초록
소조상은 흙을 이용해 형상을 새기거나 빚어서 만든 것으로 특히 백제의 소조상은 주로 사찰과 관련된 유적에서 확인되고 있어, 백제의 불교미술을 연구하는 데 중요한 정보를 제공한다. 백제 소조상과 관련한 연구는 출토 위치에 따른 백제 사찰의 성격과 소조상의 역할, 지역별·형태적 특징 비교를 통한 제작 기법 연구 등이 주를 이루고 있다. 특히 소조상의 제작 기법에 관한 연구는 육안 관찰에 의한 경우가 대부분으로 보다 상세한 제작 기법과 사용 재료 등을 파악하기 위해서는 정밀한 과학적 분석이 필요하다. 본 연구에서는 부여 능산리사지에서 출토된 소조보살상을 대상으로 컴퓨터 단층촬영을 진행하고, 소조상의 제작 기법과 재료적 특징을 살펴보았다. 그 결과, 소조보살상은 얇은 나뭇가지 또는 갈대류 여러 개를 지푸라기 등으로 묶어 원통형으로 만든 심을 사용하여 제작하였음을 알 수 있었다. 또한 수비 과정을 거친 매우 고운 태토를 사용하였고, 태토의 내부에는 태토 간의 접착성을 높이고 수축 과정에서의 균열과 갈라짐을 방지하는 초본류가 존재했었던 흔적을 확인할 수 있었다. 한편, 입자가 고운 태토는 소조상의 내부와 외부의 밀도가 다르게 관찰되었는데, 이를 통해 소조보살상은 원통형의 심을 중심으로 태토를 접합하여 형태를 만들고 그 위에 다시 태토를 덧바른 다음, 세부 형태와 문양을 제작하였음을 알 수 있었다.
Clay figure of Baekje, produced by forming and molding various shapes using clay, are mainly excavated from temple sites and provide essential information for studying the Buddhist art of Baekje. Research on clay figures of Baekje primarily focuses on the characteristics of Baekje-era temples in which such figures are excavated, as well as the role and production techniques of clay figures, by comparing regional and morphological characteristics. In particular, research on the manufacturing method of clay figures is mainly carried out by visual observation, whereas precise scientific analysis is required to understand production techniques and characteristics of raw materials in greater detail. In this study, to confirm such production techniques and material characteristics, computed tomography (CT) scans were conducted on the Clay Bodhisattva excavated from the Neungsan-ri Temple site in Buyeo. As a result, it was found that the Clay Bodhisattva was made using a cylindrical core of fine clay, tied together with several thin branches or reeds with straws. The clay used in the figure bore traces indicating the presence of herbaceous plants, which increase adhesion between clay and prevent cracks in the contraction process. On the other hand, the density of the fine clay differs on the inside and outside of the clay figure. Based on this, it is presumed that the clay was applied around the cylindrical core to shape the Clay Bodhisattva. The clay was reapplied on top of the figure to express the detailed shape and pattern.