DOI QR코드

DOI QR Code

A case study on the effect of repeated reading aloud for mathematics textbooks

수학교과서 소리내어 반복읽기 효과에 대한 사례 분석

  • Kim Mina (Kyungwon High School, Graduate School of KNU ) ;
  • Lee Bongju (Kyungpook National University )
  • Received : 2023.03.01
  • Accepted : 2023.06.24
  • Published : 2023.06.30

Abstract

This study aimed to proposed repeated reading aloud, which combines repetitive reading and reading aloud, as a method for teaching and learning mathematics. We investigated the effect of repeated reading aloud on students' academic achievement and cognitive load, and explored the implications of repeated reading aloud as a method for teaching and learning mathematics. To this end, we conducted a case study involving repeated reading aloud for two units: the limit of a function and the number of cases. The study targeted four 9th-grade students and four 10th-grade students, analyzing how their academic achievement and cognitive load changed. As a result, the eight students showed positive changes in academic achievement and cognitive load as the repeated reading aloud accumulated. When comparing the units, the academic achievement was lower for the limit of function than the number of cases. In terms of cognitive load, students exhibited higher cognitive load in the unit on the limit of function. When compared cognitive load by grade, there was no significant difference after 3rd repeated reading. However, in both units, the academic achievement of four 10th-grade students was higher than that of four 9th-grade students. Nonetheless, the gap narrowed as the reading aloud was repeated.

이 연구에서는 반복읽기와 소리내어 읽기를 결합한 소리내어 반복읽기를 수학과 교수·학습 방법으로 제안하고, 소리내어 반복읽기가 학생의 학업성취도와 인지부하에 미치는 영향을 살펴보고자 하였다. 또한 수학과 교수·학습 방법으로서 소리내어 반복읽기에 대한 시사점을 탐색해 보고자 하였다. 이를 위하여 중학교 3학년 학생 4명과 고등학교 1학년 학생 4명을 대상으로 '함수의 극한' 단원과 '경우의 수/순열' 단원에 대해 소리내어 반복읽기를 실시하고 학업성취도와 인지부하가 어떻게 변하는지 분석하는 사례 연구를 진행하였다. 그 결과, 연구에 참여한 모든 학생들은 소리내어 반복읽기가 누적됨에 따라 학업성취도와 인지부하에서 긍정적인 변화를 보였다. 단원별로 비교했을 때, 경우의 수/순열 단원에 비해 함수의 극한 단원의 학업성취도가 낮았으며 인지부하 측면에서도 함수의 극한 단원에서 학생들이 더 높은 인지부하를 드러냈다. 학년별로 비교했을 때, 인지부하에서는 큰 차이가 없었으나 두 단원 모두 고등학교 1학년 학생 4명의 학업성취도가 중학교 3학년 학생 4명에 비해 높았다. 학년별 학업성취도는 특히 함수의 극한 단원에서 큰 차이가 있었지만 그 격차는 소리내어 반복읽기를 진행할수록 줄어들었다.

