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A Study on the Establishment and Application of Evaluation Criteria for Old Railway Station Considering the Level of Railway Service

철도 서비스수준을 고려한 노후철도역사 평가기준 마련 및 적용방안

  • Kim, Kyung Ho (Seoul National University of Science and Technology Graduate School of Railway) ;
  • Kim, Si Gon (Seoul National University of Science and Technology Graduate School of Railway)
  • 김경호 (서울과학기술대학교 철도전문대학원 철도경영정책학과) ;
  • 김시곤 (서울과학기술대학교 철도전문대학원)
  • Received : 2023.08.01
  • Accepted : 2023.08.18
  • Published : 2024.02.01

Abstract

The total number of railroad stations managed in Korea is 322 (including general and wide-area railways), and a considerable number of stations are aging. In terms of the size of the existing railway station and the number of entrances, it has not been possible to secure adequate service capacity, and the demand for station improvement is increasing due to changes in surrounding conditions such as urban development. In the past, railroad stations were focused on the simple function of a connection passage in terms of maintenance or management, but in recent years, railroad stations are also changing to an atmosphere that they should be reborn as a user-centered comfortable, convenient, and safe service provision space. In this study, a case study related to the improvement of the old railway station was conducted to derive an improvement plan that meets the improvement standard of the old station, and the service level evaluation standard was developed. By introducing the concept of service level (LOS) in the development model, station congestion, station movement convenience, and station safety were selected as evaluation indicators. In addition, this development model applied an analytical stratification technique to divide various evaluation elements of each indicator into major and detailed elements and derive the relative importance of the elements by class. Priority for improvement was derived using the ratio of the number of E and F on the LOS for each facility. Based on this study, it is expected to be helpful in using it as an evaluation criterion for improving objective and equitable railway station.

국내에서 관리되고 있는 전체 철도역사는 322개(일반·광역철도 포함)로 상당히 많은 역사에서 노후가 진행되고 있다. 기존의 철도역사의 규모와 출입구의 수 측면에서 적정한 서비스 용량을 확보하지 못했을 뿐만 아니라 도시개발 등 주변 여건 변화를 겪으며 역사개량에 대한 요구가 높아지고 있다. 과거에는 철도역사가 유지 또는 관리 차원에서 연결통로라는 단순한 기능에 초점이 맞춰져 있었으나, 최근 들어 철도역사도 이용자 중심의 쾌적하고 편리하고, 안전한 서비스 제공 공간으로 거듭나야 한다는 분위기로 전환되고 있다. 본 연구에서는 노후역사의 개량 기준에 부합하는 개량방안을 도출하기 위하여 철도 노후역사 개량 관련 사례조사를 시행하고, 서비스 수준 평가 기준을 개발하였다. 개발 모형에는 서비스 수준(LOS) 개념을 도입하여 역사 혼잡도, 역사 이동 편의성, 역사 안전성을 평가지표로 선정하였다. 또한, 본 개발 모형은 각 지표의 다양한 평가요소들을 주요 요소와 세부 요소로 나누어 계층화하고, 계층별 요소들의 상대적 중요도를 도출하기 위해 분석적 계층화 기법을 적용하였다. 시설별 LOS 상 E와 F의 개수 비율을 활용하여 개량 우선순위를 도출하였다. 본 연구를 토대로 객관적이고 형평성 있는 철도역사 개량을 위한 평가 기준으로 활용되는 데 도움이 되기를 기대한다.

Keywords

Acknowledgement

This study was conducted as a project to support in-school research funds at Seoul National University of Science and Technology in 2023, and we thank the school authorities for making this study possible.

References

  1. Yoon, T. H., Choi, K. S., Lee, J. H., Oh, J. K. and Kim, S. G. (2019). "A study on the priority selection method for improving retired history using the railway history service level (LOS)." Proceedings of the 81th Conference of Korean Society of Transportation, KST, Yeosu, Korea, pp. 430-435.