DOI QR코드

DOI QR Code

동록(염화동) 안료의 제조방법 및 특성에 관한 연구

Manufacturing Method and Characteristics of the Dongrok(copper chloride) pigments

  • 강영석 (국립문화재연구원 복원기술연구실) ;
  • 박주현 (국립문화재연구원 복원기술연구실) ;
  • 문성우 (국립문화재연구원 복원기술연구실) ;
  • 황가현 (국립문화재연구원 복원기술연구실) ;
  • 김명남 (국립문화재연구원 복원기술연구실) ;
  • 이선명 (국립문화재연구원 복원기술연구실)
  • KANG Yeongseok (Restoration Technology Division, National Research Institute of Cultural Heritage) ;
  • PARK Juhyun (Restoration Technology Division, National Research Institute of Cultural Heritage) ;
  • MUN Seongwoo (Restoration Technology Division, National Research Institute of Cultural Heritage) ;
  • HWANG Gahyun (Restoration Technology Division, National Research Institute of Cultural Heritage) ;
  • KIM Myoungnam (Restoration Technology Division, National Research Institute of Cultural Heritage) ;
  • LEE Sunmyung (Restoration Technology Division, National Research Institute of Cultural Heritage)
  • 투고 : 2023.03.31
  • 심사 : 2023.05.08
  • 발행 : 2023.06.30

초록

하엽은 짙은 녹색을 띠는 전통 안료 중 하나로 알려져 있지만 색상, 원료물질, 제법 등에 대해서 명확히 규명되지 않은 상태이다. 다만, 단청, 괘불, 회화 등 채색문화유산의 안료 분석연구를 통해 밝혀진 하엽 안료의 입자형태나 구성광물 등을 볼 때 염 부식으로 제조된 동록 안료로 보인다. 따라서 하엽 안료를 복원하기 위해 고문헌 기록을 바탕으로 동록 안료의 제조방법을 연구하였다. 고문헌 기록에서 확인되는 동록 안료의 제조방법은 동분말과 부식제를 혼합한 후 습한 조건에서 방치하여 부식시키는 자연 부식방법이다. 이를 바탕으로 보다 효율적으로 동분말을 부식시키기 위해 부식시험기를 이용한 인공부식을 도입하였고, 부식제 혼합비율, 부식 기간에 따른 부식생성물의 상태를 분석하여 적정 혼합비율과 부식 기간을 선정하였다. 또한, 잔류 부식제를 제거하기 위한 염 제거 공정과 안료 채색 시 채도를 높이기 위한 정제공정을 추가하여 동록 안료의 제조방법을 체계적으로 정립하였다. 정립된 방법으로 제조된 동록 안료는 청록 혹은 녹색의 색상을 나타냈다. 안료 입자는 표면이 다공성으로 타원형 형태의 작은 입자들이 뭉쳐져 있는 형태를 보였다. 주요 구성원소는 구리(Cu)와 염소(Cl)이고, 구성광물은 녹염동광[atacamite, Cu2Cl(OH)3]으로 동정되었다. 제조된 동록 안료의 안정성 평가를 위해 촉진내후성 시험을 진행한 결과, 열화가 진행됨에 따라 녹색도가 일부 감소하고 황색도가 증가하는 색변화 경향을 보였다. 따라서 열화 전 동록 안료의 색도는 고단청의 하엽 안료와 비교할 때 황색도가 낮은 편이었으나 열화 후에는 황색도가 크게 증가하여 고단청의 하엽 안료와 유사한 색도 범위를 갖는 것으로 나타났다. 결과적으로 제조된 동록 안료는 입자형태나 구성광물뿐만 아니라 색상에서도 고단청의 하엽 안료를 구현하여 재현성이 높은 것으로 확인되었다.

