DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of Pre-learning Attitude on Academic Achievement in the Flipped Learning Methodology (A Case of Applied Thermodynamics)

플립러닝 교수법에서 사전학습태도가 학업성취도에 미치는 영향 (응용열역학 교과목 적용 사례)

  • Ryu, Kyunghyun (School of Mechanical Engineering, Kunsan National University)
  • 유경현 (군산대학교 기계공학부)
  • Received : 2023.10.24
  • Accepted : 2023.11.09
  • Published : 2023.11.30

Abstract

In this study, the effects of pre-learning attitude on learning participation and academic achievement was analyzed when applying the flipped learning methodology to engineering subject education. The modified PARTN teaching and learning model was applied, and pre-class survey, assessment on learning in pre-class, and post-class survey were conducted to analyze the effectiveness of flipped learning. The results were analyzed for 24 students who took the applied thermodynamics lecture. They were asked to take the course with the videos provided in the pre-class stage, and a pre-learning assessment was conducted to measure the completeness and understanding of the learning. As a result of the study, it was found that students with relatively excellent learning ability had excellent pre-learning evaluation results and excellent final academic achievement. In addition, the lower the pre-learning completion rate within the pre-learning period or the higher the learning rate using mobile devices, the more difficult it was to faithfully complete pre-learning, leading to poor pre-learning evaluation results. Meanwhile, the survey revealed that conducting pre-learning assessments were helpful in encouraging individual learning. In addition, cases reflecting pre-learning evaluation results to course grades showed higher pre-learning evaluation results than cases not reflecting pre-learning evaluation results to course grades, and in flipped learning classes, pre-learning evaluations act as a factor that promotes pre-class learning.

Keywords

References

  1. 김경아.김지심.안유정(2021). 비대면 환경에서 플립러닝 기반 프로그래밍 수업 설계. 한국컴퓨터정보학회 학술발표논문집, 29(1), 301-302.
  2. 김문수(2022). 온라인 프로젝트기반 학습모형 적용과 효과: 공학회계 사례. 공학교육연구, 25(2), 13-21. https://doi.org/10.18108/JEER.2022.25.2.13
  3. 김미라.조영(2020). 팀워크와 동료학습이 전문대학 물리학 수업의 학업성취도에 미치는 영향. 공학교육연구, 23(6), 68-76.
  4. 김미라(2022). 온라인 동영상 수업 사례 : 전문대학 '전기자기 학' 교과목을 중심으로. 공학교육연구, 25(5), 94-103. https://doi.org/10.18108/JEER.2022.25.5.94
  5. 나용수.민혜리(2019). 소그룹 활동을 활용한 학습자중심 교육 사례: '원자핵공학의 미래' 교과목을 중심으로. 공학교육연구, 22(5), 29-36. https://doi.org/10.18108/JEER.2019.22.5.29
  6. 신의선(2021). 비대면 환경에서의 비판적 사고와 토론교육 - 공대 신입생 대상 온라인 수업 사례를 중심으로. 공학교육연구, 24(1), 34-45. https://doi.org/10.18108/JEER.2021.24.1.34
  7. 유경현(2022). 열역학 교과목에 대한 플립러닝 교수법 적용 사례. 공학교육연구, 25(6), 69-80. https://doi.org/10.18108/JEER.2022.25.6.69
  8. 유재하(2017). 신호처리 교과목에 대한 플립러닝 적용사례. 실천공학교육논문지, 9(2), 125-132. https://doi.org/10.14702/JPEE.2017.125
  9. 윤성호(2019). 공과대학의 고체역학 교과목에 플립러닝의 적용사례. 공학교육연구, 22(3), 68-77. https://doi.org/10.18108/JEER.2019.22.3.68
  10. 이성혜.김은희(2019). 플립러닝 기반 공학수업 개선 방안 연구-국내 C대학 공학수업 운영 사례를 중심으로. 공학교육연구, 22(2), 3-15. https://doi.org/10.18108/JEER.2019.22.2.3
  11. 이예경.윤순경(2017). 학습자의 경험 분석을 통한 플립 러닝의 재해석. 공학교육연구, 20(1), 53-62. https://doi.org/10.18108/JEER.2017.20.1.53
  12. 이은선.임희석(2020). 공과대학 전공기초과목에서의 플립러닝 수업이 학업성적에 미치는 영향 연구. 컴퓨터교육학회 논문지, 23(3), 59-64.
  13. 이지연(2021). 국내 공학교육에서의 플립러닝 연구에 대한 체계적 고찰. 공학교육연구, 24(3), 21-31. https://doi.org/10.18108/JEER.2021.24.3.21
  14. 이현경(2021). 공과대학 비대면 온라인 수업의 교수자 평가와 경험 분석. 공학교육연구, 24(5), 53-64. https://doi.org/10.18108/JEER.2021.24.5.53
  15. 임진혁.범수균(2012). e-Eduaction을 통한 대학교육 혁신: IT-enabled Active Learning. 정보과학회지, 30(5), 48-55.
  16. 장희숙(2020). 플립러닝 교수법을 응용한 수치해석 수업 사례 연구. 인터넷전자상거래연구, 20(1), 117-130.
  17. 정성희.곽민정(2017). 이공계형 플립러닝 모델이 학습자 인식, 자율성, 수업 흥미도 향상에 미치는 연구. 학습자중심교과교육 연구, 17(22), 353-376.
  18. 정영식.서진화(2015). 스마트 교실을 활용한 '뒤집힌 교수학습 모형' 개발. 한국정보교육학회논문지, 19(2), 175-186.
  19. 최정빈.김은경(2015). 공과대학의 Flipped Learning 교수학습 모형 개발 및 교과 운영사례. 공학교육연구, 18(2), 77-88. https://doi.org/10.18108/JEER.2015.18.2.77
  20. 한지영(2019). '창의적문제해결방법론' 교과목의 플립러닝 수업 설계에 관한 연구. 공학교육연구, 22(1), 22-28. https://doi.org/10.18108/JEER.2019.22.1.22
  21. 한지영(2021). 플립러닝 교수법을 통한 공과대학 학생들의 학습양식 및 선호교수법 변화의 가능성 탐색. 공학교육연구, 24(6), 40-49. https://doi.org/10.18108/JEER.2021.24.6.40
  22. Bergmann, J. & Sams, A.(2012). Flip your Classroom; Reach Every Student in Every Class Every Day. Internal Society for Technology in Education.
  23. https://www.educationcorner.com/the-learning-pyramid.html
  24. Sams, A., & Bergmann, J.(2013). Flip your students' learning. Technology-Rich Learning, 70(6), 16-20.