Abstract
This study analyzed the characteristics of visualization materials in 78 elementary science-gifted education winner programs of gifted education database focusing on infographics. The visualization materials were classified into general illustrations and infographics. Infographics were also classified into 11 sub-types and 7 sub-roles. The results of the chi-square test revealed that, regardless of the scientific academic field, it was found to contain fewer infographics than general illustrations. Regardless of the scientific academic field, "complex infographics", "structural infographics", "processual infographics", and "comparative analysis infographics" were used frequently. Moreover, relatively many infographics played the role of the "guidance of the inquiry process", "concept explanation", and "intensive application". The most frequent types of infographics were different by the roles of infographics. The frequency distributions for visualization materials by the scientific academic field, types and roles of infographics by the scientific academic field, and types by the role of infographics all had statistically significant differences. Based on these findings, some implications for the direction of using visualization materials in elementary science-gifted educations were discussed.
이 연구에서는 영재교육종합데이터베이스(GED)에서 제공하는 초등 과학영재교육 프로그램 중 공모전 수상작 78개에 포함된 시각화 자료의 특성을 인포그래픽에 초점을 두고 분석하였다. 시각화 자료는 일반삽화와 인포그래픽으로 분류하였고, 인포그래픽은 11개의 유형과 7개의 역할로 분류하였다. 연구 결과, 과학 학문 영역과 관계없이 일반삽화보다 인포그래픽이 더 적게 포함된 것으로 나타났다. 과학학문 영역과 관계없이 대체로 '복합형', '구조형', '프로세스형', '비교·분석형 인포그래픽'이 많았다. 또한 '탐구과정 안내', '개념설명'과 '심화적용' 역할을 담당하는 인포그래픽이 비교적 많았다. 인포그래픽의 역할에 따라 많이 활용되고 있는 인포그래픽의 유형이 다른 것으로 나타났다. 과학 학문 영역에 따른 시각화 자료의 빈도분포, 과학 학문 영역에 따른 인포그래픽 유형과 역할의 빈도분포, 인포그래픽 역할에 따른 유형의 빈도분포는 모두 통계적으로 유의미한 차이가 있었다. 이를 바탕으로 초등 과학영재교육 프로그램에서 시각화 자료를 활용하는 방향과 관련한 구체적인 시사점을 논의하였다.