Abstract
The purpose of this study is to investigate the effect of Rapport Building Behavior on Customer Loyalty through Customer Attitude in the banking service environment targeting bank customers residing in Seoul and the metropolitan area. This study applied a significant sampling method, and the number of samples used in the final analysis was 201, and statistical analysis was performed on the input data using the SPSS 20.0 program. As a result of the analysis, first, it was found that the sub-factors of Rapport Building Behavior in the banking service environment, Attentive, Courtesy, and Information Sharing, had a significant positive (+) effect on customer loyalty, and Connecting was found that there was no positive (+) effect on customer loyalty. Second, Attentive, Courtesy, and Information Sharing, which are sub-factors of rapport building behavior, were shown to have a significant positive (+) effect on customer attitude, and Connecting was found that there was no positive (+) effect on customer attitude. Third, customer attitude was found to have a significant positive (+) effect on customer loyalty. Fourth, customer attitude was shown to mediate the relationship between rapport building behavior and customer loyalty. Therefore, it was found that rapport building behavior is a factor influencing customer attitude and customer loyalty in the banking service environment. This means that rapport building behavior between customers and banks can change customer attitudes and have a positive effect on customer loyalty. It can be seen as implying that customer management is necessary to increase customer loyalty through rapport building between customers and banks even in the changing banking service environment.
본 연구는 서울 및 수도권에 거주하는 은행 주거래 고객을 대상으로 하여 은행 서비스 환경에서 라포형성행동이 고객태도를 매개로 고객충성도에 미치는 영향을 규명하는데 목적이 있다. 본 연구는 유의 표집법을 적용하였으며 최종분석에 사용된 표본수는 201명이며 입력된 자료는 SPSS 20.0 프로그램을 활용하여 통계분석을 실시하였다. 분석결과, 첫째, 은행서비스 환경에서 라포형성행동의 하위요인인 세심한 배려, 예의바름과 정보공유는 고객충성도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 유대형성은 고객충성도에 유의한 정(+)의 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 라포형성행동의 하위요인인 세심한 배려, 예의바름과 정보공유는 고객태도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 유대형성은 고객태도에 유의한 정(+)의 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 고객태도는 고객충성도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 고객태도는 라포형성행동과 고객충성도 간의 관계를 매개하는 것으로 나타났다. 따라서 은행서비스 환경에서는 라포형성행동이 고객태도와 고객충성도에 영향을 미치는 요인임을 알 수 있었다. 이는 고객과 은행간의 라포형성행동이 고객태도를 변화시키고, 고객충성도에 긍정적인 영향을 미칠 수 있음을 의미한다. 변화하는 은행서비스 환경에서도 고객과 은행간에 라포형성을 통해 고객충성도를 높이는 고객관리가 필요하다는 것을 시사한다고 볼 수 있다.