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A study on Securing Port Competitiveness through analysis of General Cargo Volume at Busan Port

부산항의 일반 화물 물동량 분석을 통한 항만 경쟁력 확보에 관한 연구

  • 신학승 (동의대학교 무역학과) ;
  • 조상리 (동의대학교 유통물류학과)
  • Received : 2023.12.08
  • Accepted : 2023.12.28
  • Published : 2023.12.31

Abstract

Busan Port, as Korea's representative trading port, handles a variety of port cargo from bulk cargo to container cargo. Busan Port is currently functioning as a container specialized port for North Port and Busan New Port, and Gamcheon Port is also handling container cargo mainly in bulk cargo. This study intends to examine the overlapping cargoes and specialized cargoes between these ports and Busan Port as the amount of import and export cargoes in ports designated as trade ports in Korea is increasing. In order to understand the characteristics of the major cargoes handled in the port, the quantitative change is confirmed through the total cargo volume of major domestic ports and the trend of changes in import/export cargo between Busan Port and major ports is analyzed. There are many specialized investigation methods, but as the most basic method, we will examine quantitative changes and causes by simply examining the data for 10 years as the amount of change by cargo. In addition, the causes of these fluctuations should be reclassified into domestic and foreign causes by identifying changes in customers in different ports and shipping volumes, changes in consumption areas, and transshipment volumes. Through the analysis of the major cargo volume of each port, the characteristics and fluctuation trends of major cargo handled in Busan Port and other ports are identified, and the competitive cargoes of each port are verified. Through this, the characteristics and competitiveness of the port are inferred, and implications for the cargo volume of Busan Port and future countermeasures are suggested.

부산항은 우리나라의 대표적인 무역항으로써 기존의 일반 화물부터 컨테이너 화물까지 다양한 항만 화물을 취급하고 있다. 부산항의 구조 상 현재 북항과 신항은 컨테이너에 특화된 항으로 기능을 하고 있고 감천항의 경우에는 일반 화물을 중심으로 일부 컨테이너 화물도 처리하고 있다. 본 연구를 통해 현재 우리나라의 수출입 화물량의 증가에 따라 국내 주요 무역항과 부산항 간의 중복 화물 및 특화 화물의 중첩 상황에 대해 살펴보고 각 항만의 주요 처리 화물의 특징을 파악하여 각 항만의 특화 화물을 분석하도록 한다. 국내 주요 항만들의 전체 화물 물동량을 조사하고, 이를 통해 화물의 양적 변화의 확인 및 항만별 특화 화물 그리고, 부산항과 주요 항만 간의 화물의 중첩 상황과 변화 추이 등을 분석하도록 한다. 많은 전문적인 조사 방법 중, Port-MIS를 통한 가장 기초적인 방법으로 10년 간의 화물별 변동량 자료를 조사하여 양적 변화와 항만의 특징을 살펴보도록 한다. 또 일반 화물에 대한 부산항의 경쟁력을 각 항만의 주요 처리 화물의 특징 및 변동 추이 등을 파악하여 각 항만의 경쟁력 있는 화물을 검증함으로써 부산항에 적합한 화물을 찾아 일반 화물 부두의 경쟁력을 제고하도록 한다. 이를 통해 항만의 특징과 경쟁력을 유추하고 부산항의 화물량에 대한 시사점과 향후 대응 방안 등을 제시하고자 한다.

Keywords

Acknowledgement

'이 논문(저서·전시·발표)은 2023학년도 동의대학교 교내연구비에 의해 연구되었음' (202301150001)

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