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A Study on hotel AI robot service built on the value-attitude-behavior(VAB) model

가치-태도-행동 모델을 적용한 호텔 AI 로봇서비스에 관한 연구

  • 전혜진 (한양사이버대학교 호텔외식경여학과) ;
  • 이희승 (호남대학교 호텔경영학과)
  • Received : 2023.09.02
  • Accepted : 2023.09.23
  • Published : 2023.09.30

Abstract

After COVID-19, hotel industry is rapidly experiencing changes in the business environment, and under the influence of the Fourth Industrial Revolution, hotel industry is striving to secure competitive advantages through differentiation, including the use of big data and the IoT in service provision, as well as the introduction of artificial intelligence(AI) robot services. This study analyzed the perceived value of AI robot services and their impact on usage attitudes and behavioral intentions of customers who have used hotels that have introduced AI robot services. The results of the study showed that the value of robot services perceived by customers who have used robot services in hotels is categorized into three dimensions: social, experiential, and functional, and all of them have a positive effect on usage attitudes, with social, functional, and experiential values having a positive effect on usage attitudes in that order. Attitude toward use was also analyzed to have a positive effect on behavioral intention, which is consistent with the value-attitude-behavior model. Therefore, it is necessary for hotels to improve the satisfaction of hotel guests through diversified services of AI robot service.

코로나19 이후 호텔기업들은 경영환경 변화를 빠르게 겪고 있으며, 4차산업혁명의 영향으로 서비스 제공에 있어 빅데이터, 사물인터넷의 활용은 물론 인공지능(AI) 로봇서비스를 도입하는 등 차별화를 통해 경쟁 우위를 확보하기 위해 노력하고 있다. 본 연구는 AI 로봇서비스를 도입한 호텔을 이용한 경험이 있는 고객들을 대상으로 그들이 인식하는 로봇서비스 가치와 이용태도, 행동의도에 미치는 영향에 대해 분석해보았다. 연구결과 호텔에서 로봇서비스를 이용해본 고객들이 지각하는 로봇서비스의 가치는 크게 사회적, 경험적, 기능적 3가지 차원으로 구분되었으며 이들 모두 이용태도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났고 사회적, 기능적, 경험적 가치의 순으로 이용태도에 긍정적 영향을 미치는 것으로 조사되었다. 이용태도 역시 행동의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 분석되어 가치-태도-행동 모델과 일치하는 결론이 도출되었다. 이에 AI 로봇서비스의 다각화 된 서비스를 통해 호텔 용고객들의 만족도를 제고하는 호텔의 노력이 필요하다고 사료된다.

Keywords

References

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