DOI QR코드

DOI QR Code

A Study of the Characteristics of Contemporary Ceramic Art Exhibition Space design: Taking the Jingdezhen Ceramic University Art Museum as an Example

현대 도예 예술 전시 공간 디자인의 특성 연구: 경덕진 도자기 대학교 미술관을 중심으로

  • Dong Cheng (Dept. of Landscape Architecture, Dong-A University) ;
  • Geon-Seok Yang (Dept. of Landscape Architecture, Dong-A University)
  • 청동 (동아대학교 조경학과) ;
  • 양건석 (동아대학교 조경학과)
  • Received : 2023.11.14
  • Accepted : 2024.01.20
  • Published : 2024.01.28

Abstract

Contemporary ceramic art as a new art form, how to convey the visual information of contemporary ceramic art works to the audience through the design and display of exhibition space is the primary problem of exhibition space design. Based on the current lack of research on contemporary ceramic art exhibition space design, this study focuses on the characteristics of contemporary ceramic art exhibition space design, in order to achieve the best exhibitions effect of contemporary ceramic art. Firstly, summarize the previous research and examine the "Spirit of Porcelain" -2021 Jingdezhen International Ceramic Art Biennial Exhibition held by the Art Museum of Jingdezhen Ceramic University. From the perspective of human factors engineering, combined with comparative analysis of the overall spatial layout and display space form, the scientific unity of the overall layout of the display space and the flexibility and sustainability of the exhibition space form design are obtained. The theoretical knowledge obtained in this study provides theoretical guidance and important practical significance for the design of contemporary ceramic art exhibition spaces; Simultaneously contributing to the development of contemporary ceramic art exhibition space design in China and even globally.

현대 도예 예술은 새로운 예술 형식으로서 그에 상응하는 도자기 전시 방법이 요구되는데 전시 공간의 디자인과 전시 방식을 어떻게 활용하여 관객들에게 현대 도예작품의 시각 경험과 다양한 정보를 전달할 것인가에 대한 문제는 전시공간 디자인에서의 일차적인 주요 문제라 할 수 있다. 따라서 본 연구는 현대 도예 예술 전시 공간 디자인의 특성에 초점을 맞추고 있는데 이는 현대 도예작품 전시 공간 디자인에 관한 연구가 부족한 문제점을 해결하고 현대 도예 작품에서 최고의 전시효과를 달성하는 것을 목표로 진행한다. 첫째, 선행 연구의 내용을 요약하고 후속 연구를 위한 이론 근거를 제시하였다. 둘째, 경덕진 도자기 대학교 미술관에서 개최한 <도자기의 정신> 2021 경덕진 국제 도예 예술 비엔날레 현장과 전시자료, 그리고 전시공간자료 등과 관련하여 현장답사를 진행한 후, 인간공학 관점에서 공간의 전체적인 배치와 전시공간의 형태 등을 고찰하고 분석하여 경덕진 도자기 대학교 미술관의 전시공간의 전체적인 배치의 과학적 통일성과 전시공간의 형태적 디자인의 유연성과 지속가능성을 도출하였다. 본 연구에서 얻은 이론 지식은 현대 도예 예술 전시공간의 디자인을 위한 이론 지침에 도움을 줄 수 있어 중요한 실천적 가치를 가진다. 실내 공공 공간 디자인 실천을 위한 지침 제공은 중요한 실용적 의의가 있으며 더 나아가 중국 및 세계 현대 도예 예술 전시공간 디자인의 발전에 도움을 줄 수 있다.

Keywords

Acknowledgement

This research was supported by Green Restoration Specialized Graduate Program through the Korea Environmental Industry & Technology Insitute(KEITI) funded by the Ministry of Environment(MOE).

References

  1. H. Sheng. & W. He. (2008). Modern Ceramic Art and Display Methods. Art Hundred Schools, 64(S2), 209-211.
  2. S. J. Li. (2016). Study on Modern Jingdezhen Porcelain Industry and Social Changes (1903-1949). Doctoral dissertation. Huazhong Normal University, WuHan.
  3. P. Lv & Z. Y. Zhu. (2022) Return and Reconstruction - A Review of "The Spirit of Porcelain - 2021 Jingdezhen International Ceramic Art Biennale". Art Research, 15(03), 8-10+89-91.
  4. W. C. Ou. (2022). Connecting Multi-dimensional Watching - The Third Thinking of Chen's Planning for the China Contemporary Ceramic Art Exhibition. China Pottery Artist,12(02), 66-71.
  5. X. C. Li. (2019). Research on the spatial design of experiential ceramic art based on emotion Master's dissertation. Guangxi Normal University, GuiLin.
  6. B.T. Chen. (2023). Analysis of the application of "emotional design" theory in indoor public space. Jushe,8(12), 29-32.
  7. D. Liu. (2017). Research on Experiential Design of Public Exhibition Space. Master's Dissertation. China Academy of Fine Arts, HangZhou.
  8. M. Sun. (2009). Research on the Spatial Form of China Art Museum. Doctoral dissertation. China Academy of Art, BeiJjing.
  9. B. X. Wu. (2022). Detailed analysis of the exhibition design of Jingdezhen International Ceramic Art Biennale in 2021. China Ceramic Industry,18(04), 56-59.
  10. T. F. Zhang. (2009). On Ceramic Art and Exhibition Design. Art Grand View,71(04), 122-123.
  11. https://www.jcu.edu.cn/info/1220/40758.htm.
  12. F. Guo & S. S. Qian. (2006). Ergonomics(2016 edition). Beijing: Machinery Industry Press.
  13. https://openstd.samr.gov.cn/bzgk/gb/newGbInfo?hcno=A78583489235BF9BF9EE253E74DC76B9
  14. A. Y. Qiu. (2016). Research on the way of viewing and design of contemporary art exhibitions. Doctoral dissertation. Central Academy of Fine Arts, BeiJing.
  15. J. A. Yoo. (2019). Didi-Uberman's exhibition of residual images and contemporary art takes Taipei Biennale and Seoul Media City Biennale as examples. Doctoral dissertation. China Academy of Fine Arts, HangZhou.