Abstract
This study analyzed the impact on entrepreneurship, passion, and start-up execution willingness to start a business for 200 prospective start-ups in Jeollanam-do. As a result of this study, it was found that there was an effect at the statistically significant level (p<.05) in the relationship between the start-up support program and start-up willingness. In the mediating effect analysis of passion for entrepreneurship support programs, it was confirmed that passion played a complete mediating role in the relationship between mentoring and start-up willingness and a partial mediating role in the relationship between the start-up support fund and start-up willingness. In the analysis of the mediating effect of passion on entrepreneurship, it was confirmed that passion played a partial mediating role in the relationship between initiative and start-up execution willingness, and also in the relationship between risk sensitivity and start-up execution willingness. This shows that when proper initiative and risk tolerance are recognized, passion enhances the start-up willingness to run into the start-up market. Based on these results, we suggested theoretical implications and policy support directions to increase the willingness of prospective founders to implement.
본 연구에서는 전남 예비창업자 200명을 대상으로 창업가정신과 열정이 창업실행의지에 미치는 영향을 분석하였다. 이를 위해 창업지원프로그램과 창업가정신, 열정이 창업실행의지에 미치는 영향과 창업지원프로그램과 창업가정신, 창업실행의지와의 관계에서 열정의 매개효과를 알아보았다. 본 연구 결과, 창업지원 프로그램과 창업실행의지의 영향관계에서는 통계적으로 유의수준(p<.05)에서 영향이 있는 것으로 나타났다. 창업지원 프로그램에 대한 열정의 매개효과 분석에서는 멘토링과 창업실행의지에 미치는 영향관계에서 완전매개 역할을 하는 것으로 확인되었고, 창업지원금과 창업실행의지에 미치는 영향관계에서는 부분매개역할을 하는 것으로 확인되었다. 창업가 정신에 대한 열정의 매개효과 분석에서 열정은 진취성과 창업실행의지관계에서 그리고 위험감수성과 창업실행의지관계에서도 부분매개역할을 하는 것으로 확인되었다. 이는 적정한 진취성과 위험감수성이 인지되면 창업시장으로의 실행의지를 열정이 고양시키고 있음을 보여준다. 이러한 결과를 바탕으로 예비창업자의 실행의지를 높이기 위한 이론적 시사점 및 정책 지원 방향을 제시하였다.