DOI QR코드

DOI QR Code

The Mediating Effect of Child Care Teacher's Sensitivity in the Relationship Between Teacher-Parent Partnership and Teacher-Infant Interactions

교사-부모 협력과 교사-영아 상호작용 간의 관계에서 영아반 교사의 민감성의 매개효과

  • 박보경 (충북대학교 아동복지학과) ;
  • 박선영 (충청대학교 유아교육과) ;
  • 이시은 (시립힐스광교어린이집)
  • Received : 2023.12.12
  • Accepted : 2024.01.11
  • Published : 2024.01.31

Abstract

Objective: The purpose of this study was to examine the effect of communication and cooperation between teachers and parents on infant care. Specifically, this study explored the direct effect of teacher-parent partnership on teacher-infant interactions and the indirect effect through teacher sensitivity. Methods: The participants of this study were 216 teachers in charge of infant classes at child care centers located in Gyeonggi-do. They responded to questionnaires on teacher-parent partnership, their sensitivity, and teacher-infant interactions. Data were analyzed using structural equation modeling. Results: First, teacher-parent partnership did not have a direct impact on teacher-infant interactions. Second, teacher-parent partnership indirectly influenced teacher-infant interactions through teacher sensitivity. In other words, a high level of teacher-parent partnership was associated with a high level of sensitivity, subsequently resulting in the provision of high-quality interactions for infants. Conclusion/Implications: This study confirmed the role of teacher sensitivity as a mechanism to explain how teacher-parent partnership is linked to teacher-child interactions. The results emphasize the importance of communication and cooperation between teachers and parents in enhancing teachers' sensitivity and, ultimately, providing high-quality child care to infants.

