DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Undergraduates' Perception of 'Shared Universities'

대학생이 인식하는 '공유대학'의 의미와 역할

  • Cho, Eunwon (Department of Education, Sungkyunkwan University) ;
  • Han, Songie (College of General Education, Semyung University)
  • Received : 2023.06.26
  • Accepted : 2023.07.22
  • Published : 2023.07.31

Abstract

This study is to explore the meaning and role of "Shared Universities" as perceived by college students. Currently, shared universities are being promoted as an important innovative strategy to overcome the decline in the college-age population and enhance the quality of education by sharing human and material resources among individual universities. This study aims to examine the meaning and value of "shared universities" as perceived by college students who actually participate in shared university programs from the perspective of the demand side. Specifically, the study seeks to explore what students feel and experience through shared university education in order to derive implications for future shared university operations.

Keywords

References

  1. 김민지.서은희(2020). 동료 피드백을 포함한 학습공동체 활동이 대학생 핵심역량에 미치는 효과. 학습자중심교과교육연구, 20(9), 1033-1052.
  2. 김수진 외(2022). 국립대학 간 공유대학 활성화 방안 연구: 충청권 국립대학 공동 교육혁신센터 사례를 중심으로. 지방교육경영, 25(3), 167-194. https://doi.org/10.23196/TJLEM.2022.25.3.008
  3. 김영천.정상원(2015). 질적 연구 방법으로서 문서분석. 교육문화연구, 21(6), 253-285. https://doi.org/10.24159/JOEC.2015.21.6.253
  4. 김재웅 외(2016). 대학 학사제도 개선 및 학점교류 활성화 방안 연구. 교육부.
  5. 김혜영(2013). 융합교육의 체계화를 위한 융합교육의 방향과 기초융합교과 설계에 대한 제언. 교양교육연구, 7(2), 11-38.
  6. 민철구 외(2011). 지역혁신을 위한 지역대학 역할정립과 활성화 방안. 과학기술정책연구원.
  7. 박은숙(2020). 대학생의 융합역량 증진을 위한 PBL(Projectbased learning) 수업 효과 연구. 홀리스틱융합교육연구, 24(1), 31-53.
  8. 박일우(2016). 대학에서 융.복합 교육의 실상과 그 해법. 교양교육연구, 10(1), 349-378.
  9. 배상훈(2020). 공유대학: 개념, 모델, 그리고 성공 요건. 대학교육. 210, 74-81.
  10. 양시윤 외(2018). 대학의 자율적 학습공동체 프로그램이 대학생의 핵심역량과 학업역량에 미치는 영향. 학습자중심교과교육연구, 18(9), 141-164.
  11. 오영재(2004). 지방 사립대학 대학연합모형 설계: 대전광역시를 중심으로. 교육행정학연구, 22(2), 279-305.
  12. 유경아(2017). 대학 튜터링 프로그램이 학습자들의 영어 성취와 학습동기에 미치는 영향. 열린정신 인문학연구, 18(2), 145-172.
  13. 유지원(2020). 대학생의 학습공동체 참여 양상에 따른 학업성취도 변화 분석: A대학의 사례를 중심으로. 교육과학연구, 51(1), 29-52.
  14. 윤정현 외(2020). 대학 비교과 학습공동체(Learning Community) 프로그램 모델 개발 및 운영 사례 분석. 교육문화연구, 26(4), 141-164. https://doi.org/10.24159/JOEC.2020.26.4.141
  15. 이은화.강이화(2022). 대학간 교양교육 공유 협력 현황과 과제. 교양교육연구, 16(2), 81-93.
  16. 이효선(2018). 대학생의 다양성수용도가 진로준비행동에 미치는 영향과 폐기학습의 매개효과, 한국융합학회논문지, 9(1), 205-212. https://doi.org/10.15207/JKCS.2018.9.1.205
  17. 정금현.김순남(2005). 국내 대학 간 교류.협력실태 분석. 한국교육, 32(1), 1-22. https://doi.org/10.15704/KJHE.32.1.201004.1
  18. 조옥경(2019). 대학의 공유성장을 위한 대학체제 개편 방안 연구 (RR2019-15). [KEDI] 연구보고서, 1-428.
  19. 최덕철(2003). 대학 간 협력체제 개발과 프로그램 활성화 방안: 한국지역대학연합(RUCK)의 사례를 중심으로. 산업경영, 32, 437-460.
  20. 최혜린.최정윤.김남희(2022). 대학생의 학습공동체 참여 동기, 경험, 변화에 대한 현상학적 연구: A 대학교의 사례를 중심으로. 교육과학연구, 53(4), 1-36.
  21. 한송이.조성범(2022). 타 대학 교류 경험에 대한 대학생의 인식-대학 연합 비교과 프로그램 사례. 교양교육연구, 16(2), 391-404.
  22. 한송이.황수정(2021). 대학생의 '유의미한 학습경험'에 대한 인식 탐색. 문화와 융합, 43(12), 1273-1288.
  23. 홍병선(2016). 현행 융합교육에 대한 진단과 융합역량 제고 방안. 교양교육연구, 10(4), 13-35.
  24. 황인성(2017). 대학 간 협력, 연합대학의 현황과 과제. 대학교육, 197, 74-79.
  25. Gurin, P. et al.(2002). Diversity and higher education: Theory and impact on educational outcomes. Harvard Educational Review. 72(3), 330-366. https://doi.org/10.17763/haer.72.3.01151786u134n051
  26. Hatch, J. A.(2002). Doing qualitative research in education settings. Albany, NY: State University of New York Press.
  27. Parker, E. T., & Pascarella, E. T.(2013). Effects of diversity experiences on socially responsible leadership Over four years of college. Journal of Diversity in Higher Education, 6(4), 219-230. https://doi.org/10.1037/a0035130
  28. Thomas, M. K.(2015). Between Collaboration and Merger: Expanding Alliance Strategies in Higher Education. New York, NY: TIAA Institute.
  29. Time(2011). 10 Ideas That Will Chang the Workd. https://content.time.com/time/specials/packages/article/0,2 8804,2059521_2059717_2059710,00.html. (2023.06.04. 인출)
  30. Strange, C. C., & Banning, J. H.(2015). Designing for learning: Creating campus environments for student success. John Wiley & Sons.
  31. Williams, J.(2017). Collaboration, alliance, and merger among higher education institutions. OECD Education Working Paper No. 160. OECD.