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A Study on the Decision-Making Model of Manpower Utilization of Container Terminals

컨테이너터미널 인력운영 변화모형에 관한 연구

  • 심민섭 (한국해양대학교 해양콘텐츠융복합협동과정 물류시스템전공) ;
  • 김주혜 (한국해양대학교 물류시스템학과)
  • Received : 2023.10.10
  • Accepted : 2023.12.28
  • Published : 2023.12.31

Abstract

This study clarified a complicated cause-and-effect relationship about the manpower utilization of container terminals. This paper conducted confirmatory factor analysis and structural equation modeling using 5 factors: technology development, safety and security change, external environment, terminal operation, and organizational culture that have been derived in the first study(2021). The results imply that technology development and external environment have a direct effect while terminal operation and safety and security change have indirect effect on a manpower utilization of container terminals. Based on these results, this paper may provide various policy implications for port operators, developers, and managers.

본 연구는 컨테이너터미널 인력운영 변화요인과 인력운영 간 복잡한 인과관계를 알아보고자 하였다. 이를 위해 1차연구(2021)에서 도출된 5가지 컨테이너터미널 인력운영 변화요인(기술발달, 안전 및 보안, 사회외부적 환경변화, 터미널 운영, 조직문화)에 대하여 확인적 요인분석과 구조방정식 모형 분석을 순서대로 진행하였으며, 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 확인적 요인분석결과 5가지 컨테이너터미널 인력운영 변화요인은 집중타당성과 판별타당성을 만족하는 것으로 나타났다. 둘째, 기술발달과 사회외부적 환경변화는 인력운영에 직접효과를 주는 것으로 나타났다. 셋째, 터미널운영, 안전 및 보안은 인력운영에 간접효과를 주는 반면, 조직문화는 인력운영에 미치는 영향이 통계적으로 유의하지 않는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로, 컨테이너터미널 인력운영과 관련된 다양한 시사점을 도출하였다.

Keywords

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