DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on English Article Errors in College Students' Writing

대학생 영작문에 나타난 관사 오류연구

  • Received : 2023.10.03
  • Accepted : 2023.11.05
  • Published : 2023.11.30

Abstract

This study investigates why Korean English speakers misunderstand the English article system, which article Korean EFL learners use more accurately in their English writings, and implications for English writing instruction from Korean EFL learners' utterances. There have been numerous studies on the acquisition of English article system by non-native English speakers. Those studies agree that acquiring English articles is difficult for learners of English as a second language. As a result, in this study, many English learners use the definite and indefinite articles a/an. Many wrote articles from their writings, and occasionally, errors of excessive use of definite articles occurred. Through this, this paper investigates how a Korean English learner whose native language has no articles chooses the English article system in speech. It is based on the elicited production of the Korean English learner and suggests some implications for teaching English writing in the classroom. When English instructors teach Korean English learners to write English, it is more important than anything else to practice the correct usage of definite articles or indefinite articles.

본 연구에서는 영어를 모국어로 사용하지 않는 사람들에 대한 영어 관사 오류에 관한 연구로서, 우리나라와 같은 관사 체계가 없는 상황의 영어학습자들에게는 제2 언어(L2)인 영어 관사 체계를 습득하는 데에는 상당한 시간뿐 만 아니라 수많은 시행착오와 오류를 겪게 되어 영어학습자들은 관사를 정확하게 사용하는데 더욱 어려움을 겪게 된다. 그러나 영어 관사 체계 습득에 있어 학습자가 초보에서 고급 단계에 이르는 동안 겪게 되는 수많은 오류와 실수가 무수히 반복하는 것처럼 보이지만, 사실 학습자는 자기 나름대로 외국어에 대한 언어 체계를 구축하는 과정이라 한다. 학습자의 발화에서 발생하는 관사 오류를 분석함으로써 어떤 오류가 얼마나 빈번하게 발생하게 되는지 또한 그러한 오류가 단순히 모국어의 영향에서 비롯된 것인지 아니면 모국어와 영어 사이에 나타나는 전이 현상 때문인지에 관한 연구 필요성이 제기되고 있다. 연구에 참여한 학습자들의 영작문을 분석한 결과, 영어학습자들은 특히 정관사(the)와 부정관사(a/an)의 사용에서 많은 오류를 보이는 것으로 나타나고 있다. 이러한 분석 결과 통해서 영어학습자들을 대상으로 영어 글쓰기를 지도할 때는 무관사(zero) 보다는 정관사(the)나 부정관사(a/an)에 대한 교육에 더욱 초점을 맞추어진 지도가 매우 필요하다.

Keywords

References

  1. Corder. "Error Analysis and Interlanguage," Oxford: Oxford University Press, Canadian Modern Language Review, 40(4), pp. 649-650, 1981. https://doi.org/10.3138/cmlr.40.4.649
  2. Dulay, Heidi. "Language two," Oxford University Press, 200 Madison Ave., New York, NY 10016, 1982.
  3. Lado, Robert. "Contrastive linguistics in a mentalistic theory of language learning." In Contrastive Linguistics and Its Pedagogical Implications. Report of the Nineteenth Annual Round Table Meeting on Linguistics and Language Studies, Washington DC: Georgetown University Press [Monograph Series on Languages and Linguistics 21] , pp. 123-35. 1968.
  4. Selinker, Larry. "A brief reappraisal of contrastive linguistics." 1972
  5. Selinker, L., Swain, M. and Dumas, G. "The interlanguage hypothesis extended to children," Language learning, 25(1), pp.139-152. 1975. https://doi.org/10.1111/j.1467-1770.1975.tb00114.x
  6. Lado, Robert. "Linguistics across cultures; applied linguistics for language teachers," 1957.
  7. Banathy, B., Trager, E. and Waddle, C., The use of contrastive data in foreign language course development. Trends in language teaching, pp.27-56. 1966.
  8. Selinker, L., Swain, M. and Dumas, G., The interlanguage hypothesis extended to children 1. Language learning, 25(1), pp.139-152. 1975. https://doi.org/10.1111/j.1467-1770.1975.tb00114.x
  9. Ellis, R. "A variable competence model of second language acquisition," IRAL, 23(1), 47-59. 1985.
  10. Wexler, Ken. "Lenneberg's dream: Learning, normal language development and specific language impairment," Variation and Universals in Biolinguistics. Brill, 239-284. 2004.
  11. Dommergues, Y., Balandreau, J. and Rinaudo, G., "Non-symbiotic nitrogen fixation in the rhizospheres of rice, maize and different tropical grasses," Soil Biology and Biochemistry, 5(1), pp.83-89. 1973. https://doi.org/10.1016/0038-0717(73)90094-1
  12. Brown, H. Douglas. "Principles of language learning and teaching. White Plains," NY: Pearson Education 118. 2007.
  13. Ellis, Rod. "The study of second language acquisition," Oxford University, 1994.
  14. Lennon, Paul. "Error and the very advanced learner," 31-44. 1991.
  15. Thomas, M., "The acquisition of English articles by first-and second-language learners," Applied psycholinguistics, 10(3), pp.335-355. 1989. https://doi.org/10.1017/S0142716400008663
  16. Ionin, T., Heejeong, K., & K. Wexler. "Sources of linguistic knowledge in the second language acquisition of English articles," Lingua, 118, 554-576. 2008. https://doi.org/10.1016/j.lingua.2006.11.012
  17. Butler, Yuko Goto. "Second language learners' theories on the use of English articles: An analysis of the metalinguistic knowledge used by Japanese students in acquiring the English article system," Studies in Second Language Acquisition, 24(3), 451-480. 2002 https://doi.org/10.1017/S0272263102003042