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Exploring the direction of artificial intelligence education through the educational experiences of participants in the digital sprout camp educational activities for secondary special education students

중등특수교육 학생들을 대상으로 디지털 새싹캠프 교육활동 참여자의 교육 경험을 통한 인공지능 교육 방향 탐색

  • Eun Chul Lee (Dept. of Child Education, Baekseok University ) ;
  • JungSoo Han (Dept. of Computer Engineering, Baekseok University)
  • 이은철 (백석대학교 사범학부) ;
  • 한정수 (백석대학교 컴퓨터공학부 )
  • Received : 2024.10.29
  • Accepted : 2024.12.10
  • Published : 2024.12.31

Abstract

This study was conducted to explore the direction of AI education for secondary special education students through the educational experiences of Digital Sprout Camp instructors and teaching assistants. The research method used the FGI technique. Through literature analysis, three areas and six questions were composed, and the FGI subjects were selected from those who had teaching experience in both integrated and special school classes and had taught more than 10 times. As a result, three instructors and four teaching assistants were selected. This study conducted interviews through FGI, and extracted 43 meanings in three areas through the teaching experiences of the interview subjects. 19 meanings were extracted from integrated classes and 24 meanings from special schools, and 24 meanings were extracted from instructors and 19 meanings from teaching assistants. The educational directions extracted through the research results are as follows. Integrated classes are learner typology and customized class development, and infrastructure support. Next, special schools are individualized classes according to the characteristics of students, device support and personnel support, and provision of pre-training for teachers.

본 연구는 디지털 새싹캠프 강사 및 조교 학생들의 교육 경험을 통해서 중등특수교육 학생을 위한 인공지능 교육 방향을 탐색하는 것을 목적으로 수행되었다. 연구방법은 FGI 기법을 사용하였다. 문헌 분석을 통해 3개 영역, 6개의 질문을 구성하였고, FGI 대상은 통합학급과 특수학교 학급의 수업 경험을 모두 가지고 있고, 10회 이상을 수업을 한 인원들을 선정하였다. 그 결과, 강사 3인, 조교 학생 4인이 선정되었다. 본 연구는 FGI를 통해서 면담을 실시하였고, 면담 대상의 교육 경험을 통해서 3개 영역에서 43개의 의미를 추출하였다. 통합학급은 19개, 특수학교는 24개 의미를 추출하였고, 강사는 24개, 조교 학생은 19개의 의미를 추출하였다. 연구 결과를 통해서 추출된 교육 방향은 다음과 같다. 통합학급은 학습자 유형화 및 맞춤형 수업 개발, 인프라 지원이다. 다음으로 특수학교는 학생들의 특성에 따른 개별화 수업, 디바이스 지원 및 인력 지원, 교사들의 사전 연수 제공이다.

Keywords