Keywords

References

  1. 강경화 (2013). 부모-영아 애착, 부모-교사 협력, 그리고 교사-영아 관계가 영아의 어린이집 적응에 미치는 영향. 경희대학교 대학원 석사학위논문.
  2. 강미숙, 송승민, 박남심, 이승은 (2018). 보육교사의 직무만족도, 교사-부모 및 교사-유아 상호작용간의 구조모형 분석. 한국보육지원학회지, 14(5), 1-17. https://doi.org/10.14698/jkcce.2018.14.05.001
  3. 김기철, 신애선 (2016). 영아교사의 전문성, 민감성, 행복감과 영아-교사 상호작용의 관계 및 영향력. 한국보육학회지, 16(2), 57-82. http://doi.org/10.21213/kjcec.2016.16.2.57
  4. 김신혜, 성미영 (2020). 만 1세 영아의 비언어적 의사소통 능력과 교사의 민감성이 영아의 어린이집 적응에 미치는 영향. 한국보육지원학회지, 16(5), 87-103. https://doi.org/10.14698/jkcce.2020.16.05.087
  5. 김유정, 박지혜, 안선희 (2012). 보육교사의 의사소통 능력, 대인관계 유능성, 그리고 가정연계 효능감이 부모-교사 협력에 미치는 영향. 아동학회지, 33(5), 71-89. https://doi.org/10.5723/KJCS.2012.33.5.71
  6. 김은주 (2021). 유아교사가 지각한 조직문화 및 부모-교사 협력과 유아교사의 행복감 간의 관계에서 성격강점의 조절효과. 인천대학교 대학원 박사학위논문.
  7. 김지원, 안선희, 이슬기 (2022). 아버지 양육참여와 부모-교사 협력이 어머니 양육행동에 미치는영향. 학습자중심교과교육연구, 22(12), 15-27. https://doi.org/10.22251/jlcci.2022.22.12.15
  8. 나의연, 김광용 (2021). 보육교사의 민감성 관련 요인에 대한 메타분석. 유아교육.보육복지연구, 25(3), 139-160. https://doi.org/10.22590/ecee.2021.25.3.139
  9. 노혜경 (2021). 어린이집 조직문화와 교사-부모 협력관계가 보육교사의 이직의도에 미치는 영향. 총신대학교 대학원 석사학위논문.
  10. 류경희, 강상 (2015). 유아교사의 정서지능, 동료교사 협력관계, 부모-교사 협력관계와 교사효능감 간의 구조모형 분석. 유아교육.보육복지연구, 19(2), 203-225.
  11. 리우위에, 이아름 (2022). 원장의 코칭리더십과 유아교사의 놀이교수효능감의 관계에서 부모-교사 협력의 매개효과. 학습자중심교과교육연구, 22(16), 427-437. https://doi.org/10.22251/jlcci.2022.22.16.427
  12. 민광미, 이지현 (2015). 영아반 교사 민감성척도 개발 연구. 어린이문학교육연구, 16(1), 229-249.
  13. 박경애, 도미향 (2022). 어린이집 원장의 코칭리더십과 교사-부모 파트너십이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향 - 교사의 심리적 안녕감의 매개효과 -. 부모교육연구, 19(2), 31-58. https://doi.org/10.61400/JPE.2022.19.2.31
  14. 박노영, 박응임 (2018). 보육교사의 성인애착이 교사-영아 간 상호작용에 미치는 영향: 민감성의매개효과를 중심으로. 한국부모놀이치료학회지, 9, 33-52.
  15. 박은숙 (2018). 어린이집교사의 공감능력 및 교사-부모 협력이 심리적소진에 미치는 영향. 남서울대학교 대학원 석사학위논문.
  16. 박진현, 손인숙 (2000). 교사와 아동의 상호작용과 부모-교사간의 협력에 따른 유치원 아동의 적응에 관한 연구. 교육논총, 20, 47-61.
  17. 방글이 (2015). 부모-교사 협력과 보육교사의 교사효능감이 영아의 사회정서발달에 미치는 영향. 경희대학교 교육대학원 석사학위논문.
  18. 배진희, 김지현 (2017). 만 3세 유아의 인지발달에 대한 부모-교사 협력관계의 영향력: 가정환경의질, 부모의 수학적 상호작용의 매개효과를 중심으로. 한국보육지원학회지, 13(6), 143-161. https://doi.org/10.14698/jkcce.2017.13.06.143
  19. 송애란, 송승민, 이사라 (2015). 영아의 기질, 교사의 민감성 및 어머니의 분리불안이 영아의 어린이집 적응에 미치는 영향. 생애학회지, 5(1), 37-53. https://doi.org/10.30528/jolss.2015.5.1.003
  20. 오정윤 (2011). 보육교사 민감성에 영향을 미치는 관련 변인분석. 미래유아교육학회지, 18(3), 25-47.
  21. 우수경 (2018). 영아교사의 학력, 경력, 민감성, 교수효능감 및 어린이집 기관풍토와 교사-영아 상호작용 간의 구조분석. 학습자중심교과교육연구, 18(24), 553-572. https://doi.org/10.22251/jlcci.2018.18.24.553
  22. 유지연, 황혜정 (2015). 영아교사의 민감성, 효능감, 영아와의 상호작용이 영아의 사회.정서발달에 미치는 영향. 한국보육지원학회지, 11(3), 1-23. https://doi.org/10.14698/jkcce.2015.11.3.001
  23. 윤정진, 안선희 (2019). 유아교육기관에서 부모 자원봉사 활동 참여에 따른 부모-교사 협력의 차이. 미래유아교육학회지, 26(1), 179-207. https://doi.org/10.22155/JFECE.26.1.179.207
  24. 이경님 (2019a). 유아교사의 경력과 정서지능 및 부모-교사 협력관계가 놀이교수효능감에 미치는영향. 한국보육학회지, 19(4), 155-169. https://doi.org/10.21213/kjcec.2019.19.4.155
  25. 이경님 (2019b). 어린이집 조직건강과 부모-교사 협력관계 및 보육효능감이 영아교사의 민감성에미치는 영향. 열린부모교육연구, 11(3), 65-84. https://doi.org/10.36431/JPE.11.3.4
  26. 이다은, 안선희 (2022). 보육교사의 근무환경, 부모-교사 협력, 원장의 감성리더십이 영유아 권리존중보육실행에 미치는 영향. 학습자중심교과교육연구, 22(17), 283-300. https://doi.org/10.22251/jlcci.2022.22.17.283
  27. 이민아, 임선아 (2018). 보육교사가 지각하는 부모와의 의사소통 수준이 직무스트레스와 이직의도에 미치는 영향: 교사의 적극적인 스트레스 대처방식의 조절효과 검증. 한국보육지원학회지, 14(6), 53-67. https://doi.org/10.14698/jkcce.2018.14.06.053
  28. 이시은, 송승민, 한정이 (2021). 영아교사의 정서지능이 놀이교수효능감에 미치는 영향: 교사가인식한 부모-교사 신뢰관계와 협력행동의 매개효과를 중심으로. 한국보육지원학회지, 17(6), 29-52. https://doi.org/10.14698/jkcce.2021.17.06.029
  29. 임옥희, 이진숙 (2006). 보육교사의 교사-영아 상호작용 평가 척도 개발 연구. 한국가정과학회지, 9(1), 5-13.
  30. 임우영, 안선희 (2011). 유아교사-부모 협력과 교사-유아 상호작용간의 관계. 미래유아교육학회지, 18(4), 323-350.
  31. 장윤정, 황윤숙 (2017). 유아교사의 전문성 인식 수준 및 민감성 수준에 따른 교사-유아 상호작용의차이: 만 3~5세 담임교사를 중심으로. 한국보육학회지, 17(2), 181-203. https://doi.org/10.21213/kjcec.2017.17.2.181
  32. 장혜인, 박주희 (2019, 11). 어린이집 부모-교사 협력이 유아의 친사회성에 미치는 영향에서 어머니-유아 관계, 교사-유아 관계의 다중매개효과. 한국아동학회 40주년 기념 추계학술대회 포스터발표 논문, 서울.
