3rd ed.). New York: McGraw-Hill.
  43. Collins, W. A. et al.(1997). Conflict Processes and Transitions in Parent and Peer Relationships: Implications for Autonomy and Regulation. Journal of Adolescent Research, 12(2), 178-198.
  44. Cooper, C. R., & Cooper, R. G.(2016). Links between Adolescents' Relationships with Their Parents and Peers: Models, Evidence, and Mechanisms. In Family-peer Relationships (pp. 135-158). Routledge.
  45. Curran, P.J. West, S.G., & Finch, J.(1996). The Robustness of Test Statistics to Non-normality and Specification Error in Confirmatory Factor Analysis. Psychological Methods, 1(1), 16-29.
  46. Deutsch, M.(1973). The Resolution of Conflict: Constructive and Destructive Processes. American Behavioral Scientist, 17(2), 248-248. https://doi.org/10.1177/000276427301700206
  47. Ellis, A., & MacLaren, C.(1995). Rational Emotive Behavior Therapy: A Therapist's Guide (2nd et.). Impact Publishers.
  48. Garnefski, N., Kraaija, V., & Spinhoven, P.(2001). Negative Life Events, Cognitive Emotion Regulation and Emotional Problems. Personality and Individual Differences, 30(8), 1311-1327. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(00)00113-6
  49. Gendlin, E. T.(1996). Focusing-oriented Psychotherapy. New York: The Guilford Press.
  50. Germer, C. K., Siegel, R. D., & Fulton, P. R.(2012). Mindfulness and Psychotherapy. The Guildford Press.
  51. Greenberg, L. S.(2016). Emotion-Focused Therapy. (2nd ed.) American Psychological Association.
  52. Gross, J. J.(2002). Emotion Regulation: Affective, Cognitive, and Social consequences. Psychophysiology, 39(3), 281-291. https://doi.org/10.1017/S0048577201393198
  53. Hammock, G. S. et al.(1990). Measurement of Conflict in Social Relationships. Personality and Individual Differences, 11(6), 577-583.  https://doi.org/10.1016/0191-8869(90)90040-X
  54. Hayes, S.C., Strosahl, K. D., & Wilson, K. G.(2012). Acceptance and Commitment Therapy second edition: The process and Practice of Mindful Change. New York: Guild Press. 
  55. Mehling, W. E. et al..(2015). Multidimensional Assessment of Interoceptive Awareness. PLoS ONE 7. 
  56. Mendelson, M. J., Goldbaum, S., & Semeniuk, J.(1995). Handing Disagreements Questionaire. Unpublished measure. McGill University, Montreal, Quebec. 
  57. Parkinson, B., & Totterdell, P.(1999). Classifying Affect-regulation Strategies. Cognition & Emotion, 13(3), 277-303.  https://doi.org/10.1080/026999399379285
  58. Pollard, A.(1985). The Social World of the Primary School. Eastbourne: Holt, Rinehart and Winston. 
  59. Rahim, M. A.(1983). A measure of style of handling interpersonal conflict. Academy Management Journal, 26, 368-376. 
  60. Schlaerth, A., Ensari, N. & Christian, J.(2013). A meta-analytical review of the relationship between emotional intelligence and leaders' constructive conflict management. Group Processes & Intergroup Relations. 16(1), 126-136.  https://doi.org/10.1177/1368430212439907
  61. Sternberg, R. J., & Dobson, D.(1987). Resolving Interpersonal Conflicts: An Analysis of Stylistic Consistency. Journal of Personality and Social Psychology, 52, 794- 812.  https://doi.org/10.1037/0022-3514.52.4.794
  62. Thomas, K. W., & Kilmann, R. H.(1974). Thomas-Kilmann Conflict Mode Instrument. New York: XICOM, Tuxedo. 
  63. Vashisht, R., Singh, K., & Sharma, S.(2018). Emotional intelligence and its relationship with conflict management and occupational stress: A meta-analysis. Pacific Business Review International, 11(4), 30-38. 
  64. Williams, M., & Penman, D.(2011). Mindfulness: A Practical Guide to Finding Peace in a Frantic World. Piatkus Books. 
  65. Winardi, M. A., Prentice, C., & Weaven, S.(2022). Systematic literature review on emotional intelligence and conflict management. Journal of Global Scholars of Marketing Science, 32(3), 372-397. https://doi.org/10.1080/21639159.2020.1808847