Keywords

References

  1. 김미정, 김용구, 정인철(2009). 고등학교 순열과 조합 단원의 불안요인 연구. 한국학교수학회논문집, 12(2), 261-279.
  2. 김민아(2022). 수학교과서 소리내어 반복읽기 활동에 대한 사례연구. 석사학위논문, 경북대학교.
  3. 류지헌, 임지현(2009). 인지부하 측정을 위한 구인의 탐색 및 타당화. 교육정보미디어연구, 15(2), 1-27.
  4. 변영계(1999). 교수.학습 이론의 이해. 서울: 지학사.
  5. 원매희(2008). 음독.묵독에 대한 인식과 활용 실태 분석. 석사학위논문, 가톨릭대학교.
  6. 이봉주, 이세형(2021). Exploring the process of learning mathematics by repeated reading: eye tracking and heart rate measurement. 한국학교수학회논문집, 24(1), 59-81. https://doi.org/10.30807/KSMS.2021.24.1.004
  7. 이세형(2016). 스토리텔링 기반(모델) 수학 교과서에 대한 학생들의 인지부하 분석. 석사학위논문, 경북대학교.
  8. 이종희(2002). 수학 학습-지도에서 읽기 활용 방안. 수학교육, 12(3), 425-442.
  9. 이종희, 김선희(2002). 수학적 의사소통. 서울: 교우사.
  10. 조현자(2012). 쓰기와 읽기 중심의 수학적 의사소통을 강조한 수업이 수학 학습에 미치는 영향. 석사학위논문, 서울교육대학교.
  11. 허선영(2015). 소리내어 읽기 활동이 듣기 능력과 읽기 능력에 미친 효과. 21세기영어영문학회 학술대회, 2015(3), 134-139.
  12. Adams, T. L. (2003). Reading mathematics: more than words can say. The Reading Teacher, 56(8), 786-795.
  13. Amer, A. (1997). The effect of the teacher's reading aloud on the reading comprehension of EFL students. ELT Journal, 51(1), 43-47. https://doi.org/10.1093/elt/51.1.43
  14. Baker, L., & Brown, A. L. (1984). Metacognitive skills and reading. In P. D. Person (Ed.), Handbook of reading research, (pp. 353-394). New York: Longman.
  15. Han, Z., & Chen, C. L. (2010). Repeated-reading-based instructional strategy and vocabulary acquisition: A case study of a heritage speaker of Chinese. Reading in a Foreign Language, 22(2), 242-262.
  16. Kenney, J. M., Hancewicz, E., Heuer, L., Metsisto, D., & Tuttle, C. L. (2005). Literacy strategies for improving mathematics instruction. Association for Supervision & Curriculum Deve.
  17. Kimmel, M. M., & Segel, E. (1988). For reading out loud! A guide to sharing books with children. New York: Delacorte.
  18. Kuhn, M. (2004). Helping students become accurate, expressive readers: fluency instruction for small groups. The Reading Teacher, 58(4), 338-344. https://doi.org/10.1598/RT.58.4.3
  19. Lass, N. J., & Luts, D. R. (1975). The consistency of temporal speech characteristics in a repetitive oral reading task. Language and Speech, 18(3), 227-235. https://doi.org/10.1177/002383097501800305
  20. Lee. B. (2021). A case study on the effect of repeated reading in learning number theory. Proceedings of the Jangjeon Mathematical Society, 24(2), 249-262.
  21. National Council of Teachers of Mathematics (1989). Curriculum and evaluation standards for mathematics, Reston, VA: NCTM.
  22. O'Shea, L. J., & O'Shea, D. J. (1988). Using repeated reading. Teaching Exceptional Children, 20(2), 26-29. https://doi.org/10.1177/004005998802000207
  23. Paas, F., Renkl, A., & Sweller, J. (2003). Cognitive load theory and instructional design: recent developments. Educational Psychologist, 38(1), 1-4. https://doi.org/10.1207/S15326985EP3801_1
  24. Paas, F., Renkl, A., & Sweller, J. (2004). Cognitive load theory: Instructional implications of the interaction between information structures and cognitive rrchitecture. Instructional Science, 32(1-2), 1-8. https://doi.org/10.1023/B:TRUC.0000021806.17516.d0
  25. Paas, F., Tuovinen, J. E., Tabbers, H., & Van Gerven, P. W. (2003). Cognitive load measurement as a means to advance cognitive load theory. Educational Psychologist, 38(1), 63-71. https://doi.org/10.1207/S15326985EP3801_8
  26. Plass, L. J., Moreno, R., & Brunken, R. (2012). 인지부하이론. 이현정, 장상필, 심현애, 권숙진, (번역). 서울: 아카데미프레스. (원저 2010에 출판)
  27. Samuels, S. J. (1979). The method of repeated readings. The Reading Teacher, 32(4), 403-408.
  28. Shepherd, M. D., Selden, A., & Selden, J. (2012). University students' reading of their first-year mathematics textbooks. Mathematical Thinking and Learning, 14, 226-256. https://doi.org/10.1080/10986065.2012.682959
  29. Sindelar, P. T., Monda, L. E., & O'Shea, L. J. (1990). Effects of repeated readings on instructional-and mastery-level readers. The Journal of Educational Research, 83(4), 220-226. https://doi.org/10.1080/00220671.1990.10885959
  30. Skemp, R. R. (1979). Goals of learning and qualities of understanding. Mathematics Teaching, 1979(88), 44-49.
  31. Thornbury, S. (2005). How to teach speaking. England: Longman.
  32. Tobias, S. (1989). Writing to learning science and mathematics. In P. Connolly, & T. Vilardi (Eds.), Writing to learn mathematics and science (pp. 48-55). New York: Teacher College Press.
  33. Weber, K., Brophy, A., & Lin, K. (2008). Learning advanced mathematical concepts by reading text. Retrieved March 2, 2017, from sigma.maa.org/rume/crume2008/Proceedings/Weber%20LONG.pdf.
  34. Yang, H. & Yu, P. (2015). The study about the influence of mathematics language on mathematics reading. Research in Mathematics Education, 19(4), 267-278. https://doi.org/10.7468/jksmed.2015.19.4.267