  33. 정계숙, 노진형 (2017). 어머니의 유아교육공동체 구축 태도, 부모교육 참여도 인식 및 자녀와의대화 시간이 교사와의 협력에 미치는 영향. 학습자중심교과교육연구, 17(12), 685-708. https://doi.org/10.22251/jlcci.2017.17.12.685
  34. 정유정, 김진욱 (2017). 영아반 보육교사의 교사민감성에 영향을 미치는 변인 분석: 정서안정성, 대인관계 스트레스, 근무환경을 중심으로. 아동학회지, 38(2), 205-218. https://doi.org/10.5723/kjcs.2017.38.2.205
  35. 최해주, 문수백 (2013). 보육교사의 직무만족도, 원장의 변혁적 지도성, 그리고 부모-교사 협력관계와 교사-유아 상호작용간의 관계구조분석. 미래유아교육학회지, 20(3), 69-88.
  36. 홍은숙, 부성숙 (2015). 영아교사의 언어적, 행동적 상호작용과 민감성 수준 및 민감성 인식의 관계. 아동교육, 24(4), 329-349. https://doi.org/10.17643/KJCE.2015.24.4.18
  37. Bradley, R. H., Caldwell, B. M., & Corwyn, R. F. (2003). The Child Care HOME Inventories: Assessing the quality of family child care homes. Early Childhood Research Quarterly, 18(3), 294-309. https://doi.org/10.1016/S0885-2006(03)00041-3
  38. Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development: Experiments by nature and design. Harvard University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv26071r6
  39. Bronfenbrenner, U. (1986). Ecology of the family as a context for human development: Research perspectives. Developmental Psychology, 22(6), 723-742. https://doi.org/10.1037/0012-1649.22.6.723
  40. Chung, L.-C., Marvin, C. A., & Churchill, S. L. (2005). Teacher factors associated with preschool teacher-child relationships: Teaching efficacy and parent-teacher relationships. Journal of Early Childhood Teacher Education, 25(2), 131-142. https://doi.org/10.1080/1090102050250206
  41. Gerber, E. B., Whitebook, M., & Weinstein, R. S. (2007). At the heart of child care: Predictors of teacher sensitivity in center-based child care. Early Childhood Research Quarterly, 22(3), 327-346. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2006.12.003
  42. Ghazvini, A. S., & Readdick, C. A. (1994). Parent-caregiver communication and quality of care in diverse child care settings. Early Childhood Research Quarterly, 9(2), 207-222. https://doi.org/10.1016/0885-2006(94)90006-X
  43. Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., & Tatham, R. L. (2006). Multivariate data analysis (6th ed.). Pearson Prentice Hall.
  44. Jeon, H.-J., McCartney, C. M., Richard, V., Johnson, S. J., & Kwon, K.-A. (2021). Associations between parent-teacher and teacher-child relationships and children's socioemotional functioning. Early Child Development and Care, 191(15), 2407-2421. https://doi.org/10.1080/03004430.2020.1711747
  45. Khoury-Kassabri, M., Attar-Schwartz, S., & Zur, H. (2014). The likelihood of using corporal punishment by kindergarten teachers: The role of parent-teacher partnership, attitudes, and religiosity. Child Indicators Research, 7, 369-386. https://doi.org/10.1007/s12187-013-9226-2
  46. Lang, S. N., Jeon, L., Schoppe-Sullivan, S. J., & Wells, M. B. (2020). Associations between parent-teacher cocaring relationships, parent-child relationships, and young children's social emotional development. Child & Youth Care Forum, 49, 623-646. https://doi.org/10.1007/s10566-020-09545-6
  47. Mayer, D., & Beckh, K. (2018). Sensitivity and teacher-child relationships. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 65(3), 183-193. https://doi.org/10.2378/peu2018.art10d
  48. Owen, M. T., Ware, A. M., & Barfoot, B. (2000). Caregiver-mother partnership behavior and the quality of caregiver-child and mother-child interactions. Early Childhood Research Quarterly, 15(3), 413-428. https://doi.org/10.1016/S0885-2006(00)00073-9
  49. Rimm-Kaufman, S. E., Early, D. M., Cox, M. J., Saluja, G., Pianta, R. C., Bradley, R. H. et al. (2002). Early behavioral attributes and teachers' sensitivity as predictors of competent behavior in the kindergarten classroom. Journal of Applied Developmental Psychology, 23(4), 451-470. https://doi.org/10.1016/S0193-3973(02)00128-4
  50. West, S. G., Finch, J. F., & Curran, P. J. (1995). Structural equation models with nonnormal variables: Problems and remedies. In R. H. Hoyle (Ed.), Structural equation modeling: Concepts, issues and applications (pp. 56-75). Sage.