DOI QR코드

DOI QR Code

Storytelling of K-content <Itaewon Class> and Interculturalism

K-콘텐츠 <이태원클라쓰>의 스토리텔링과 상호문화주의

  • 김정희 (선문대학교 영상예술학과)
  • Received : 2023.05.15
  • Accepted : 2023.07.01
  • Published : 2023.07.31

Abstract

In the era of globalization, universal values and empathy are analyzed as important factors in the success of media content. In this context, the perspective of interculturalism is meaningful in K-culture discourse. The TV drama <Itaewon Class> presented a storytelling structure in which the existing order was overturned and new values triumphed. This concept has led to great success in the global market. First of all, it shows multiculturality through the symbolic space of Itaewon. It reproduces people who have various cultural differences in various standards. Characters with diverse values realize intercultural values through cultural dialogue. Such storytelling is evaluated as something that can be widely accepted by people around the world. Interculturalism enables us to seek the direction of sustainable Korean Wave.

문화의 혼종화가 이루어진 글로벌 환경에서 보편적인 가치와 공감대 형성이 콘텐츠 흥행의 중요한 요인으로 분석되고 있다. 이러한 맥락에서 타문화와 상호대화적인 관점은 K-컬처 담론에서 유의미한 지점이 있다. 드라마 <이태원클라쓰>는 기존 질서를 뒤엎는 새로운 가치의 승리라는 컨셉으로 글로벌 시장에서 큰 흥행을 이끌어내었다. 스토리텔링 구조를 분석해보면 이태원이라는 상징적 공간을 통해 다문화성을 보여주고 있으며, 캐릭터를 통해서도 여러 기준에서 다양한 문화적 차이를 내포하는 인물들을 재현시키고 있다. 또한 다양한 가치관을 가진 캐릭터들이 문화 간 대화의 양상을 통해 상호문화적 가치를 실현하는 서사구조를 보여준다. 이러한 컨셉은 K 컬처의 오늘을 보여주는 동시에 세계인들에게 보편적으로 호응받을 만하다. 개별 콘텐츠를 넘어 상호문화주의가 K 컬쳐 담론으로 확장된다면 오늘날 다문화 환경에서 조화로운 사회를 구축하는 동시에 지속가능한 한류의 방향성을 모색해나갈 수 있을 것이라 본다.

Keywords

References

  1. Jin, D. Y. Ten Debates on the Hallyu Mythology, Hanul, 2022.
  2. Kim, S. J., Kim, S. A, "The Ethos of Collective Moralism : The Korean Cultural Identity of K-Pop." Media and Society 23(3), 2015, pp.5-52.
  3. A. P. Martine, trans. Jang, H.E. L'education Interculturelle, Hanul, 2010.
  4. Yoon, M. J. "Characteristic and Limit of Nationalism in the Age of Globalization." HSS21, 6(3), pp.79-105.
  5. Hogan, Patrick Colm, The Mind and Its Stories: Narrative Universals and Human Emotion, Cambridge University Press, 2003.
  6. Jin, D. Y. 2022, "Transnational Proximaty in the Global Sphere." International Journal of Communication 16.
  7. Kim, J. H, "A Study on the Dramatic Unity of Scenario." Semiotic Inquiry 26, 2009, pp. 143-165.
  8. Kim, J. H, "Storytelling Strategy for Planning of Visual-Image Contents - Focused on Narrative Universal Model." Journal of Cultural Industry Studies 10(1), 2010, pp.68-184.
  9. Henault, Anne, Narratologie, Semiotique generale, PUF, 1983.
  10. Kim, J. H, "Case Study of Media Literacy for Intercultural Education." JCCT, 9(1), 2023.
  11. Horton, Andrew, Writing the Character-Centered Screenplay, University of California Press, 1999.