Hayeob pigment is known as one of the traditional dark green pigments, but the color, raw material, and manufacturing method have not been clearly identified. However, comparing the analysis results of the particle shape and constituent minerals of Hayeob pigments revealed through pigment analysis studies of colored cultural properties such as Dancheong, Gwaebul, and paintings, Hayeob pigments appear to be the same as Dongrok pigments produced by salt corrosion. Therefore, in order to restore Hayeob pigment, the manufacturing method of Dongrok pigment was studied based on the records of old literature. The Dongrok pigment manufacturing method confirmed in the old literature records is a natural corrosion method in which copper powder and a caustic are mixed and then left in a humid condition to corrode. Based on this, artificial corrosion using a corrosion tester was adopted to corrode the copper powder more efficiently, and an appropriate mixing ratio was selected by analyzing the state of corrosion products according to the mixing ratio of the caustic agent. In addition, the manufacturing method of Dongrok pigment was established by adding a salt removal process to remove residual caustic agents and a purification process to increase chroma during pigment coloring. The prepared Dongrok pigments have a bluish green or green color, show an elliptical particle shape and a form in which small particles are aggregated, and a porous surface is observed. The main constituent elements are copper(Cu) and chlorine(Cl), and the main constituent mineral is identified as atacamite [Cu2Cl(OH)3]. As a result of an accelerated weathering test to evaluate the stability of the prepared Dongrok pigments, it was found that the greenness partially decreased and the yellowness significantly increased as deterioration progressed. Before deterioration, the Dongrok pigments had lower yellowness compared to the Hayeob pigments of the old Dancheong, but after deterioration, yellowness increased significantly, and it was found to have a similar chromaticity range as Dancheong's Hayeob pigments. As a result, the prepared Dongrok pigments were confirmed to be similar to Dancheong's Hayeob pigments in terms of color as well as particle shape and constituent minerals.

키워드

참고문헌

  1. 강규성, 2011, 「녹색 무기안료의 재현 및 특성에 관한 연구」, 용인대학교 예술대학원 석사학위 논문, pp.10~19.
  2. 강영석.문성우.이선명.정혜영, 2020, 「산부식법으로 제조한 동록 안료의 특성에 관한 연구」, 「보존과학회지」 36(3), pp.178~186.
  3. 국립문화재연구소, 2020, 「천연 무기안료」, pp.134~147.
  4. 국립문화재연구원, 2022, 「전통 인공 무기안료」, pp.231~236.
  5. 오준석.이새롬.황민영, 2020, 「구리와 염소 주성분 녹색 안료 코퍼 트리하이드록시클로라이드(Copper Trihydroxychloride)에 대한 고찰」, 「문화재」 53(2), pp.64~87. https://doi.org/10.22755/KJCHS.2020.53.2.64
  6. 이은우.경유진.윤지현.권윤미.송정원.서민석.이장존, 2019, 「과학적 분석에 의한 은혜사 괘불탱의 상태 및 재료 해석, 「보존과학회지」 35(6), pp.689~700. https://doi.org/10.12654/JCS.2019.35.6.12
  7. 이장존.경유진.이종수.서민석, 2019, 「보은 법주사 괘불탱의 미술사적 특징과 채색 안료의 과학적 분석 연구」, 「문화재」 52(4), pp.226~245. https://doi.org/10.22755/KJCHS.2019.52.4.226
  8. 이찬희.이정은.한나라, 2012, 「서울 동관왕묘 소조상 채색안료의 정밀분석 및 동정」, 「보존과학회지」 28(2), pp.101~112. https://doi.org/10.12654/JCS.2012.28.2.101
  9. 장수비.조남철.강형태, 2015, 「조선시대 상평통보의 성분 조성과 미세조직을 통한 재료학적 특성 연구」, 「보존과학회지」 31(3), pp.319~330. https://doi.org/10.12654/JCS.2015.31.3.12
  10. 전익환.이재성.박장식, 2013, 「고려 말 청동용기에 적용된 제작기술의 다양성 연구」, 「문화재」 46(1), pp.208~227. https://doi.org/10.22755/KJCHS.2013.46.1.208
  11. 한우림.김소진.이은우.황진주, 2019, 「강릉 굴산사지에서 출토된 청동기의 제작: 제자기술 및 원료산지」, 「보존과학회지」 35(3), pp.187~196.
  12. 황가현.이선명.정혜영, 2022, 「전통단청에 사용된 채색안료의 현황과 원료 특성: 국가지정 목조건축문화재를 중심으로」, 「보존과학회지」 38(6), pp.703~719.
  13. Scott, D.A., 2000, 'A review of copper chlorides and related salts in bronze corrosion and as painting pigments', Studies in Conservation, 45, pp.39~53. https://doi.org/10.1179/sic.2000.45.1.39
  14. Yong, L., 2012, 'Copper trihydroxychlorides as pigments in China', Studies in Conservation, 57(2), pp.106~111. https://doi.org/10.1179/2047058411Y.0000000008