Abstract
This study analyzes the financial efficiency of the early scappage support system using the benefit and cost analysis. To do so, we use comprehensive administrative data on the early scrappage of old diesel vehicles. The result shows that the benefit-cost ratio was greater than 1 before 2020, but it appeared to be less than 1 after 2020. This indicates that despite recent reforms to increase the subsidy of early scrappage of old diesel vehicles, the rate of the benefit of air quality improvement is not as fast as the increase in system operation cost of this system. The benefit of air quality improvement depends on how much the operating period is shortened due to early scrappage support system. The earlier this period is brought forward, the more likely it is that the benefits of early scrappage will exceed the costs. Upon examining the results of this study, it was found that when the scrappage timing is brought forward by 5 years, the B/C for 98% of the samples becomes 1, greatly securing financial efficiency. Therefore, it is important for the government to reform the system so that it can influence the decision of old diesel vehicle owners on the timing of scrappage.
본 연구는 노후 경유차 조기폐차 지원제도의 재정 효율성을 분석하기 위해 노후 경유차 조기폐차에 대한 행정자료를 사용하여 재정투입비용과 대기질 개선편익을 추정하여 B/C 분석을 시도하였다. 분석 결과를 살펴보면, 2020년 이전에는 지원제도의 비용 대비 편익 비율이 1보다 크지만, 2020년 이후로 그 비율이 1보다 작아지는 것으로 나타났다. 이는 최근 노후 경유차 조기폐차의 혜택을 확대하기 위한 방향으로 개편되었으나, 대기질 개선 편익의 증가율은 제도 운영 비용의 증가율만큼 빠르지 않은 것으로 판단된다. 대기질 개선편익은 조기폐차로 인해 운행기간이 어느 정도 단축하는지에 의존한다. 이 시기를 더 앞당길수록 조기폐차의 편익이 비용보다 더 클 가능성이 커진다. 본 연구결과를 살펴보면, 폐차 시기를 5년 앞당길 때 표본의 98%에 대한 B/C가 1이 되어 재정 효율성이 크게 확보되는 것으로 나타났다. 따라서 정부는 조기폐차 지원제도가 폐차시점에 대한 노후 경유차 차주의 의사결정에 영향을 줄 수 있도록 제도를 개편해나가는 것이 중요할 것이다.