DOI QR코드

DOI QR Code

특수학교 특성을 고려한 화재대피 기본 시나리오 개발 연구

Study on Development of Basic Fire Evacuation Scenarios considering Characteristics of Special Schools

  • 박샘이 (한국교육시설안전원) ;
  • 유상현 (한국교육시설안전원) ;
  • 조창희 (한국교육시설안전원) ;
  • 강세림 (한국교육시설안전원) ;
  • 정윤서 (한국교육시설안전원) ;
  • 윤영근 (사이버한국외국어대학교 산업안전.주택관리학부)
  • 투고 : 2023.10.03
  • 심사 : 2023.11.10
  • 발행 : 2023.11.30

초록

학령인구는 지속적인 감소 추세이지만 특수교육대상자는 매년 증가하고 있다. 전원 특수교육대상자로 구성된 특수학교는 화재 발생 시 대피의 제약으로 인해 취약하다는 문제점이 있다. 하지만, 특수학교의 소방 및 안전과 관련한 계획서에서는 특수학교의 특성이 반영되지 못하고 있다. 본 연구에서는 소방 및 학교안전계획의 분석 및 교직원 의견 수렴을 통해 조력자 배치 등 필수 항목을 선정하였다. 이후, 전문가의 의견 분석을 통해 특수학교의 특성을 반영한 화재대피 기본 시나리오를 제시하였다. 해당 시나리오가 향후 특수학교별 맞춤형 화재대피 시나리오 개발에 기여하기를 기대한다.

Although the school-age population is continuously decreasing, the number of people eligible for special education is increasing every year. Special schools, which are comprised entirely of students with special education needs, are vulnerable due to restrictions on evacuation in the event of a fire. However, the characteristics of special schools are not reflected in the plans related to firefighting and safety in special schools. In this study, essential items such as placement of helpers were selected through analysis of firefighting and school safety plans and collection of faculty and staff opinions. Afterwards, through analysis of experts' opinions, a basic fire evacuation scenario was presented that reflected the characteristics of special schools. We hope that this scenario will contribute to the development of customized fire evacuation scenarios for each special school in the future.

키워드

과제정보

이 논문은 2023년 한국교육시설안전원의 지원을 받아 수행된 사업임

참고문헌

  1. Ministry of Education, "'2023 Special education annual report", 2023.
  2. National Fire Agency, "2013-2023 National fire data system", 2023. https://nfds.go.kr/
  3. S. J. Seo, H. J. Shin, H. S. Kong, "A Comparative Analysis on the Installation of Fire Protection Systems and the Safety Inspection of Facilities for Special education schools and Daycare centers", Journal of AJMAHS, Vol. 8, No. 12, pp. 103-112, 2018.
  4. E. H. Kang, J. M. Choi, "A Study on the Fire Safety of Disabled School for the Difference of Walking Speed", Journal of KIAEBS, Vol. 13, No. 2, pp. 130-141, 2019.